De tank van je auto volgooien met de verkeerde brandstof… kan iedereen gebeuren, toch? Zo ook onze Bas. De SEA-specialist vulde de tank van de Pricewise-auto tot de nok toe vol met benzine. Helaas moest er diesel in, en daar kwam hij dus net íéts te laat achter. Leer je van, zou je denken. Maar een week later herhaalde hij dit foutje bij zijn eigen auto. Bas, hoe kon dit je twee keer gebeuren en hóé voelde je je daarbij?
Kleine auto, lichte motor: daar moet benzine in
“Ik moest ergens naartoe voor werk. Ik nam de bedrijfsauto terug naar huis, omdat ik dan eerder thuis zou zijn. Normaal ga ik met de trein. ’s Avonds zette ik een collega af en reed ik naar het tankstation. Daar pakte ik het benzinepistool. Terwijl ik aan het tanken was, dacht ik heel even ‘o jee, tank ik wel goed?’, maar in de tankdop zag ik geen dieselsticker. En de Pricewise-auto is klein, een Alfa Mito, dus tijdens het rijden hoorde ik geen dieselgeluid, omdat de motor heel licht is. Daardoor dacht ik dat het een benzineauto was.” Dus gooide Bas de tank vol, met de tankdop in zijn hand. Op die dop staat in grote letters ‘diesel’.
Allemaal tankbonnetjes van diesel
Na tien minuten rijden begon de auto te sputteren. “‘Er is iets mis’, dacht ik. Alleen wist ik nog niet wát. Toen zag ik een stapel met tankbonnetjes liggen. Diesel, stond erop. ‘Wat nu?’ dacht ik. Er was een tankstation op drie kilometer afstand. Daar reed ik heen en vroeg wat ik moest doen.” Dat bleek gewoon de ANWB bellen. “In de auto zag ik een kaartje van Alfa Assist liggen, een soort pechhulp die daarna de ANWB belt. Het leegpompen van de tank duurt bijna een uur. Dan ontvang ik de pechhulp liever thuis.” Niet heel verstandig, maar hij vervolgde zijn (korte) rit met soms bijna afslaande motor naar huis.
80% van de verkeerd-tankers is man
Hij hoefde niet ver meer en op tijd thuis was hij wel. Alleen ontspannen of slapen kon hij nog niet. Helemaal niet omdat hij nog ergens mee zat. Toen de ANWB-medewerker er was, luchtte Bas zijn hart: “Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik voel me nu net een vrouw doordat ik verkeerd heb getankt,” zei hij tegen de man die zijn tank stond leeg te pompen. “Nou, het zal je verbazen, maar 80% van de mensen die verkeerd tanken is man,” stelde deze hem gerust. “Vrouwen controleren het namelijk als ze niet zeker weten welke brandstof ze moeten tanken.” No go voor mannen natuurlijk. Bas was gerustgesteld, maar wel tot half twee ’s nachts bezig met zijn brandstof-blunder. Oh én hij werd nog weken herinnerd aan zijn fout: ‘niet verkeerd tanken hè, Bas?’, zeiden collega’s als hij de auto meenam.
Leegpompen wordt vergoed met pechhulp
Bas, hoe zit dat met de kosten van het leegpompen? Werden deze vergoed door de autoverzekeraar? “Gelukkig is er voor de bedrijfsauto een pechhulpverzekering afgesloten. Hierdoor werden het leegpompen vergoed.” Moet je dit zelf betalen, dan kost het je zo’n € 150,-. Voor verkeerd tanken, betaal je wel altijd € 35,- aan eigen bijdrage. Ook vervolgkosten, zoals het vervangen van een brandstoffilter, worden niet vergoed. Bij je autoverzekering kun je een aanvullende verzekering, zoals een pechhulpverzekering, afsluiten. Je kunt dit ook los afsluiten bij een andere aanbieder. De schade die pechhulp of wegenwacht niet vergoedt, valt soms onder de allriskverzekering. Let alleen op: claim je de schade, dan gaat dit ten koste van je schadevrije jaren.
Wil jij weten welke (allrisk)verzekering het voordeligst is voor jouw auto?
Ga autoverzekeringen vergelijken en check dan de beste deals die wij voor je op een rij zetten
“Gelukkig kwam ik er na een paar liter al achter”
Eind goed, al goed in dit geval. Maar het leek wel alsof hij er geen genoeg van kon krijgen. Een week later ging het namelijk wéér mis. “Ik heb al sinds mijn achttiende een rijbewijs, en ik had nog nóóit verkeerd getankt. Nu gebeurde het twee keer in één week!” vertelt Bas. “Deze keer met mijn eigen auto. Eén keertje bij een andere pomp tanken waar de slang van diesel niet links maar rechts hing. Gelukkig kwam ik er na een paar liter al achter. Ja, ik vond de prijs van diesel al zo hoog opeens…”
Tank verder vullen met diesel
Nog ironischer: Bas zou de volgende dag op vakantie gaan. Met de auto. “Ik vulde de tank verder met diesel. Ik kon nog rijden en de tank hoefde gelukkig niet weer leeg te worden gepompt.” Het rijden ging in het begin niet heel soepel, maar ach… Bas kon naar zijn vakantiebestemming rijden. We zullen maar zeggen dat hij al ervaren was met deze (tijdelijk) sputterende rijstijl.
Bas is niet de enige die deze fout maakte, hoor. Het schijnt dat er zo’n 15.000 keer per jaar verkeerd wordt getankt. Misschien doen de meeste automobilisten dit alleen niet twee keer in een week. Geeft niet hoor, Bas. Kan de beste overkomen.
Laat een reactie achter