Slechts 8% van alle weggebruikers zijn jonge bestuurders (18-24 jaar). Toch zijn ze betrokken bij 20% van de ernstige ongevallen. Vooral onervarenheid is de oorzaak. Daarom is de leeftijd voor autorijles door 2toDrive verlaagd naar zestien en een half. Waarom? Deze jonge bestuurders rijden na het halen van hun rijbewijs tot hun achttiende verplicht onder begeleiding. Zo doen ze belangrijke rijervaring op en worden ze zelfverzekerder achter het stuur. En dát is gunstig voor de verkeersveiligheid. Hoe werkt dat begeleid rijden precies? Onze grote vraag: hoe zit het dan met de autoverzekering op deze leeftijd?
2toDrive gaat door | Auto kopen |
Verkeersveiligheid | Auto verzekeren voor je achttiende |
Hoe werkt begeleid rijden? | Schadevrije jaren |
Begeleiderspas en coach | Premie lager door cursus |
2toDrive gaat door
Rijden op een jongere leeftijd is mogelijk door het experiment 2toDrive. Een initiatief van onder andere de RDW (Rijksdienst voor Wegverkeer) en SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid). De proef met begeleid rijden begon in Nederland in 2011 en loopt tot 2017. Inmiddels staat wel al vast dat dit doorgevoerd gaat worden. Ongeveer een derde van de jongeren kiest nu voor het begeleid rijden. Begin juni 2016 stond de teller op 155.055 afgereden 2toDrivers. Per jaar zijn dat zo’n 31.011 zeventienjarigen met een rijbewijs in Nederland.
Verkeersveiligheid kan stijgen
Niet alleen in Nederland, maar ook in andere Europese landen wordt aan begeleid rijden gedaan. Er zijn twee belangrijke hoofdvarianten in Europa: begeleiding vóór of ná het halen van het rijbewijs. Nederland doet het laatste. Net als Duitsland, daar doen ze het al elf jaar op deze manier. Overtredingen en ongevallen zijn daar met zo’n 15-30% afgenomen. Dankzij begeleid rijden, zal de verkeersveiligheid stijgen. De onervarenheid van jonge bestuurders neemt af, en die zorgt vaak voor ongevallen. Zestien en interesse? Vraag dan een begeleiderspas aan.
Van aanmelden bij 2toDrive tot zelfstandig de weg op
Als eerst moet je je als toekomstige, jonge bestuurder aanmelden bij 2toDrive. Dat kan als je zestien bent. Op die leeftijd mag je beginnen met theorie-examen (1,5 jaar geldig). Een half jaar later – als je 16,5 bent dus – mag je gaan lessen. Op je zeventiende kun je rijexamen doen – áls je theorie in de pocket is. Als je slaagt, moet je tot je achttiende met begeleider (coach) rijden en mag je niet in andere landen dan Nederland de weg op. Achttien geworden? Dan kun je die coaches (en Nederland) gedag zwaaien – maar wel met de handjes aan het stuur.
Begeleiderspas altijd mee
Heb je je rijbewijs gehaald (yes, gefeliciteerd!) dan moet je eerst een begeleiderspas aanvragen voordat je je rijbewijs krijgt (kun je al doen tijdens het lessen). Die pas kost je € 35,- en moet je samen met je rijbewijs altijd bij je hebben. Hierop staat namelijk wie je coaches zijn. Dit is er minimaal één en zijn er maximaal vijf. De coaches moeten zichzelf opgeven bij de RDW, die controleert of ze aan de eisen voldoen. Want helaas is niet iedereen geschikt als begeleider. Is alles in orde, dan kun je het rijbewijs aanvragen. Is die binnen? Dan is het tijd om wegervaring op te doen zónder rij-instructeur, maar mét coach (en alleen in Nederland).
Auto kopen na het halen van rijbewijs
Na het halen van je rijbewijs, volgt (voor sommigen) stap twee: het kopen van een auto. Wil je als eigenaar staan genoteerd, dan moet je de auto op jouw naam zetten. Alleen daarbij loop je tegen een probleem aan: dat kan nog niet. Hiervoor moet je achttien zijn. Wat moet je dan doen? De auto op de naam van een van je coaches zetten. Je kunt de auto dan als je achttien bent, overzetten op je eigen naam.
Bijna achttien en al aan het oriënteren op de beste deal voor je autoverzekering?
Kun je de vergelijker voor gebruiken (moet je je geboortedatum alleen even íétsje aanpassen)
Auto verzekeren voor je achttiende
Dan is er nog de autoverzekering. Op papier ben je helaas nog niet de eigenaar van jouw auto. Mede hierdoor is het lastig om zelf een autoverzekering af te sluiten. De ‘eigenaar op papier’ kan dit wel doen. Ander minpuntje is dat je bijna nooit een autoverzekering kunt afsluiten als je nog geen achttien bent. Er zijn een aantal verzekeraars die een aanvraag in dit geval wél accepteren. Op voorwaarde dat de coach op de polis staat en dat je de verzekering zodra je achttien wordt, overzet op jouw naam – net als de auto.
Hoe zit het met schadevrije jaren?
Ben jij niet de verzekeringsnemer, dan bouw je ook geen schadevrije jaren op. Zonde, want jonge bestuurders betalen vaak al een heel hoge premie. De oorzaak: bij jongeren is er een hoger risico op schade en het claimen daarvan. Ben je verzekeringsnemer en claim je geen schade? Dan bouw je schadevrije jaren en daarbij een no-claimkorting op. Hierdoor daalt de premie voor de autoverzekering.
Korting op premie door cursus
Zo is er bijvoorbeeld Trials. Die biedt een slipcursus aan voor 18 tot 28-jarigen. Het is een initiatief van o.a. het Verbond van Verzekeraars. Daarmee kun je tot zo’n 25% korting ontvangen op de autopremie bij Univé en ZLM Verzekeringen. Door een dag op het gladde circuit door te brengen, zou je je meer bewust zijn van de risico’s van autorijden. Hierdoor zou de kans dat je schade rijdt dalen en kan je premie omlaag. Scheelt weer een beetje, toch?
Hopelijk weet je nu alles over hoe 2toDrive werkt. Nog niet helemaal duidelijk? Misschien word je wat wijzer van Zanger Rinus’ uitleg. En snap je er daarna juist minder van? Dan kun je natuurlijk ook gewoon even contact opnemen met 2toDrive zelf.
Laat een reactie achter