Het gebruik van lpg onder automobilisten is in de laatste zes jaar met 40% gedaald. Dat blijkt uit cijfers van de NOVE, de Nederlandse Organisatie Voor de Energiebranche. Lpg (liquefied petroleum gas), ook wel autogas, is aan de pomp de goedkoopste en de schoonste autobrandstof. Toch zijn veel kilometervreters overgestapt op auto’s met diesel- en benzinemotoren. Waarom raakt lpg uit de gratie? En hoe slecht is dat voor het milieu?
Nog maar 343 miljoen liter
In 2015 werd er in Nederland 343 miljoen liter lpg getankt. In 1989 was dat nog 1.700 miljoen. Nu is het aantal liters gelijk aan dat van 1976, het jaar waarin het minst autogas werd gebruikt. De mindere verkoop in Nederland betekent niet dat er ook daadwerkelijk 40% minder op lpg wordt gereden. Veel grensbewoners rijden namelijk naar Duitsland en België, waar de accijns lager ligt.
Hoge belastingen
Feit is wel dat het lpg-gebruik al jaren daalt. Vooral sinds de overheid in 2010 begon met het stimuleren van zuinige diesels. We tanken nu minder dan een kwart van de hoeveelheid liters van 25 jaar terug. Hier zijn tal van redenen voor te noemen, zoals het stopzetten van de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) op lpg-oldtimers van 25 jaar of ouder. Deze is hoog, waardoor eigenaren de lpg-installatie verwijderden.
Voordelig of niet?
De literprijzen van benzine, diesel en lpg zijn op 15 maart 2016 gemiddeld € 1,51 (benzine), € 1,19 (diesel) en € 0,73 (lpg). Lpg is per liter het goedkoopst, maar op een liter lpg rij je wel de minste kilometers, zo’n 15% minder. Daarbij is de wegenbelasting hoog en de restwaarde laag. Daarom is lpg vooral voordelig als je jaarlijks veel kilometers rijdt, dan haal je de wegenbelasting eruit. Of je voordelig uit bent met lpg hangt af van jouw persoonlijke rij-situatie.
Grootste deel op diesel en benzine
In 2015 reed 86% van het Nederlandse wagenpark op benzine of diesel. De resterende 14% rijdt op milieuvriendelijke(re) varianten, zoals lpg, elektrisch en hybride. Dat is een stijging ten opzichte van 2011, waarin slechts 3% níét op de traditionele fossiele brandstoffen reed. Vorig jaar steeg de verkoop van benzine met 22 miljoen liter, terwijl de afname van diesel lichtelijk daalde. Diesel won een jaar eerder wel veel zakelijke bestuurders voor zich. Als benzine de lpg-afname vervangt, dan levert dat een hogere uitstoot van CO2 op. Benzine stoot 9% meer uit; slecht voor het milieu dus.
Meer weten over fossiele brandstoffen?
We lichten de grijze bronnen graag even toe
Vervuilers betalen meer belasting
Ook zuinige diesel- en benzineauto’s verdrijven lpg, maar zijn ondanks de ‘zuinig’-stempel nog steeds niet erg milieuvriendelijk. De komende jaren gaan er waarschijnlijk weer grote verschuivingen plaatsvinden door nieuwe beleidswijzigingen. Waardoor voor vervuilende diesels 15% meer belasting betaald moet worden. Deze, en meer, wijzigingen moeten een bijdrage leveren aan een beter milieu.
Aantrekkelijk elektrisch
Wel laten elektrische auto’s de vraag naar brandstof dalen. Elektrische en hybride auto’s zijn, net als lpg, duurder in aanschaf, maar ze zijn ook milieuvriendelijker en bieden meer belastingvoordeel. Waar juist meer dan de helft (60%) van de zakelijke rijders lpg mijden, gaan ze juist veel voor elektrisch en hybride. Dit omdat de bijtelling bij lpg rond de 20% ligt, maar bij de hybride lager ligt en bij elektrische auto’s zelfs maar 4% is. Het verbruik aan kWh’s lag in 2015 op zeventig miljoen, waarmee het gelijk blijft aan een jaar eerder. Verder terugkijkend is er wel een forse toename aan milieuvriendelijke brandstoffen te zien.
Auto 10% aandeel uitstoot
In 2020 moeten we de CO2-uitstoot in Nederland met 25% hebben gereduceerd ten opzichte van 1990. Uitstoot van auto’s zorgt voor 10% van de totale CO2-uitstoot in Nederland. Autobrandstoffen hebben dus een flink aandeel in de uitstoot. Hoe meer hybride, elektrisch en lpg, hoe minder diesel en benzine, hoe sneller deze doelen verwezenlijkt kunnen worden. Zouden de auto’s wel betaalbaarder moeten worden om een groter publiek te trekken.
Uitlaat nieuwe sigaret
Wat de PvdA betreft komt er binnen 14 jaar een verbod op de traditionele brandstoffen, benzine en diesel. Ze gaan voor een milieuvriendelijk, duurzaam wagenpark in Nederland. Jan Vos van de Partij van de Arbeid noemt auto’s met uitlaten de nieuwe sigaretten. “Roken is ook heel lang normaal gevonden, maar geleidelijk is er steeds meer weerstand tegen ontstaan. Met de auto moet hetzelfde gebeuren: het is vies en ongezond,” zegt Vos. Mooi streven, dat niet alle politici realistisch vinden. We zullen zien wat de toekomst brengt.
Laat een reactie achter