De invoering van de verplichte basisverzekering heeft onze gezondheidszorg ingewikkelder gemaakt en de kosten opgejaagd, vinden veel Nederlanders. De onvrede daarover is zo groot dat 58% van de bevolking reikhalzend terugverlangt naar het afgedankte ziekenfonds of de particuliere zorgverzekering. Dat blijkt uit onderzoek van Pricewise.
Tien jaar geleden
Het is tien jaar geleden dat de Tweede Kamer instemde met de historische zorgstelselwijziging. Aan de hervorming gingen bijna dertig jaren van politieke twisten vooraf. De dreiging van extreme premieverhogingen en exploderende zorguitgaven forceerden een ommekeer.
Ontevreden
Op vragen aan een representatief panel van 1000 mensen geeft het leeuwendeel te kennen “ontevreden” tot “zeer ontevreden” te zijn over de huidige verzekeringsstructuur, met verschillende soorten basisverzekeringen en een oerwoud aan aanvullende verzekeringen. Volgens hen hebben die het zorgstelsel ‘’ingewikkelder’’ gemaakt (69%) en vooral ook “duurder” (82%).
Rechtvaardiger
Slechts een heel klein deel onderschrijft de stelling dat de verplichte basisverzekering de zorg “rechtvaardiger” heeft gemaakt (19%) – de helft van de ondervraagden deelt deze stelling niet. Op de vraag of de basisverzekering de zorg “toekomstbestendiger” heeft gemaakt, antwoordt slechts 20% met ‘ja’ en 38% met “nee”.
Verschil in inkomen
Een ruime meerderheid van het interviewpanel zegt meer vertrouwen te hebben in het vorige verzekeringssysteem, waarin een verschil werd gemaakt tussen laag- en beter betaalden. Slechts 16% van de ondervraagden wil per se niet dat het besluit om ziekenfonds en particuliere verzekeringen bij het oud vuil te zetten ongedaan wordt gemaakt. Die kleine minderheid zweert dus bij de huidige verplichte basisverzekering.
“Niet overzichtelijk en begrijpelijk”
“De overheid heeft besluiten genomen die de kwaliteit van de zorg ten goede komen en de kosten drukten, maar is er helaas nooit in geslaagd het zorgstelsel overzichtelijk en begrijpelijk te maken”, stelt Hans de Kok, directeur van Pricewise, in een reactie.
“Een falen in heldere uitleg en communicatie wreekt zich nu. In onze onderzoeken komt telkens naar voren dat het kennisniveau van consumenten van belangrijke zorgbegrippen onvoldoende is. Laat staan dat de consument alle nuanceringen en uitzonderingen begrijpt. Dat is een begrijpelijke aanleiding om niet te switchen, waardoor de concurrentiestrijd tussen zorgverzekeraars onvoldoende van de grond komt.”
Solidair
In het zorgonderzoek van Pricewise geven de meeste mensen aan dat ze het solidariteitsbeginsel in de volksgezondheid toejuichen: 61% noemt het “terecht dat we met z’n allen betalen voor de zorg van zieken.” Slechts 13% is het hiermee “(zeer) oneens.”
Laat een reactie achter