Loopt je telefoonabonnement bijna af? Dan moet je een keuze maken: je telefoonabonnement verlengen of overstappen naar een andere provider. In deze blog lees je hier alles over. Ook vertellen we je wat er gebeurt als je niets doet.
Je telefoonabonnement verlengen | Overstappen of verlengen: per wanneer kan dat? |
Overstappen naar een andere provider | Niet verlengen of overstappen |
Je telefoonabonnement verlengen
Wanneer je telefoonabonnement bijna afloopt, kun je ervoor kiezen om deze te verlengen. Je sluit dan een nieuw contract af bij je huidige provider. Je maandelijkse kosten gaan meestal omlaag, omdat je niet meer voor het aflossen van de telefoon betaalt. Je betaalt namelijk alleen nog voor de diensten die je wilt, zoals internet, bellen en sms’en. Dit noem je een sim only-abonnement. Je telefoonnummer blijft hetzelfde.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je telefoonabonnement te verlengen bij je huidige provider én een nieuwe telefoon uit te zoeken. Je krijgt dan een nieuw contract en betaalt ook voor het aflossen van je nieuwe telefoon. Ook in dit geval kun je je huidige telefoonnummer behouden.
Telefoonabonnementen vergelijken
Overstappen naar een andere provider
Wil je overstappen? Dan moet je een nieuw contract afsluiten bij een andere telefoonprovider. Je kunt je huidige telefoonnummer behouden of een nieuw nummer aanvragen.
Overstappen en huidige nummer behouden
Nummerbehoud is bij iedere telefoonprovider gratis. Als je hiervoor kiest, hoef je je huidige abonnement niet zelf op te zeggen. Dit doet je nieuwe provider. Je krijgt een bericht als je nummer is overgezet. Je kunt dan je nieuwe abonnement gebruiken met je huidige nummer.
Overstappen en een nieuw telefoonnummer aanvragen
Als je voor een nieuw telefoonnummer kiest, moet je je oude abonnement wel zelf opzeggen. Zodra je abonnement is afgelopen, kun je de nieuwe simkaart in je toestel plaatsen en direct gebruikmaken van het nieuwe nummer en abonnement.
Hoe werkt overstappen?
Overstappen naar een andere provider is heel makkelijk. Vergelijk verschillende deals in onze vergelijker en kies de beste deal uit. We vertellen je waar je op kunt letten.
Bij een mobiel-abonnement geef je aan welke telefoon je wilt. Dit is bij een sim only-abonnement niet nodig. Vul vervolgens je andere voorkeuren in, zoals het aantal GB’s en belminuten dat je wilt. Filter op internetsnelheid, contractduur of soort simkaart om de resultaten te verfijnen.
Een goede deal gevonden? Wij sturen je aanvraag door naar de nieuwe provider. Je ontvangt binnen drie dagen je nieuwe telefoon (als je hiervoor hebt gekozen) en simkaart. Soms kun je ook kiezen voor eSIM. Je abonnement gaat in zodra je oude abonnement afloopt.
Overstappen of verlengen: per wanneer kan dat?
Bij de meeste providers kun je 120 dagen voor het einde van je contractdatum je telefoonabonnement al verlengen. Ook kun je vanaf 120 dagen voor je telefoonabonnement afloopt al overstappen naar een andere provider. Het nieuwe contract gaat pas in na de einddatum van het je huidige contract. Dus zie je een goede deal? Kijk of je nu al kunt overstappen!
Niet verlengen of overstappen
Wanneer je jouw telefoonabonnement niet verlengt en je ook niet overstapt naar een nieuwe provider, loopt je abonnement automatisch door. Vaak geven providers korting als je klant blijft of wordt, waardoor het meestal goedkoper is om je telefoonabonnement te verlengen of om over te stappen.
Is de einddatum van je abonnement al verstreken? Dan kun je verlengen of overstappen wanneer je wilt. Je contract is dan omgezet in een contract voor onbepaalde tijd. Je hebt vaak wel een opzegtermijn van één maand.
Laat een reactie achter