Een telefoonabonnement afsluiten en daar een mobiele telefoon bij ‘krijgen’. Tot begin dit jaar sloot je zo’n abonnement zonder problemen af. Vanaf 1 januari en 1 mei 2017 gelden er nieuwe regels voor het afsluiten van een abonnement met telefoon. Wij vertellen je wat dit voor jou betekent.
Geld lenen kost geld
Waarschijnlijk heb je de waarschuwing “Let op! Geld lenen kost geld” onlangs weleens voorbij zien komen op de website of in de communicatie van providers. Vanaf 1 januari 2017 moeten mobiele providers dit verplicht vermelden na een wijziging van de telecomwet. Een mobiele telefoon op afbetaling wordt gezien als een lening. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) houdt er toezicht op dat alle mobiele providers zich hieraan houden.
Alleen voor abonnement met telefoon
De nieuwe telecomwet betekent dat wanneer je een abonnement afsluit met een ‘gratis’ telefoon je een lening afsluit voor die telefoon. Je betaalt iedere maand een bedrag om je telefoon af te lossen, dat in je abonnementskosten verwerkt zit. Heb jij na 1 mei 2017 een abonnement afgesloten met een mobiele telefoon (duurder dan € 250,-) op afbetaling? Dan wordt je geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) omdat de telefoon als lening wordt gezien. En sluit je voor een minderjarig kind (of meerdere) een telefoonabonnement af? Houd er dan rekening mee dat deze dan op jouw naam geregistreerd worden.
Uitzonderingen registratie
De BKR-registratie geldt dus alleen voor nieuwe telefoons die meer dan € 250,- kosten. Heb jij een aanbetaling gedaan op je nieuwe telefoon, waardoor het resterende bedrag van de lening onder de € 250,- uitkomt? Dan krijg je geen BKR-registratie. Daarnaast gaat het alleen om het bedrag van de mobiele telefoon, dus niet je totale abonnementskosten.
Positieve of negatieve registratie
Er wordt onderscheid gemaakt tussen positieve en negatieve noteringen. Als jij altijd op tijd je abonnementskosten betaalt, krijg je een positieve registratie. Hieraan kunnen kredietaanbieders zien dat je altijd netjes op tijd betaalt. Een negatieve registratie krijg je als je een langere betalingsachterstand hebt (gehad).
Gevolgen van een BKR-registratie
Als je een lening of een hypotheek wilt afsluiten, wordt er altijd bij het BKR getoetst of je een registratie hebt. Een telefoonkrediet is geregistreerd bij het BKR en heeft – net als andere leningen – invloed op de vraag: hoeveel kan ik lenen. Iedere registratie – positief of negatief – heeft invloed op de hoogte van het bedrag dat je kunt lenen. Behalve als die lening al is afgelost. Voor je hypotheek kan dit al snel duizenden euro’s schelen.
Telefoon afbetaald… en dan?
Een telefoonabonnement sluit je vaak voor twee jaar af. Aan het einde heb je je mobiele telefoon afbetaald. Na de afbetaling wordt een einddatum geplaatst bij je krediet dat deze is beëindigd. Dit krediet blijft nog vijf jaar zichtbaar bij het BKR. Dit heeft dan geen invloed meer als je een lening of hypotheek wilt afsluiten.
Leen verstandig
Geld lenen kost geld, dat weten we allemaal. Bedenk daarom altijd van tevoren of het wel echt nodig is. Wellicht kun je de telefoon zelf al in één keer betalen. Zo voorkom je een registratie bij het BKR. Heb je een lening nodig voor iets anders? Bijvoorbeeld voor een verbouwing of wil je leningen oversluiten? Bij Pricewise vergelijk je verstandig leningen. Zo kun je door een bestaande lening(en) over te sluiten naar een lagere rente, al gauw honderden euro’s per jaar besparen. En onze leencoaches staan voor je klaar om je de beste hulp te bieden en je te informeren.
Laat een reactie achter