Energieleveranciers gaan steeds verder om te voorkomen dat klanten overstappen naar de concurrent. Het aantal speciale aanbiedingen voor vaste klanten is de laatste jaren fors toegenomen. Die trend signaleert Hans de Kok, directeur van vergelijkingssite PrizeWize.
Verleid met lucratief contract
Energieleveranciers bieden hun klanten steeds vaker gunstige aanbiedingen aan het einde van hun contract. Ook worden lucratieve contracten via vergelijkingssites en energiecollectieven aangeboden om overstappers te verleiden klant te blijven. Sinds 2013 bieden oude energiereuzen Nuon, Essent en Eneco vrijwel continu een speciale aanbieding voor bestaande klanten, terwijl daar in voorgaande jaren nog voorzichtig mee geëxperimenteerd werd.
Het belonen van loyaliteit moet zorgen voor meer klantenbinding. Met de liberalisering van de energiemarkt is dat steeds belangrijker geworden. ‘Wie de moeite neemt om te vergelijken, stuit vaak ook op een interessante aanbieding van zijn eigen energieleverancier,’ zegt Hans de Kok, directeur van PrizeWize.
Trend past bij marktontwikkelingen
De slag om de trouwe klant is een gevolg van de toegenomen concurrentie in de energiemarkt. De grote energieleveranciers Nuon, Essent en Eneco zagen de afgelopen jaren honderdduizenden klanten weglopen naar prijsvechters als de Nederlandse Energiemaatschappij en Budget Energie. De trend past ook goed bij een aantal andere marktontwikkelingen. Energiebedrijven worstelen met de teruggelopen vraag naar elektriciteit als gevolg van de crisis. Daarnaast pakt ook de export van goedkope energie uit Duitsland ongunstig uit.
Consument plukt vruchten
Vooralsnog heeft de consument weinig te lijden onder de vooral voor energieleveranciers lastige omstandigheden. Voor sommige consumenten pakken de ontwikkelingen zelfs gunstig uit. De Kok: ‘Als je graag bij je huidige leverancier blijft maar toch graag iets extra’s bespaart, pluk je de vruchten van deze trend.’
Overstappen blijft voordeliger
Ondanks de inspanningen van leveranciers levert energie vergelijken en overstappen meestal toch de grootste besparing op. Bij een overstap kan de klant vaak rekenen op een welkomstpremie die kan oplopen tot € 300,-. De welkomstpremie voor klanten die kiezen voor hun bestaande leverancier, is doorgaans lager. Het voordeel zit dan vooral in korting op energietarieven en administratiekosten.
Laat een reactie achter