Wil je klant worden bij een nieuwe energieleverancier? Dan kan het zijn dat je een waarborgsom moet betalen aan de (nieuwe) leverancier van energie. Deze borg vragen leveranciers aan klanten die een mogelijk betalingsrisico vormen. De hoogte van de waarborgsom verschilt per energieleverancier en kan oplopen tot wel € 800,-. Hoe wordt bepaald of je een waarborgsom moet betalen? En is de uitkomst altijd terecht? Op deze pagina vertellen je alles over de waarborgsom voor particulieren.
Energie vergelijken
Waarom een waarborgsom?
Door een waarborgsom te vragen aan klanten die een betalingsrisico vormen, dekken energieleveranciers zich in tegen het mislopen van inkomsten. Betaal jij je rekeningen niet, dan kan de energieleverancier dit verrekenen met de waarborgsom. Maar als jij elke maand netjes het termijnbedrag betaalt, krijg je de waarborgsom altijd terug. Je krijgt hierbij ook de helft van de wettelijke rente over de waarborgsom vergoed. Wanneer je niet meer als risicoklant wordt gezien, kan het zijn dat je dit bedrag al eerder terugkrijgt.
De hoogte van de waarborgsom
Hoe hoog de waarborgsom is, verschilt per leverancier. Energieleveranciers bepalen zelf de hoogte van de waarborgsom. De borgsom voor mensen met een schuld of risico voor wanbetaling staat doorgaans gelijk aan een aantal maandtermijnen). Dit bedrag kan oplopen tot € 800,-. Flink wat geld, zeker voor mensen die al krap bij kas zitten. Sommige leveranciers vragen een waarborgsom per product. Dit betekent dat de waarborgsom lager is bij een energiecontract met alleen stroom.
Externe kredietcheck
Hoe weet de energieleverancier of jij een mogelijk betalingsrisico vormt? Bij elke nieuwe klant wordt door een extern onderzoeksbureau een kredietcheck gedaan. Hierbij wordt op basis van persoonlijke en statistische informatie bepaald hoe groot de kans is dat jij in de toekomst je energierekening niet kunt betalen. Aan de hand hiervan krijg je een kredietscore. Hoe hoger deze score is, hoe hoger de kans is op wanbetaling (volgens het onderzoeksbureau).
Grens verschilt per leverancier
Elke energieleverancier heeft een schuldgrens vastgesteld. Is jouw schuld hoger dan deze grens? Dan wordt je aanvraag pas geaccepteerd als je een waarborgsom betaalt. Doordat de grens per energieleverancier verschilt, kan het zijn dat je ondanks het hebben van een schuld wel bij een andere energieleverancier geaccepteerd wordt zonder de verplichting een waarborgsom te betalen.
Bronnen kredietcheck niet altijd betrouwbaar
Het kan voorkomen dat je onterecht bestempeld wordt tot betalingsrisico. Energieleveranciers gebruiken niet altijd de juiste bronnen om gegevens over schulden op te vragen. Ze schakelen onderzoeksbureaus in die de informatie halen uit ‘openbare bronnen’ over wanbetalers, faillissementen en informatie van incassobureaus. En zo kan een schuld van vijf jaar geleden die al is afgelost opeens een probleem zijn bij het afsluiten van een nieuw energiecontract.
Waarborgsom niet altijd terecht
Er zijn verschillende situaties waarin om een waarborgsom gevraagd kan worden. Als je schulden of een betalingsachterstand hebt, is de kans groot dat je een waarborgsom moet betalen. Het kan ook zo zijn dat je onterecht als betalingsrisico wordt beoordeeld. Bijvoorbeeld omdat er in jouw postcodegebied veel wanbetalers wonen, de vorige bewoners van jouw huis schulden hebben (of hadden) of dat je toevallig dezelfde naam hebt als iemand met betalingsachterstand. Niet helemaal eerlijk natuurlijk. Inmiddels is er al een energieleverancier die zo’n regioscore niet meer meeneemt in de beoordeling van nieuwe klanten. Hopelijk zullen meerdere volgen.
Herbeoordeling kredietscore
Is de waarborgsom naar jouw mening onterecht? Ga dan bij de energieleverancier na wáárom je deze moet betalen. Je hebt recht op inzage in de gegevens die zij over jou verzameld hebben. Wil de energieleverancier deze informatie niet geven? Meld dit dan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Kloppen de gegevens die tot jouw kredietscore hebben geleid niet? Dan kun je een herbeoordeling aanvragen. Je moet hiervoor een kopie van je identiteitsbewijs, een inkomensbewijs en een recent bankafschrift aanleveren.
Meer weten?
Wil je meer weten over energieprijzen of over energie in het algemeen? Bekijk dan de veelgestelde vragen.