Vanaf 1 augustus 2013 ontvangen consumenten definitief geen rekeningen meer van netbeheerders. Vanaf dan worden alle kosten voor het beheer van het elektriciteitsnet doorberekend op de rekening van je energieleverancier. De leverancier draagt deze kosten voortaan af aan de netbeheerder.
Meeste consumenten al één rekening
De meeste energieleveranciers hanteren deze methode al, die ook wel het leveranciersmodel wordt genoemd. Maar bij energieleveranciers Nuon en Eneco krijgen klanten nog twee rekeningen: een van de leverancier voor de energiekosten, en een van de netbeheerder voor de netwerkkosten.
Eén aanspreekpunt
Daarnaast hebben de bedrijven in de energiesector afgesproken dat de leveranciers voortaan het eerste aanspreekpunt zijn voor consumenten. De meterstanden die altijd werden opgenomen of verzameld door de netbeheerder, zullen met de komst van de slimme meter direct worden verstuurd naar de energieleverancier. De consument heeft alleen nog direct contact met de netbeheerder voor vragen over de aansluiting of als er storingen zijn.
Energiemaatschappijen hebben zich bovendien voorgenomen om de energierekening op dezelfde wijze opstellen, waardoor de nota transparanter en gemakkelijker te vergelijken wordt.
Besparen op je energierekening? Energie vergelijken