Ze voelen zich soms net boeven en bandieten, zoals ze in de media worden afgeschilderd. En zeer ten onrechte, vinden de zorgverzekeraars zelf. Daarom zijn ze gezamenlijk een grootscheepse imagocampagne gestart met Zorgdialoog.nu.
In een paginagrote advertentie in dagbladen roept branchevereniging Zorgverzekeraars Nederland (ZN) verzekerden, instellingen en hulpverleners op een dialoog te openen.
Overstappen van zorgverzekeraar? Schrijf je in voor de zorgpremie-alert 2016
Gal
Steeds meer mensen spuien openlijk hun gal over zorgverzekeraars, merken ze bij ZN. Vaak niet gehinderd door enige kennis van zaken en dat zijn de verzekeraars zat. Of zoals een woordvoerster het op haar beurt netjes verwoord: “Wij merken dat onder mensen verkeerde ideeën en misverstanden bestaan. Die kunnen zij nu op een speciaal dialoogplatform prima uit de doeken doen. En als branche kunnen we daar uitgebreid op antwoorden en proberen deze misvattingen uit de wereld te helpen.”
Hetzes
Individuele zorgverzekeraars zijn nauwelijks nog staat zich te verweren tegen negatieve publiciteit, erkent perswoordvoerder Marie-José van Gardingen van CZ. “In het land bestaan de gekste fantasieën over winsten die wij zouden maken. Zoals dat we aandeelhouders hebben, bijvoorbeeld. Bovendien vinden mensen steeds vaker dat ze overal recht op hebben. Schilderen ons soms af als bandieten en dat is niet fijn. Het lijkt erop dat de sluizen zijn opengezet. In je eentje kun je daar als zorgverzekeraar bijna niet meer tegenin roeien. Sommige media gooien de kritiek van verzekerden zelfs klakkeloos in de publiciteit. Zonder ons fatsoenlijk de mogelijkheid van een weerwoord te gunnen. En andere media nemen die berichtgeving doodleuk over.”
“Amerikaanse toestanden”
Van Gardingen rept over voorvallen, waarbij mensen er meteen met gestrekt been in vliegen. Ze is blij dat de zorgverzekeraars de handen ineen hebben geslagen. “Via het dialoogplatform kunnen we mensen goed uitleggen waarom bepaalde behandelingen wel of niet mogen worden vergoed van de wetgever.”
Portemonnee
Er heersen opvallende vooroordelen in het land. “Werknemers van CZ zijn betrokken bij hun werk. Ze zijn niet bij ons komen werken, omdat ze er een hele dikke portemonnee aan overhouden. Onze verpleegkundigen en andere zorgspecialisten zetten elke dag alles op alles en zijn zeer gemotiveerd zijn om voor onze klanten de beste en snelste behandeling te vinden.”
Maar dat betekent dus niet, benadrukt Van Gardingen, dat mensen van CZ – of andere verzekeraars – elke behandeling kunnen krijgen die ze eisen. “Dan wordt de gezondheidszorg immers onbetaalbaar. En dat nemen we niet graag voor onze rekening. Want dan krijgen we vast veel telefoontjes van Nederlanders die daarover hun woede weer willen koelen.”
Laat een reactie achter