Maar al te vaak krijgen bedrijven kritiek op de klantenservice. Bij Pricewise krijgen we gelukkig veel positieve berichten. Wij hebben manager Juan de Haro. En Juan heeft veel ervaring opgedaan bij verschillende bedrijven. En daar leerde hij van. Hoe gaan we te werk?
Medewerkertevredenheid net zo belangrijk als klanttevredenheid
Juan vindt medewerkertevredenheid minstens zo belangrijk als klanttevredenheid. “Als de medewerkers tevreden zijn, dan wordt de klant dat ook. Vaak zijn klantenservicemedewerkers gebonden aan regeltjes en beperkingen. Als je mensen gaat behandelen als kinderen, dan gaan ze zich zo gedragen. Pricewise heeft geen aparte klachtenafdeling. Degene die je spreekt, is direct betrokken bij het oplossen van je probleem. Onze medewerkers krijgen de ruimte om zélf de verantwoordelijkheid te nemen. Zo voorkom je dat klanten van het kastje naar de muur worden gestuurd.”
Geen minutenwerk
Er staat hier geen baas met stopwatch achter je bureau om de duur van het gesprek te meten. We willen dat iedereen goed geholpen wordt. Dus als daar een kwartier voor nodig is, dan doen we dat. Dit voorkomt bovendien dat je nog een keer moet terugbellen, omdat je nog vragen hebt.
Geen scripts
We hebben geen voorgekauwde telefoonscripts. Nieuwe medewerkers krijgen een intensieve training over energie, verzekeringen en telecom. Ze weten zelf hoe ze jou, als klant, het beste kunnen informeren en helpen.
Listen please
Toch kan het altijd beter. Door goed te luisteren bijvoorbeeld. Een klantenservicegesprek is tussen twee mensen. Het is belangrijk dat ze allebei volle aandacht en ruimte hebben om het gesprek tot een goed einde te brengen. Als we ons best doen om écht te luisteren, dan lost dat veel problemen op. Want een boodschap horen is één ding. Écht luisteren, is iets anders.
Heb jij een vraag of wil je hulp? Neem dan contact met onze klantenservice op. En heb je een idee hoe we je nog beter kunnen helpen? Laat het ons dan weten onderaan dit blog.
Laat een reactie achter