Eerder deze maand bleek uit onderzoek dat ons wantrouwen tegen de zorgverzekeraars groeit. 40% van de Nederlanders zegt de motieven van de zorgverzekeraars te wantrouwen, terwijl dit vorig jaar nog 32% was.
Tegelijkertijd bleef het aantal mensen dat overstapte naar een andere zorgverzekeraar gelijk: 11%. En degenen die bij hun zorgverzekeraar bleven (89% dus) deden dit omdat ze tevreden waren over de verzekering en over de service die hun zorgverzekeraar biedt. Hier zit een tegenstrijdigheid in. Als zo’n hoog percentage mensen tevreden is over zijn zorgverzekeraar, is het vreemd dat toch 40% zegt wantrouwen tegen diezelfde zorgverzekeraar te koesteren. Interessant is dan de vraag waar dat wantrouwen vandaan komt.
Wil je een seintje ontvangen als je opnieuw een zorgverzekering kunt uitkiezen?
Schrijf je gratis in voor de Zorgalert.
Onbekendheid met de materie heeft hier veel mee te maken. Natuurlijk, we zeggen: “Gezondheid is het grootste goed”, maar gezondheid is niet hetzelfde als gezondheidszorg. Gezondheid is zonder erbij na te denken, kunnen leven zoals je wilt. Gezondheidszorg gaat over ziekte, arbeidsuitval en soms zelfs de dood. Bovendien kost gebruikmaken van de gezondheidszorg je al snel geld, om te beginnen al via je verplichte eigen risico. Zolang je gezond bent, wil je dat geld niet uitgeven aan iets dat je misschien ooit bij toekomstige ziekte nodig hebt. Je wilt dus de zorgverzekering met de laagste premie. Maar als je ziek bent, wil je wel alle onderzoeken en behandelingen die mogelijk zijn en maakt het niet uit wat die kosten. “Ik heb er toch voor betaald”.
Aan de ene kant is dit gedrag begrijpelijk, we zijn allemaal maar mensen tenslotte. Maar aan de andere kant is het ook kortzichtig om de laagste prijs én de beste kwaliteit te willen. Zeker als we ook nog eens willen dat alle zorg bij alle behandelaars vergoed wordt, zoals we traditioneel gewend zijn.
De zorgverzekeraars hebben in ons huidige zorgstelsel – dat bestaat sinds 2006 – van de overheid de taak gekregen zorg in te kopen van goede kwaliteit tegen de beste prijs. Veel zorgaanbieders zien weinig reden die kwaliteit inzichtelijk te maken – de klanten komen toch wel. Laten ze wel zien welke kwaliteit ze bieden, dan wordt duidelijk dat tussen hen kwaliteitsverschillen bestaan.
Bedenk hierbij: het is in jouw voordeel om die kwaliteitsverschillen te kennen, want je wilt natuurlijk behandeld worden door de dokters die het beste zijn in hun vak. De zorgverzekeraars hameren er dus op dat zorgaanbieders die kwaliteit wél inzichtelijk maken. Dat leidt tot stevige discussies tussen beide partijen, waarbij de zorgaanbieders de zorgverzekeraars als een bedreiging zien. Dit meten ze breed uit in de media (“De zorgverzekeraar gaat op de stoel van de dokter zitten”) en daarmee zitten de zorgverzekeraars direct in de verdedigende rol. En wat doe jij? Je laat je leiden door die berichten en verdiept je niet in de achtergrond. “De dokter zal het wel het beste weten”, nietwaar? Nee, dat is niet per se waar. Maar je moet je wel een beetje in de materie verdiepen om dat te begrijpen. Word eens wakker verzekerde.
* Frank van Wijck (1960) is sinds 1988 fulltime actief in de wereld van de Nederlandse gezondheidszorg als journalist, publicist, (hoofd)redacteur, dagvoorzitter, boekauteur en blogger. Hij is sinds 2002 eigenaar van Eva tekstproducties in Amsterdam.
Laat een reactie achter