Rijden met winterbanden in de zomer is minstens zo gevaarlijk als zomerbanden in de winter. Bij een temperatuur boven de zeven graden bieden zomerbanden namelijk meer grip op het wegdek, is de remweg daardoor korter en ligt het brandstofverbruik lager dan wanneer wordt gereden met winterbanden. Toch rijden er bijna 500.000 Nederlandse personenauto’s met winterbanden rond in de periode waarin zomerbanden worden aangeraden. Dat blijkt uit een steekproef uitgevoerd door BOVAG, de brancheorganisatie die zich bezighoudt met mobiliteit. Tijd om ook eens wat meer aandacht te besteden aan het belang van rijden met zomerbanden.
Bijna 500.000 auto’s altijd op winterbanden
Het grootste deel van autorijdend Nederland rijdt het hele jaar door op zomerbanden. Zo’n 35% vervangt zomerbanden door winterbanden in de winterperiode en 5,73% rijdt het hele jaar op winterbanden. Op basis van de 8,5 miljoen personenauto’s in Nederland, betekent dit dat er tijdens de zomerhitte zo’n 487.050 personenauto’s rondrijden op de minder goed gelegen winterbanden. Deze cijfers zijn tot stand gekomen uit bevindingen van BOVAG in 2018 en het aantal personenauto’s dat volgens het CBS in 2019 in Nederland rijdt.
Niet verplicht, wel veiliger en zuiniger
Ondanks de veiligere en zuinigere wegsituaties die zomer- en winterbanden bieden in de perioden waarvoor deze bestemd zijn, geldt er in Nederland geen verplichting omtrent het rijden met zomer- en winterbanden. Waar winterbanden tijdens de gure maanden van het jaar zorgen voor een betere remweg en meer grip op de weg, zijn het de zomerbanden die tijdens de temperaturen boven de zeven graden zorgen voor meer grip. Waarmee de kans op het moeten claimen van schade via de autoverzekering door brokken ook verkleind wordt. Daarnaast zorgt het rijden met winterbanden bij hogere temperaturen voor extra bandenslijtage, meer afrolgeluid en een hoger brandstofverbruik door het zachtere rubber van deze banden. Dat betekent dat winterbanden sneller vervangen moeten worden, wat ook voor onnodige extra kosten zorgt.
Zomerbandenplicht over de grens
Tijdens de koudere periode van het jaar zijn winterbanden verplicht in sommige Europese landen. Geldt er dan ook een verplichting rondom zomerbanden? In Italië en België wel, maar landen zijn verder niet zo streng op het rijden met zomerbanden als op het rijden met winterbanden.
Verplichting Italië
In Italië kunnen automobilisten een boete krijgen als er tussen 16 mei en 14 oktober met een auto worden gereden die is uitgerust met (M+S)- winterbanden met snelheidscodering Q (tot 160 km/u) en lagere snelheden (L, M, N en P). De boete die hierop staat, ligt tussen de € 419,- tot € 1.682,-. De auto kan zelfs in beslag worden genomen.
Verplichting België
In België mag in de periode van 1 april tot en met 30 oktober wel worden gereden met winterbanden, maar enkel als deze qua snelheidsindex slechts één letter naar beneden afwijken van de zomerbanden die onder de auto horen. De bestuurder is daarbij ook verplicht om met een sticker aan te geven wat de maximale snelheid is die zij kunnen rijden met deze winterbanden. Handig om rekening te houden met deze verplichtingen als er een autovakantie naar of door Italië en/of België is gepland.
Laat een reactie achter