Op woensdag 27 oktober 2021 heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de leveringsvergunning van Welkom Energie ingetrokken. De energieleverancier raakte door de hoge en nog altijd stijgende marktprijzen voor gas en energie in de financiële problemen en de ACM stelde vast dat de leverancier niet meer aan de verplichtingen voldoet. Vanaf 1 november 2021 mag Welkom Energie geen gas of stroom meer leveren aan hun klanten en alle energiecontracten worden dan beëindigd. Dit betekent niet dat je als klant zonder energie komt te zitten. Wat betekent dit wel voor klanten van Welkom Energie? Wij zetten de belangrijkste informatie voor je op een rij.
Wat betekent dit voor jou?
Ben je klant bij Welkom Energie? Dan wordt je bestaande contract beëindigd. Je komt gelukkig niet zomaar zonder energie te zitten. Eneco neemt alle klanten van Welkom Energie per 1 november 2021 tijdelijk over als nieuwe energieleverancier. Op 5 november 2021 krijg je van Eneco een nieuw energiecontract per mail aangeboden. Dit contract heeft niet dezelfde voorwaarden als je huidige contract. De energieprijzen worden door Eneco bepaald op basis van de huidige energiemarkt en zullen dus waarschijnlijk hoger zijn. Lees hier alles over de stijging en wat je zelf al kunt doen om te besparen op je energiekosten.
Teveel betaald voorschot én de cashback
Heb je een te hoog voorschot betaald en/of heb je een energiecontract met cashback afgesloten? Je ontvangt binnen 42 dagen na afloop van het contract de eindafrekening van Welkom Energie. Helaas is het nog onduidelijk of je het teveel betaalde geld of de cashback ook terugkrijgt. De curator kijkt of Welkom Energie deze schulden kan betalen. Welkom is wel gestopt met het incasseren van voorschotten, dus je krijgt alleen nog de eindafrekening. Let op! het volgende voorschot voor gas en stroom zal Eneco bij je incasseren. Hoe hoog dat voorschot wordt, zal Eneco aan je doorgeven.
Meterstanden doorgeven
Welkom Energie heeft je meterstanden nodig voor de eindafrekening. Ook heeft Eneco je meterstanden nodig. Heb je een slimme meter en heb je je netbeheerder toestemming gegeven deze uit te lezen? Dan hoef je je meterstanden niet zelf door te geven. Heb je geen slimme meter? Dan zullen de leveranciers binnenkort om je meterstanden vragen. Het is belangrijk dat je deze doorgeeft.
Kun je overstappen naar een andere leverancier?
Nog niet. Voor klanten van Welkom Energie geldt tot 1 december 2021 een overgangsperiode waarin zijn hun contract even niet kunnen stoppen of opzeggen. Dat betekent dat je tot 30 november 2021 energie krijgt van Eneco. Je kunt in de eerste maand dus niet overstappen naar een andere leverancier. Vanaf 1 december 2021 ben je vrij om een overstap te doen naar een andere energieleverancier of bij Eneco te blijven. We raden je aan het aanbod van Eneco te vergelijken met het aanbod van andere energieleveranciers. Je kunt in november energie vergelijken en een aanvraag doen bij een andere leverancier, maar die overstap zal dan pas na 1 december gebeuren.
Heb je al een aanvraag gedaan bij een andere leverancier?
Heb je al een aanvraag gedaan bij een nieuwe leverancier en start je nieuwe contract in november? Maak je geen zorgen. Alle geplande overstappen gaan gewoon door. Je bent dan niet 30 dagen klant bij Eneco. Houd goed je mail in de gaten, want je nieuwe leverancier en Eneco zullen je hierover verder informeren. Van de dagen in november waarin Eneco aan jou levert, krijg je misschien een kleine rekening. Daarna word je overgenomen en betaal je je voorschotten aan je nieuwe leverancier.
Staat het antwoord op je vraag hier niet tussen? Bekijk dan de veelgestelde vragen aan Welkom Energie.
Laat een reactie achter