Welk telefoonabonnement wil jij? Stel deze vraag en je bent al snel een half uur verder. Er zijn ontelbare mogelijkheden. En iedereen heeft andere wensen. Welke smartphone je kiest, hoeveel MB’s je gebruikt… En dat het liefst zo goedkoop mogelijk. Niet zo vreemd dus dat meer dan de helft van de Nederlanders een sim only-abonnement heeft. Om je wat tijd te besparen, hebben wij de voordelen van sim only op een rijtje gezet.
1. Goedkoop
Het meest voor de hand liggende voordeel van een sim only-abonnement is dat het goedkoper is dan een abonnement met toestel. Je betaalt met sim only namelijk alleen voor je abonnement en niet voor een toestel dat je tegelijkertijd hebt aangeschaft. Je koopt zelf een mobiel (of gebruikt een oude) en betaalt alleen voor de MB’s en de belminuten. Een sim only-abonnement met 5GB en 150 belminuten kost je ongeveer € 9,- per maand. Eenzelfde abonnement met een nieuwe iPhone kan al snel € 40,- à € 50,- per maand kosten.
2. Flexibel
Je stelt je bundel zelf samen én kan deze elke maand aanpassen. Bel je veel? Kies dan voor een sim only-abonnement met onbeperkt bellen. Dit geldt ook voor je internetgebruik. Als je non-stop je mobiele netwerk gebruikt, is onbeperkt internet een goede keuze. Een verhoging van je bundel gaat direct in, een verlaging de volgende maand. Let op: je bundel verlagen is bij sommige providers alleen mogelijk bij een maandelijks opzegbaar abonnement of buiten de contractperiode.
3. Vrijheid
Twee jaar lang vastzitten aan een telefoon? Niet met een sim only-abonnement. Hiermee wissel je van telefoon wanneer je wilt. Bij een abonnement met telefoon moet je deze eerst afbetalen voordat de telefoon echt van jou is. Nu stop je je simkaart gewoon in de nieuwste iPhone en ga je weer door met instagrammen en appen, zonder dat je van abonnement hoeft te wisselen. Je hebt dus ook keuze uit alle telefoons, niet alleen degene die de provider aanbiedt.
4. Maandelijks opzegbaar
Sim only-abonnementen zijn er als vast contract voor 12 of 24 maanden. Maar het handige van sim only-abonnementen is dat je ook contracten kunt afsluiten die maandelijks opzegbaar zijn. In theorie zou je dus elke maand kunnen wisselen van abonnement. Zonder opzegboetes. Let wel op eventuele afsluitkosten die providers rekenen als je een nieuw abonnement afsluit.
5. Geen BKR-registratie
Sluit je een abonnement af met een nieuwe telefoon van € 250,- of meer? Dan krijg je een BKR-registratie. Je sluit namelijk een lening af voor je telefoon, die je maandelijks aflost. Dit kan nadelen hebben: de maximale hypotheek kan bijvoorbeeld lager uitvallen. Je lening blijft vijf jaar geregistreerd bij het BKR. Een sim only-abonnement is daarom juist een voordeel, omdat je dan zelf voor een telefoon moet zorgt. Je betaalt geen toestel af, je sluit geen lening af en je krijgt dus ook geen BKR-registratie bij je telefoonabonnement.
Simpel vergelijken
Zoveel opties dat je door de bomen het bos niet meer ziet? Bij ons kun je gemakkelijk abonnementen van sim only vergelijken. Ook als je een maandelijks opzegbaar sim only-abonnement wilt. Het voordeel van vergelijken is dat je je abonnement al tijdens het vergelijken zelf samenstelt. Kies hoeveel MB’s en belminuten je wilt per maand en de goedkoopste deal die wij jou kunnen bieden staat bovenaan in de vergelijker.
Grigori Berkovskii
Ik heb sim-only contract bij T-Mobile met 120 min bellen e 4GB internet.Maar ik gebruik navelijks b50-100 MB internet per maand en 30-50 belminuten.Maar ik krijg tot 45euro betaling voor gewoon Mobil bellen naar mijn installatie van nieuwe ketel,voor bellen naar klantenservice Media Markt. Of naar klantenservice T-Mobile.??? Ik begrijpt niet waarom. Kunt u man helpen???.
Merel van Hengstum
Hi Grigori,
Allereerst excuses voor de late reactie! Hopelijk heb je inmiddels zelf al een oplossing gevonden. Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je altijd contact opnemen met onze adviseurs van de klantenservice op https://www.pricewise.nl/contact/. Zij kunnen je helpen en meedenken over een oplossing voor jouw situatie.
Groetjes,
Merel