Zonder vergelijkingssites kan de consument niet weten wat de laagste premie in de markt is. En zonder vergoeding kunnen vergelijkingssites niet bestaan. Dat vindt vergelijkingssite Pricewise, in reactie op een onderzoek van verzekeraar Ditzo.
“Het onderzoek suggereert dat de hoogte van de vergoedingen aan ons invloed heeft op de hoogte van de premies. En op hoe hoog de verzekeraar in de resultatenlijst staat,” zegt Alies Huisbrink, manager verzekeringen bij Pricewise. “De prijzen die wij laten zien op onze site zijn gelijk aan de prijzen op de sites van de verzekeraars. En soms zelfs lager, met exclusieve deals.”
Buitensporig
Pricewise herkent zich ook niet in de vergoeding aan vergelijkers die Ditzo communiceert. “Ditzo spreekt over vergoedingen tot € 200,-. Dat is in onze ogen buitensporig en niet marktconform.” Daarnaast spreekt Pricewise tegen dat er nooit onderzoek wordt gedaan naar de mening van de consument. De prijsvergelijker laat regelmatig door onafhankelijke instituten onderzoek doen naar de mening van de consument.
Transparant
Huisbrink: “Pricewise vergelijkt bijna de hele markt. Dat geeft een overzichtelijk beeld voor de consument. Die ziet ook de premies voor verzekeringen waar wij geen vergoeding voor krijgen. Wij doen dit op een transparante en overzichtelijke manier. Wij worden door de verzekeraars natuurlijk ook gebruikt als marketingkanaal. Of het geld nu gaat naar reclame of naar ons, dat is aan de verzekeraar. Wij doen wel veel meer voor de consument.”
AFM
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) meldde onlangs dat de vijf grootste vergelijkingssites een toegevoegde waarde hebben in het oriëntatie- en afsluitproces van een verzekering. En dat ze in het belang van de klant zijn. De consument bespaart volgens Pricewise niet alleen geld, maar ook tijd als hij een prijsvergelijker gebruikt. Alies Huisbrink: “Elke verzekeraar geeft informatie over prijzen en voorwaarden op een andere manier weer. Dat maakt zelf vergelijken een lastige en tijdrovende klus. Bij ons staat alle informatie overzichtelijk en op dezelfde manier op een rijtje. Onafhankelijk, zonder top 3 en zonder een extra betalende partij die bovenaan wordt gezet.” De wet eist van prijsvergelijkers ook dat ze duidelijk inzichtelijk maken hoe de vergelijking tot stand is gekomen en waar de prijsvergelijker aan verdient. Daarover informeert Pricewise de consument op de website van Pricewise.
Sturend
Uit het onderzoek blijkt dat ruim 80% van de respondenten vraagtekens zet bij de uitkomsten van vergelijkingen wanneer zij horen over de hoogte van deze vergoeding. “Dat is erg sturend gevraagd,” vindt Huisbrink. “Als je vraagt: de vergelijkingssite krijgt € 100,- per overstapper, denkt u dat de hoogte van de vergoeding invloed heeft op de ranking op de website? Ja, dan is het logisch dat het grootste gedeelte denkt van wel. Maar dat is volledig onjuist. Onze website trekt niemand voor. De beste deal, die aansluit op de wensen van degene die vergelijkt, komt bovenaan.”
Laat een reactie achter