Sinds januari 2020 is er het een en ander veranderd in de toegang van het Contract Einde Register (CER). Zo krijgen energieleveranciers onder andere geen inzicht meer in de einddatum en de opzegtermijn van het energiecontract van de consument. Dit heeft gevolgen voor je overstap. Wat is er veranderd bij het overstappen? En hoe voorkom je een opzegboete? We leggen het je hier uit!
Wat is CER?
Het CER is een centraal bijgehouden databank met gegevens rondom energiecontracten. Hierin staan onder andere de einddatum, de verlengperiode en de opzegtermijn van de contracten. Deze informatie werd sinds 1 augustus 2013 centraal bijgehouden door energieleveranciers in Nederland. Het CER was de opvolger van het Contract Controle Protocol (CCP). Beide zijn een gevolg van de liberalisering van de energiemarkt en speciaal voor consumenten opgericht om opzegboetes te voorkomen.
CER 2020: wat is er veranderd?
Als gevolg van de in 2019 ingevoerde AVG is het sinds 25 januari 2020 voor energieleveranciers niet meer mogelijk om gegevens in het CER te bekijken. Volgens het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) is het opvragen van klantgegevens uit het CER niet in lijn met deze Algemene Verordening Gegevensbescherming. Momenteel zijn er nog gesprekken gaande rondom de toekomst van het CER en de gegevensverstrekking. Tot hier een exacte bepaling uitkomt, is het CER niet toegankelijk voor energieleveranciers en moet alle informatie die leveranciers normaal in het CER kunnen vinden, verstrekt worden door de consument.
Waar moet jij nu op letten als je overstapt van energie?
De sluiting van het CER zorgt ervoor dat je wat extra informatie moet invullen bij je overstap van energie. Deze informatie verstrekken is een kleine moeite, maar is heel belangrijk. Er wordt nu in de vergelijker gevraagd om de einddatum van je huidige energiecontract door te geven. Zorg ervoor dat je deze datum goed doorgeeft; alleen op deze manier weet je nieuwe energieleverancier wanneer het nieuwe contract in kan gaan. Een einddatum hoeft alleen ingevoerd te worden als je een contract voor een bepaalde tijd hebt, dus bijvoorbeeld voor één jaar. Als je op de overstappagina de optie ‘Contract voor onbepaalde tijd’ aan vinkt hoef je geen einddatum in te vullen.
Doorgeven einddatum belangrijk om opzegboete te voorkomen
Als je bij je overstap aangeeft dat je een contract voor onbepaalde tijd hebt, terwijl je een contract voor bepaalde tijd hebt, kun je geen einddatum invullen. In dat geval gaat jouw nieuwe energieleverancier ervan uit dat je energiecontract direct kan starten. Er is een grote kans dat je dan een opzegboete moet betalen. Deze opzegboete moet je betalen omdat je nieuwe energiecontract al begint voordat je oude contract is afgelopen. Je kunt deze opzegboete voorkomen door de einddatum van je huidige energiecontract goed door te geven. De einddatum kun je vinden in je persoonlijke omgeving op de website van je energieleverancier.
Geen zorgen, overstappen is nog steeds heel gemakkelijk
Energie vergelijken en overstappen via Pricewise is en blijft altijd gemakkelijk. Om te voorkomen dat je een opzegboete krijgt, vragen wij bij je overstap om jouw gegevens én de einddatum van je huidige contract. Dus: vergelijk, vul je gegevens in en stap zorgeloos over naar een contract met lage energieprijzen en een gunstige welkomstkorting!
Annelies
En wat vraagt u voor de overstap?
Merel van Hengstum
Hi Annelies,
Ik zou aanraden om met deze vraag contact op te nemen met onze klantenservice op https://www.pricewise.nl/contact/. Zij kunnen je het beste helpen en advies op maat geven!
Groetjes,
Merel