Het aantal mensen dat een elektrische fiets heeft is de afgelopen jaren bijna verdubbeld. Daarnaast zijn het aantal ongelukken met e-bikes ook gestegen. Toch heeft een grote groep Nederlanders geen normale aansprakelijkheidsverzekering. Dit kan forse kosten met zich meebrengen wanneer je een ongeluk veroorzaakt. Vooral jongeren zijn niet verzekerd.
Hans de Kok, directeur Pricewise: “Een aansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht, maar zeker wel aan te raden. Hiermee ben je namelijk verzekerd voor schade aan derden en hun bezittingen. De verzekering kan al voor een paar euro premie per maand worden aangevraagd en het kan je behoeden voor hoge aansprakelijkheid in geval van een ongeluk. Er gebeuren vooral veel ongelukken met e-bikes onder jongeren en die hebben soms nog geen gezinsverzekering. Dat kan dan flink in de papieren lopen voor de ouders.”
Ongelukken met e-bikes
Het aantal verkeersongevallen met de fiets neem toe. Dat blijkt uit cijfers van het CBS en Kennisinstituut voor Mobiliteit. Het bezoek aan de Spoedeisende Hulp (SEH) na een fietsongeval is ook sterk toegenomen. Volgens een rapport van VeiligheidNL kwamen in de eerste week van oktober 2024, maar liefst 1291 fietsers door een ongeluk op de spoedeisende hulp terecht. Van hen zaten er 480 op een e-bike, dat is 37 procent van het totaal. Volgens het rapport gebeuren onder de 12- tot 15-jarigen zelfs meer ongelukken op e-bikes (inclusief fatbikes) dan op gewone fietsen.
Aansprakelijkheidsverzekering
Uit cijfers van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat vorig jaar 92 procent van de Nederlanders een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) had. Maar bijna 1,4 miljoen mensen dus niet, met name jongeren.
Schade aangericht door niet opgevoerde elektrische fiets valt onder de AVP. Deze verzekering dekt de aansprakelijkheid voor schade die je als fietser aanricht aan iemand anders. Als je e-bike wel opgevoerd is, dan wordt de schade die je aanricht aan anderen niet gedekt en dus uitgesloten. Dat geldt ook als er andere zaken niet in orde of reglementair zijn bij de e-bike.
De regels die van toepassing zijn op elektrische fietsen en de gevolgen voor je verzekering als je fietst, zijn afhankelijk van het type fiets. Zo valt de e-bike (maximaal 25 km/u) onder de normale AVP en de pedelec/speedbike (maximaal 45 km/u) onder de WA-verzekering van die fiets, mits deze is verzekerd.
Een e-bike wordt als zwakke verkeersdeelnemer beschouwd en dat heeft gevolgen voor de aansprakelijkheid. De fietser is namelijk extra beschermd en beperkter aansprakelijk. Deze extra bescherming geldt alleen bij ongelukken met een motorrijtuig (een sterke deelnemer), niet bij ongelukken met een andere zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of voetganger of andere e-biker.
Jongeren verzekerd bij de ouders
Bij een aansprakelijkheidsverzekering met gezinsdekking is een kind automatisch meeverzekerd vanaf de geboorte. Bij de meeste verzekeraars is jouw kind ook meeverzekerd tot het 23e of 27e levensjaar. Een van de voorwaarden is wel dat het kind óf thuis woont óf op kamers woont én studeert. Als jouw kind schade rijdt met de e-bike, ben je als ouder in principe financieel verantwoordelijk tot de leeftijd van 18, behoudens inwonende.
Hans de Kok, directeur Pricewise: “Als je als ouder een aansprakelijkheidsverzekering hebt, dan is je kind meestal bij jou meeverzekerd binnen het gezin. Heb je dit niet en berokkent je kind schade met de e-bike? Dan kunnen de kosten hoog oplopen. Zeker als er letselschade van derden bij komt kijken. Ondanks dat een aansprakelijkheidsverzekering niet verplicht is en ook in sommige gevallen niet wordt vergoed (zoals bij opvoering), valt het dus wel aan te raden.”