Uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is gebleken dat veel energierekeningen te vaag zijn. Hierdoor is het lastig voor consumenten om energiecontracten te vergelijken. De ACM vindt dat dit beter moet. Energiebedrijven hebben tot 1 juli om te zorgen voor een begrijpelijke en controleerbare rekening. Doen ze dit niet, dan kunnen ze een boete krijgen van de ACM. Wij vinden ook dat energierekeningen helaas te vaak onduidelijk zijn. Daarom hebben we de energierekening per onderdeel voor je uitgelegd.
Probleem huidige energierekening
In een steekproef heeft de ACM rekeningen van verschillende leveranciers gecheckt. Wat bleek? De gegevens op de rekening zijn lastig te herleiden naar wat er in het contract staat en er worden wettelijke regels overtreden. Een paar voorbeelden van gevonden onduidelijkheden:
- Het is verplicht alle bedragen inclusief btw te vermelden. Dit gebeurt soms nog exclusief btw.
- Noodzakelijke kosten (zoals gastoeslag en vaste leveringskosten) zitten soms niet in de prijs, terwijl dat wel moet.
- Er wordt soms met andere eenheden gerekend dan in het contract. Dus in het contract per maand en op de rekening per dag.
Bron: ACM (2017).
Kom je er niet uit?
We maken het graag zo makkelijk mogelijk voor je. Je kunt met al je vragen terecht bij onze overstapcoaches. Neem contact met ons op. We helpen je graag.
Laat een reactie achter