Een tweedehands auto kopen kan een spannende gebeurtenis zijn. Je wilt natuurlijk geen miskoop doen. Ga je een auto bekijken? Neem dan iemand mee die al ervaring heeft met het kopen van een auto. En belangrijk: wees kritisch. Om je op weg te helpen, hebben we 23 aandachtspunten voor je op een rij gezet die je helpen bij het kopen van een occasion.
Wat is je eerste indruk? | Voor de proefrit |
Kloppen de officiële gegevens? | Tijdens de proefrit |
Hoe ziet de auto eruit aan de buitenkant? | Voor je een beslissing neemt |
Hoe ziet de auto eruit onder de motorkap? |
Wat is je eerste indruk van de occasion?
- Bekijk de autogegevens van de occasion in de advertentie. Vergelijk de vraagprijs met auto’s van hetzelfde model, bouwjaar en/of met hetzelfde aantal kilometers. Zo weet je een beetje of de koop realistisch is, of te mooi om waar te zijn.
- Probeer te achterhalen waarom hij of zij de auto verkoopt. Vraag hier gewoon even naar.
Kloppen de officiële gegevens?
- Vraag de verkoper zich te identificeren. Check of de naam op het kentekenbewijs overeenkomt met de naam op het identiteitsbewijs.
- Controleer op het kentekenbewijs ook het voertuigidentificatienummer (VIN), ook wel chassis- of framenummer genoemd. Dit nummer moet overeenkomen met het nummer dat je achter de voorruit of onder de motorkap van de occasion kunt vinden. Mocht hiermee geknoeid zijn, dan kan het zijn dat je te maken hebt met een gestolen voertuig.
- Kan de verkoper iets vertellen over het onderhoud van de auto? Kijk of zijn verhaal ook terug te vinden is in het onderhoudsboekje.
- Gebruik de gratis dienst van de RDW om gegevens over de auto op te vragen, zoals:
- het aantal eigenaren tot nu toe;
- wanneer de huidige eigenaar de auto heeft gekocht (datum laatste tenaamstelling);
- de vervaldatum van de apk-keuring;
- of de auto als gestolen staat geregistreerd.
Hoe ziet de auto eruit aan de buitenkant?
- Controleer de naden van de motorkap, achterklep en deuren. De naden horen recht te lopen. Waar dat niet het geval is, heeft de auto in het verleden misschien autoschade gehad.
- Check of de banden voldoende profiel hebben én of de banden hetzelfde zijn.
- Roest de auto? Roestplekken komen vooral voor op de wielkasten, bumpers, dorpels (onderkant van de auto) en rondom de achterklep. Even goed controleren.
- Kijk of er geen lekkage is. Het komt veel voor in de kofferbak. Is de plek van het reservewiel vochtig? Dan kan het zijn dat het lekt. Naast de kofferbak is de voetruimte voorin een veelvoorkomende plek voor lekkages. Muffe luchtjes kunnen een stiekeme hint zijn dat er ergens lekkage schuilt.
Hoe ziet de occasion eruit onder de motorkap?
- Controleer de aansluitingen van het koelsysteem. Groene aanslag duidt op lekkage.
- Kijk of de vloeistof helder is door het koelvloeistofreservoir te openen. Drijft er olie in de vloeistof? Dan kan dat duiden op een lekke pakking in het motorblok – wat je aan reparatie al snel € 600,- tot € 1.100,- kost.
- Check het motorblok. Is dit blok vet of zitten er druppels aan de buitenkant? Dan lekt de motor waarschijnlijk olie. Als het motorblok opvallend schoon is, is het handig om deze ná de proefrit nogmaals te controleren.
Voor de proefrit
- Is de motor al warm? Dan heeft de verkoper deze waarschijnlijk vooraf warm laten worden. Je kunt je dan afvragen of de motor koud niet goed start.
- De motor hoort regelmatig en zonder onderbrekingen te draaien. Dit weet je als de auto zonder problemen start, je geen bijgeluiden en tikken hoort en de auto stationair loopt. Daarbij hoort het toerental niet te schommelen.
- Check de uitlaat. Houd je voet op de uitlaat als de auto stationair draait. Komt er gesis onder de auto vandaan? Dan is de uitlaat waarschijnlijk lek.
- Bekijk de kleur van het uitlaatgas. Deze hoort zo goed als kleurloos te zijn.
- Blauwe uitlaatgassen? Als de binnenkant van de uitlaat daarbij zwart en vettig is, kan dat duiden op veel olieverbruik. Dat is een slecht teken voor de staat waarin de motor verkeert.
- Witte of grijze uitlaatgassen? Als er daarbij groene uitslag op het motorblok zit, kan dat duiden op een lekkage in het koelsysteem.
Tijdens de proefrit
- Check op slijtage. Let op geluidjes tijdens het rijden over hobbels, drempels en in bochten. Vreemde geluiden zijn namelijk een teken van slijtage.
- Controleer het aangrijppunt van de koppeling. Als de auto soepel schakelt en zonder geluiden naar elke versnelling gaat, is dit punt goed. Moet je de koppeling ver laten opkomen? Dan kan het zijn dat de koppeling versleten is.
- Is de toerenteller in orde? Kijk of de auto vloeiend door de toeren loopt en of de auto niet hapert bij bepaalde toerentallen.
- Het dashboard moet goed werken. Check of waarschuwingslampjes branden en of alle knoppen, de ruitenwisser, verlichting, airco en andere functies werken.
- Test of de tweedehands auto stabiel op de weg ligt. Dat doe je door het stuur los te laten en even hard te remmen. De auto hoort daarbij niet opzij te trekken op een rechte weg.
Voor je een beslissing neemt
Tot slot: 23. laat je nooit intimideren door een agressieve verkoopstijl. En voel je nergens toe verplicht. Heb je even nodig om de knoop door te hakken over het kopen van een tweedehands auto? Gun jezelf dan gewoon die tijd.
Als je uiteindelijk tot een aankoop overgaat, zal je de auto moeten verzekeren. Alle autoverzekeringen vergelijken is binnen een paar stappen gedaan. Heb je interesse in het kopen van een oldtimer? We hebben ook specifieke tips over het het maken van een keuze en het kopen van de oldtimer.
Michael
Ik vind erg jammer dat ik erg weinig tips zie over obd scanner
Ik gebruik zelf obd scanner dit is echt de sleutel om het probleem doos open te maken en kijken wat er aan de hand is of niks
Sam
Ik heb een auto op het oog. Deze heeft 8 eigenaren tot nu toe gehad.
Importautos.nl
Iemand meenemen is inderdaad altijd verstandig. Dit geeft ook een stukje rust. Je hebt dan veel meer tijd om de auto te bekijken, doordat je het gevoel hebt minder onder druk te staan!