Vorig jaar gaf de helft van de Nederlanders al aan dat hun kijkgedrag sinds de coronamaatregelen veranderde. Nu Nederland anderhalf jaar later nog steeds thuiswerkt, geven vooral thuiswerkers aan dat zij sinds corona vaker afleiding zoeken in de vorm van een scherm. Zo geeft de helft van deze groep aan meer schermtijd op de smartphone te hebben, kijkt 49% meer tv en ging bij 45% van de thuiswerkers de tijd voor video’s kijken via streamingdiensten omhoog. Dit blijkt uit ons representatieve onderzoek dat wij in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht lieten uitvoeren onder 1.000 respondenten .
Bijna 50% thuiswerkers zag schermtijd mobiel, gebruik streamingdiensten en tv-tijd stijgen
Minder reistijd en meer vrijheid zorgen voor meer schermtijd
Ruim vier op de tien werkende Nederlanders zegt sinds de coronatijd meer te streamen, meer tv te kijken of een hogere schermtijd te hebben op hun mobiele telefoon. Vooral thuiswerkers geven aan deze afleiding meer te gebruiken. Zo is het mobielgebruik bij 50% van de thuiswerkers en 48% van de deels-thuiswerkende Nederlanders gestegen. Deze schermtijd is bij slechts 28% van de niet-thuiswerkende Nederlanders gestegen.
Deze stijging komt onder andere door thuiswerken, het daarmee vervallen van reistijd en de mindere mogelijkheden om uit te gaan. Die tijd wordt voor een deel ingevuld op de smartphone
en voor de tv. Ook is er daarbij sprake van een toename in het gebruik van social media en contact-apps..
Meer streamers, vooral thuiswerkers
Vooral het streamen van films en series nam tijdens corona flink toe in tijd. Dat blijkt uit onder andere kijkcijfers van Stichting KijkOnderzoek (SKO) en de cijfers uit ons onderzoek. Die laatste laten vooral een stijging zien bij thuiswerkers (45%). Uit ander onderzoek dat wij eerder deden, bleek dat het aantal telecomabonnementen met daarin alleen internet in het tweede halfjaar van 2020 toenam. Wel worden abonnementen met internet en tv nog altijd het meest aangevraagd.
Van de mensen die nooit thuiswerken, ziet maar een op de drie deze tijd toenemen. In onderstaande grafiek is de stijging in gebruik van streaming te zien op basis van maandcijfers van SKO:
Gebruik onderstaande code om de grafiek over te nemen:
<div class="iframe-link" style="max-width: 960px; width: 100%; min-width: 380px; position: relative;"><a style="text-decoration: none;" href="https://www.pricewise.nl/internet/"><span style="position: absolute; bottom: 12px; right: 0px; font-size: 14px; color: #777777; font-family: inherit;">Onderzoek door: Pricewise.nl</span><iframe class="localfocusvisual" frameborder="0" style="width:100%;height:500px;overflow:hidden" src="https://localfocuswidgets.net/612504b9c2b18"></iframe></a></div>
Helft thuiswerkers kijkt meer tv sinds corona
Sinds corona kijkt een groot deel van de Nederlanders meer tv. Gemiddeld zegt 39% van de werkende Nederlanders dat te doen. Bijna zes op de tien merkt geen verschil in kijkgedrag op tv. Tussen tv-tijd van thuiswerkenden, deels-thuiswerkenden en niet-thuiswerkenden is een groot verschil te zien. Waar bijna de helft van volledig thuiswerkend Nederland zegt meer tv te kijken, is dat bij deels- en niet-thuiswerkers 38% en 31%.
Uit cijfers van SKO blijkt dat die stijging vooral komt door het terugkijken van uitzendingen. Live (lineair) tv-kijken bleef gelijk. In onderstaande grafiek zijn de cijfers van SKO te zien over lineair tv-kijken en terugkijken van 2018 tot en met 2021. Vooral in de tweede lockdown werd er meer tv gekeken. Het verschil tussen de eerste en tweede lockdown heeft waarschijnlijk wel vooral te maken met de pieken die in de verschillende perioden van het jaar te zien zijn: in de warme maanden van het jaar zijn de cijfers altijd lager.
Gebruik onderstaande code om de grafiek over te nemen:
<div class="iframe-link" style="max-width: 960px; width: 100%; min-width: 380px; position: relative;"><a style="text-decoration: none;" href="https://www.pricewise.nl/internet/alles-in-1-pakketten-vergelijken/"><span style="position: absolute; bottom: 12px; right: 0px; font-size: 14px; color: #777777; font-family: inherit;">Onderzoek door: Pricewise.nl</span><iframe class="localfocusvisual" frameborder="0" style="width:100%;height:500px;overflow:hidden" src="https://localfocuswidgets.net/612504830e145"></iframe></a></div>
Gemiddeld 3,5 uur tv-schermtijd in 2020
Hoeveel minuten zijn we in totaal meer naar tv én video en series via streamingsdiensten gaan kijken? Volgens onderzoeksbureau SKO had de Nederlander in 2020 gemiddeld 206 minuten (oftewel bijna 3,5 uur) aan tv-schermtijd per dag. Daarin zit gewoon tv-kijken en kijken via on-demanddiensten als Netflix en Videoland. In totaal steeg deze tv-schermtijd met 14 minuten per dag ten opzichte van 2019. Oftewel, 3,5 dagen aan extra video’s en tv-kijken over het hele jaar.
Laat een reactie achter