Zit je net lekker aan tafel voor het avondeten, gaat de telefoon. Aan de andere kant van de lijn wil één of andere verkoper je graag vertellen dat je toch echt te veel betaalt voor je energiecontract. Vanaf 1 juli 2021 mogen telemarketeers je gelukkig niet meer bellen als je hier niet actief toestemming voor hebt gegeven. Maar ben je vóór 1 juli toch in zo’n verkooppraatje getrapt en wil je weten welke mogelijkheden je hebt? We vertellen je wat de mogelijkheden zijn.
Energiecontract afgesloten via telemarketeer
Bij Pricewise krijgen we regelmatig mensen aan de lijn die telefonisch een nieuw energiecontract afsloten. Sommigen zeiden alleen ‘ja’ tegen de telemarketeer om ervan af te komen en dachten later wel het contract te annuleren. Voor anderen klonk die energie-aanbieding eigenlijk eerst toch wel aantrekkelijk, om er vervolgens achter te komen dat de verkoper wél vertelde over het gunstige stroomtarief, maar het hoger liggende gastarief ‘vergat’ te benoemen.
De meesten willen in deze situatie weten wat ze kunnen doen. Komen ze nog van het contract af, ook als de bedenktijd voorbij is? En hoe zit het met de opzegvergoeding? Als je van het telefonisch afgesloten energiecontract af wilt, betaal je na verloop van de wettelijke bedenktijd inderdaad een opzegvergoeding. Vaak ben je in dat geval toch voordeliger uit bij overstappen.
Overstappen naar een nieuw energiecontract
Als je overstapt naar een nieuw energiecontract, ontvang je in bijna alle gevallen een welkomstkorting. De opzegvergoeding die je huidige leverancier in rekening brengt, vang je daardoor op. Daarnaast heeft het nieuwe energiecontract waarschijnlijk lagere energietarieven lagere vaste leveringskosten. Daardoor ga je er onder de streep nog meer op vooruit.
Reken dus uit wat je betaalt als je tijdens de gehele looptijd bij je huidige contract blijft en wat de energiekosten zijn van een nieuw energiecontract. Leg dit vervolgens naast elkaar en je ziet direct wat je bespaart. Heb je hulp nodig bij je berekening? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!
Voorbeeld
Stel, de opzegvergoeding bij je huidige energiecontract is € 100,-. Als je overstapt krijg je van de nieuwe energieleverancier een welkomstkorting van € 150,-. Door dit tegen elkaar weg te strepen, ben je al € 50,- voordeliger uit.
Ook betaal je bij je nieuwe energiecontract lagere energietarieven. Het stroomtarief is bijvoorbeeld 1 cent goedkoper per kWh en voor het gastarief betaal je zelfs 2 cent minder per m3. Bij een verbruik van 2.500 kWh en 1.100 m3 levert je dat aan het eind van het jaar een extra financieel voordeel op van € 47,-.
Als laatste: de vaste leveringskosten. Voor stroom liggen deze bij je nieuwe contract voor zowel stroom als gas € 30,- lager dan bij je huidige contract. Dit levert bij elkaar een voordeel op van € 60,- ten opzichte van je huidige leveringskosten.
Dit bij elkaar opgeteld zorgt bij je overstap – ondanks de opzegvergoeding – voor een voordeel van € 157. Zo ben je direct van je veel te dure energiecontract via telefonische verkoop af.
Telefonische verkoop en zzp’ers
Als je als zzp’er ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel (KvK) zijn deze telefoontjes je niet onbekend. Genoeg zzp’ers kregen een aanbod voor een zakelijk contract. Met deze contractsoort val je niet onder de consumentenbescherming en heb je geen wettelijke bedenktijd. Terwijl de meeste zzp’ers ingeschreven staan op hun woonadres en geen zakelijk energiecontract nodig hebben. In dat geval wordt er namelijk van uitgegaan dat je energie grotendeels privé afneemt.
Sta jij als zzp’er ingeschreven op je woonadres? Dan heb je alleen een zakelijk energiecontract nodig als je aangeeft dat je veel energie verbruikt om je beroep uit te oefenen. Anders is een particulier energiecontract voldoende én val je onder de consumentenbescherming. Inclusief wettelijke bedenktijd van veertien dagen en de bijbehorende opzegvergoedingen voor contractbreuk.
Aanpassing Telecommunicatiewet
Al jaren ontving de ACM klachten over ongewenste verkooppraktijken door energieleveranciers. De regering besloot daarom per 1 juli 2021 de Telecommunicatiewet aan te passen. Sinds die datum mogen verkopers consumenten niet meer ongevraagd bellen en hen verleiden tot een overstap naar een nieuwe energieleverancier. Alleen als je actief toestemming hebt gegeven mag de energieleverancier je benaderen.
Zelf toestemming geven
Je moet deze toestemming wel uit vrije wil geven. Een leverancier mag je dus niet onder druk zetten. Ook vooraf ingevulde checkboxes zijn niet toegestaan. Je hoort zelf deze handeling te doen. Dit houdt ook in dat je zelf niet meer hoeft aan te geven dat je niet meer gebeld wilt worden. Een bedrijf moet aan kunnen tonen dat jij op hun Bel-Me-Wel-lijst staat.
Anoniem bellen ook verboden
Ook mogen energiebedrijven je sinds 1 juli niet meer anoniem bellen. Je moet het telefoonnummer op kunnen slaan of terug kunnen zoeken. Handig als een leverancier zich niet aan de regels houdt en je een melding wilt doen bij de ACM.
Uitzondering op de regel
Energieleveranciers mogen je nog wel bellen als je klant bent of in de afgelopen drie jaar klant was. De aanpassing geldt alleen voor mensen die nu nieuw klant worden. Dus als je nu bijvoorbeeld overstapt naar een andere energieleverancier.
Hulp bij je overstap
Of overstappen voor jou écht voordeliger is, hangt af van je persoonlijke situatie. Neem contact met ons op, dan helpen we je met het maken van een persoonlijke berekening. En regelen voor jou uiteraard ook de overstap als je bij een andere partij voordeliger uit bent.
Laat een reactie achter