47% van de Nederlanders vindt glasvezel beter dan andere internetverbindingen. Toch vindt ruim een kwart van de Nederlanders die nu nog geen glasvezel hebben (27%) de huidige tarieven te hoog: de prijs houdt deze groep tegen om over te stappen naar dit snelle internet. Een internet only-abonnement met glasvezel kost bij het grootste glasvezelnetwerk van Nederland al snel 35 euro en vaak veel meer. Slechts 27% van de Nederlanders is bereid om meer dan 35 euro neer te leggen voor snel internet (exclusief tv en vast bellen). Meer dan de helft van Nederland (52%) heeft hier minder voor over: zij zijn bereid maximaal tussen de 16 en 35 euro te betalen. Dit blijkt uit representatief onderzoek onder 1.000 Nederlanders dat is uitgevoerd door vergelijkingssite Pricewise, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht.
Toenemende concurrentie moet in de toekomst voor lagere tarieven zorgen
Meer concurrentie, lagere tarieven
Volgens Hans de Kok, directeur van Pricewise, is het mogelijk dat glasvezel in de toekomst door toenemende concurrentie goedkoper wordt. “Een groot deel van het glasvezelnetwerk is nu in handen van KPN en de kosten voor een abonnement op dit netwerk verschillen flink per provider. De ACM wilde begin april al – en dat is daarvoor al door KPN zelf omarmd – dat de toegang tot dit netwerk voor andere providers goedkoper wordt, zodat zij kunnen concurreren met KPN als provider. Zowel de aanleg en het beheer van het netwerk als de provideractiviteiten vallen voor KPN binnen hetzelfde concern. Dit levert voor KPN een concurrentievoordeel op omdat KPN, in tegenstelling tot andere providers, zowel exploitant als inkoper is van het glasvezelnetwerk. Hoe lager de inkooptarieven zijn voor andere providers bij KPN als netwerkexploitant, hoe meer concurrentie er kan ontstaan. Dat voordeel vertaalt zich naar een betere prijs voor de consument.”
Glasvezelnetwerk nog steeds niet voor iedereen beschikbaar
74% van de Nederlanders is al tevreden met hun internetsnelheid. Volgens de Kok zal dat percentage in de toekomst hoger zijn. “Het glasvezelnetwerk is namelijk nog niet voor iedereen beschikbaar. Daar werken netwerkpartijen hard aan. Zo wil KPN dat eind 2026 circa 80% van Nederland op glasvezel aangesloten is. Maar ook Ziggo breidt flink uit. Tot de wijkkast ligt er bij deze provider al bijna overal glasvezel en bij grotere nieuwbouwprojecten vervangt Ziggo het laatste stukje kabel door glasvezel. T-Mobile breidde onlangs het Open Dutch Fiber-netwerk flink uit. Daarbij gebruikt de provider het KPN-netwerk. T-Mobile fungeert wel als operator en daardoor is het mogelijk eigen apparatuur te plaatsen in de centrales. Hierdoor dalen de kosten en dat werkt meestal in het voordeel van de consument. Daarnaast zijn er nog snelgroeiende netwerken zoals Delta Fiber Nederland en het E-Fiber-netwerk die steeds meer voet aan de grond krijgen.”
Laat een reactie achter