,,We moeten echt financiële hulp voor meneer regelen, voordat hij in de problemen komt.” Mijn collega van het wijkteam kijkt me aan en ik knik. ,,Ja, dat lijkt me wel handig, want nu gaat alles nog goed, maar ik heb totaal geen zicht op zijn inkomsten en de betalingen die hij moet doen”, antwoord ik.
Nienke Gorter is thuisbegeleidster bij een welzijnsorganisatie. Haar cliënten hebben financiële problemen, psychische of lichamelijke klachten of willen hulp bij de opvoeding van hun kinderen.
We hebben een overleg over een meneer die aan het dementeren is. Het gaat steeds slechter met hem en ik bemerk echt achteruitgang. Hij wast zichzelf amper meer en ook wordt hij steeds magerder. Eten doet hij volgens mij mondjesmaat, al zegt hij zelf dat hij prima eet. Meneer heeft weinig tot geen contact met zijn kinderen, maar gelukkig letten de buren nog wel een beetje op hem. Hij is koppig en wil niet naar een verpleeghuis. Ik ben benieuwd hoe lang hij het thuis nog kan volhouden.
Ik ben als thuisbegeleidster bij hem binnen gekomen om te kijken hoe het gaat en om hem te ondersteunen. Zo lees ik elke week zijn post en bespreek ik met hem welke afspraken hij die week heeft. In januari kwam ik tussen zijn post een brief tegen van Het zilveren Kruis Achmea én Delta Lloyd. Het leek even alsof hij twee zorgverzekeringen had lopen en omdat ik er niet achter kon komen hoe het zat – meneer had zelf geen idee – heb ik Delta Lloyd gebeld. De mevrouw aan de telefoon vertelde me dat zij de klanten hadden overgenomen van het Zilveren Kruis en dat er dus geen twee verzekeringen tegelijkertijd waren. Dat was goed nieuws. Ik kletste nog even met deze aardige medewerkster en toen vroeg ze me; ik zie dat meneer een uitgebreide tandartsverzekering heeft. Heeft hij zijn eigen tanden nog of heeft hij een gebit?
,,Meneer Pieters”, vroeg ik ,,heeft u uw eigen tanden nog?” Hij keek me met olijke ogen aan en duwde met zijn tong zijn bovengebit naar voren. Tja, dat was wel duidelijk. Meneer heeft een gebit. Ik vertelde dit aan de mevrouw van Delta Lloyd en ze adviseerde me toen om de extra tandartsverzekering te laten vervallen, want die was bij een gebit totaal overbodig. Ik vroeg meneer Jansen of hij dat goed vond en hij knikte. ,,Dat scheelt toch bijna € 400,- op jaarbasis”, zei de mevrouw aan de telefoon. Wauw, binnen vijf minuten had ik toch flink wat geld uitgespaard voor meneer Pieters. Ik ben benieuwd hoe het bij andere ouderen zit. Ik vrees met grote vreze dat er vaak flink betaald wordt voor een extra tandartsverzekering terwijl een groot deel van de ouderen een prothese heeft. Valse tanden, verkeerde verzekering. Gelukkig komt er binnenkort een bewindvoerder voor meneer Pieters, zodat dit soort fouten tot het verleden behoort.
Nienke Gorter is thuisbegeleidster bij een welzijnsorganisatie. Ze begeleidt mensen thuis, biedt een steuntje in de rug en probeert op deze manier te voorkomen dat mensen intensievere en dus duurdere zorg nodig hebben. Haar cliënten hebben financiële problemen, psychische of lichamelijke klachten of willen hulp bij de opvoeding van hun kinderen. Ze blogt op www.enzofoort.nl
Laat een reactie achter