Als je een energiecontract hebt, heb je toegang tot stroom en gas. Maar wat als je last hebt van een stroomstoring? Op deze pagina vertellen we wat je moet doen bij een stroomstoring en het zit met vergoedingen en schade bij een stroomstoring.
Elektriciteit uitgevallen | Wie is mijn netwerkbeheerder? |
Stappenplan stroomstoring | Tips voor tijdens een stroomstoring |
Vergoeding na stroomstoring |
Elektriciteit uitgevallen
Als de elektriciteit in je huis uitvalt, kan dat verschillende oorzaken hebben. De stroomstoring komt bijvoorbeeld door kortsluiting in je huis, een blikseminslag bij jou of in de buurt of door een probleem in het elektriciteitsnet. In de meeste gevallen is een stroomstoring snel te verhelpen.
Elektriciteit uitgevallen, wat nu?
Als je elektriciteit is uitgevallen, is het belangrijk vast te stellen of de stroomstoring binnenshuis of buitenshuis wordt veroorzaakt. Een stroomstoring binnenshuis wordt vaak veroorzaakt door een kortsluiting, overbelasting of doordat de zekeringen zijn gesprongen in een stoppenkast. Vaak is een stroomstoring binnenshuis zelf op te lossen, door de groepsschakelaar weer aan te zetten. Je kunt ook een installateur inschakelen.
Wordt de stroomstoring niet veroorzaakt door iets binnenshuis? Kijk dan bijvoorbeeld of je buren ook zonder stroom zitten. Als dit het geval is, wordt stroomstoring buitenshuis veroorzaakt. Bel het Nationaal Storingsnummer om de stroomstoring te melden. Vervolgens kun je niets anders dan wachten tot de stroomstoring voorbij is. Op de website van gas- en stroomstoringen zie je een actueel overzicht van alle stroomstoringen in Nederland.
Stroomstoring melden
Het is belangrijk om een stroomstoring die buitenshuis wordt veroorzaakt te melden bij het netbeheer. Hiervoor bel je gratis het Nationaal Storingsnummer op 0800-9009. Dit nummer is 24 uur per dag bereikbaar. Plak het nummer in je meterkast of noteer het in je telefoon.
Wat te doen bij een stroomstoring: stappenplan
Als de stroom in je huis is uitgevallen, volg dan deze stappen:
- Controleer de stoppen en zekeringen in de meterkast. Zo zie je snel of het probleem binnenshuis is.
- Is de stroomstoring binnenhuis? Dan kun je dit vaak zelf oplossen door bijvoorbeeld de omgeslagen schakelaar weer om te draaien. Je kunt ook een installateur inschakelen.
- Ligt het probleem niet binnenhuis? Check dan bij de buren of zij ook zonder stroom zitten. Wanneer de stroomstoring buitenshuis ligt, bel dan het Nationaal Storingsnummer.
- Wacht tot de stroomstoring is opgelost. Vaak is dit binnen een paar uur.
Duurt het langer dan vier uur? Dan heb je recht op een vergoeding. Je krijgt hierover automatisch bericht van het netwerkbeheer.
Vergoeding na stroomstoring
Bij een lange stroomstoring heb je recht op een vergoeding. Dit geldt alleen als de stroomstoring veroorzaakt is door het netwerkbeheer. Als je langer dan vier uur geen stroom hebt door een stroomstoring, heb je recht op een vergoeding. Op de site van de netwerkbeheerder vind je een overzicht van opgeloste stroomstoringen. Zo zie je de daadwerkelijke tijd van de stroomstoring. Je krijgt automatisch bericht van het netwerkbeheer als je recht hebt op een vergoeding.
Wanneer krijg je een vergoeding bij een stroomstoring?
Wanneer en welk bedrag je vergoed krijgt, hangt af van de aansluiting die je hebt. Bij een aansluiting van maximaal 3×25 ampère krijg je een compensatievergoeding van € 35 als de stroomstoring langer dan 4 uur duurt. Daarna krijg je voor iedere vier uur een extra vergoeding van € 20. Jouw netwerkbeheerder betaalt deze dan na 6 maanden uit. De maximale vergoeding is € 3.500.
Welke schade wordt vergoed na een stroomstoring?
Helaas is er een kans dat je schade oploopt tijdens een stroomstoring of door werkzaamheden aan het stroomnetwerk. Als dat gebeurt, moet je binnen vier weken een schadeclaim indienen bij je netbeheerder. Of je een vergoeding krijgt, hangt af van de oorzaak. Zo krijg je bijvoorbeeld geen schadevergoeding als de stroomstoring door een blikseminslag komt. Bekijk de voorwaarden van de netbeheerder om te zien welke schade vergoed wordt. Wanneer je wel recht hebt op een schadevergoeding, worden de kosten binnen zes maanden uitgekeerd.
Wie is mijn netwerkbeheerder?
Wil je weten wie jouw netwerkbeheerder is voor energie en gas? Vul je postcode en huisnummer in Eancodeboek en zie wie jouw netwerkbeheerder is en wat jouw EAN code is.
Tips voor tijdens een stroomstoring
- Open de koelkast en vriezer zo min mogelijk, zodat het eten in de koelkast minder snel opwarmt.
- Houd in de winter ramen en deuren gesloten om de warmte binnen te houden.
- Trek de stekkers uit het stopcontact van spanningsgevoelige apparaten. Doe ze weer in het stopcontact wanneer de stroomstoring voorbij is.
- Heb je stroom nodig wegens medische redenen? Zorg dat je beschikt over een noodaggregaat.
- Zorg dat je kaarsen, waxinelichtjes, zaklampen en powerbanks in huis hebt.
Laat een reactie achter