Het aantal boetes voor telefoongebruik in het verkeer nam in 2020 toe met 38%. Terwijl het aantal verkeersovertredingen over het hele jaar juist afnam met 7%. Ook nam het aantal boetes voor snelheidsovertredingen, verkeerd parkeren en door rood rijden af. Net als het aantal bekeuringen voor het rijden zonder gordel en/of fietsverlichting. De afname van het wegverkeer door de lockdown vanaf maart vorig jaar speelt een grote rol in deze vermindering. Waardoor steeg het aantal boetes voor telefoongebruik dan juist? Wij zetten de mogelijke oorzaken op een rij.
Minimaal 4,4 miljoen euro meer aan bekeuringen
Meeste boetes fietsen met mobiel in de hand
Het aantal boetes voor telefoongebruik in het verkeer steeg van 121.364 boetes in 2019 naar 168.034 vorig jaar. Deze stijging komt voor het grootste deel door de aangescherpte wetgeving rondom telefoongebruik op de fiets, die op 1 juli 2019 z’n intrede deed. De boete hiervoor stond vorig jaar op € 95,-. Ondertussen betaal je € 100,- als je deze regel overtreedt. De fietsboete is een stuk lager dan de boete die je betaalt bij telefoongebruik in de auto (€ 250,-) en op bromfietsen (€ 170,-). Als we op basis van de laagste boete berekenen hoeveel er meer aan boetebedragen is betaald, dan komt dat bedrag op 4,4 miljoen euro uit.
Cameracontrole voor mobielgebruik in de auto
Om het telefoongebruik in de auto terug te dringen, controleert het Openbaar Ministerie sinds november 2020 met slimme camera’s op telefoongebruik in het verkeer. Bestuurders die worden vastgelegd terwijl zij rijden met hun telefoon, muziekspeler, tablet of navigatiesysteem in de hand, ontvangen een boete van € 250,-. Vorig jaar stond die boete op € 240,-. Ontvang je zo’n boete? Dan kun je de foto opvragen en in hoger beroep gaan. Wel zijn deze verkeersfoto’s al extra beoordeeld door politie. De kans is groot dat veel meer mensen dit jaar deze verkeersboete op de mat krijgen, omdat de manier van controleren pas eind vorig jaar is ingegaan.
Kabinet wil boetebedrag naar € 340,-
Naast en ondanks de nieuwe wetgevingen, nam het telefoongebruik in het verkeer toe. Gevaarlijk, want naar schatting veroorzaakt afleiding in het verkeer één op de drie ongelukken. De mobiel is vaak de oorzaak van afleiding. En lees of typ je een bericht? Dan is de kans zes kees zo groot dat je op zo’n moment schade rijdt. Door het gevaar dat telefoongebruik in het verkeer met zich meebrengt, wil de politiek nog harder inzetten om telefoongebruik in het verkeer tegen te gaan. In de ministerraad is daarom besloten om boetes voor het gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur te verhogen naar € 340,-. Voorlopig geldt nog een boete van € 250,- omdat de verhoging nog door de Tweede Kamer moet worden behandeld.
Verzekering en schade door smartphonegebruik
Rijd je schade doordat je je smartphone gebruikt tijdens de rit? Je krijgt dan geen dekking vanuit de fietsverzekering en de autoverzekering. De autoverzekeraar keert het schadebedrag wel uit aan de gedupeerde, maar vordert het bedrag daarna terug bij jou als schaderijder. Rij je schade aan je eigen auto en beschik je over een allriskverzekering, waarmee je je verzekert voor autoschade die je veroorzaakt aan jouw auto? Ook dan keert de verzekeraar niet uit. Je hebt namelijk een overtreding begaan.
Kies een autoverzekering die bij jouw auto past
Laat een reactie achter