Heb je met spoed energie nodig, bijvoorbeeld omdat je gaat verhuizen of je zonder stroom en gas zit? Een spoedaanvraag voor energie kan dan de oplossing zijn. In deze blog lees je hoe een spoed energiecontract werkt en wat je kunt verwachten.
Wat is een spoedaanvraag energie?
Een spoedaanvraag energie betekent dat je snel een energieaansluiting nodig hebt, vaak binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Bij veel energieleveranciers moet je daarom bij een spoedaanvraag aangeven dat je afziet van deze bedenktijd. Normaal gesproken kun je namelijk binnen deze periode je energiecontract zonder kosten opzeggen. Nu geef je toestemming dat de levering mag starten voor de bedenktijd is verstreken.
Je spoedaanvraag opzeggen binnen de bedenktijd
Wat als je jouw spoedcontract toch wilt opzeggen binnen de 14 dagen wettelijke bedenktijd? Dat kan vaak niet zonder extra kosten. Je bent gebonden aan de voorwaarden van het energiecontract, zoals de looptijd en tarieven. Ook kan het zijn dat je moet betalen voor de energie die je in deze 14 dagen al hebt verbruikt.
Wanneer vraag je een spoed energiecontract aan?
Een spoed energiecontract kan noodzakelijk zijn als je bijvoorbeeld op korte termijn gaat verhuizen naar een nieuwe woning en nog geen energiecontract hebt geregeld. Je oude energiecontract moet je bij verhuizing altijd zelf opzeggen.
Ook als je op je huidige adres plotseling geen stroom en gas krijgt, bijvoorbeeld omdat je eerdere energierekeningen niet hebt betaald, kun je een spoedaanvraag doen. Neem eerst contact op je met netbeheerder of huidige energieleverancier. Als zij je niet kunnen helpen, kun je een spoedaanvraag doen bij een nieuwe energieleverancier.
Je nieuwe energieleverancier toetst dan je betaalgedrag. Als dat positief is, wordt je aanvraag verwerkt. Als de toets negatief is, vraagt de energieleverancier een borg. De hoogte van deze borg verschilt per leverancier. Je krijgt dit terug bij de eindafrekening.
Spoedaanvraag energie binnen 24 uur
Als je een spoedaanvraag voor energie doet, krijg je gas en stroom meestal binnen 24 uur geleverd. Als je een negatieve toetsing hebt, moet je eerst de borgsom betalen voordat de levering start. Het kan zijn dat je energie dan niet binnen 24 uur geleverd krijgt.
Spoedaanvraag of gewone aanvraag?
Als je gaat verhuizen, is het niet altijd nodig om een spoedaanvraag te doen. Het verwerken van een gewone aanvraag duurt meestal 4 tot 7 weken. Na het verwerken ontvang je een contractbevestiging van de nieuwe energieleverancier. Hierin staat de ingangsdatum van het energiecontract. Vanaf het moment dat je de bevestiging hebt ontvangen, heb je 14 dagen bedenktijd.
Vaak wordt er op je nieuwe adres nog steeds energie wordt geleverd door de netbeheerder. Wanneer de oude bewoners verhuizen, wordt het gas en het licht meestal niet onmiddellijk stopgezet. Je krijgt daardoor gewoon energie geleverd, ook al heb je nog geen nieuw energiecontract. Deze energie is natuurlijk niet gratis. De kosten hiervoor moet je later alsnog betalen aan je nieuwe energieleverancier. Je hoeft dan geen spoedaanvraag te doen.
Laat een reactie achter