Ga je verhuizen en heb je nog geen energiecontract afgesloten op het nieuwe adres? Maak je geen zorgen: je komt niet zomaar zonder energie te zitten. Een spoedaanvraag voor energie is bij een verhuizing dan ook vrijwel nooit nodig. Hoe zit dat? En wanneer moet je wél een spoedaanvraag doen? Wij leggen het je uit.
Overstappen bij verhuizing
Een verhuizing is een goed moment om weer eens te denken aan energie vergelijken. Wil je overstappen en heb je nog een energiecontract lopen op je oude adres? Dan moet je dit – in het geval van verhuizing – zelf opzeggen. Als je een nieuw energiecontract afsluit, ontvang je binnen twee weken na de aanvraag een contractbevestiging van de nieuwe energieleverancier. Hierin staat de ingangsdatum van het energiecontract. Vanaf het moment dat je de bevestiging hebt ontvangen, heb je 14 dagen bedenktijd. Betrek je je nieuwe woning vóór de ingangsdatum van je nieuwe energiecontract? Geen paniek. Je komt nooit zomaar zonder gas en stroom te zitten.
Nooit zomaar zonder energie
Ga je verhuizen? Dan is er vaak nog gewoon energie op het adres. Je wordt nooit direct afgesloten van energie. De energie wordt namelijk geleverd door de netbeheerder. Die levering wordt niet direct gestopt als de oude bewoner het huis verlaat. Zit je voor een korte tijd zonder contract, dan krijg je in eerste instantie nog gewoon energie geleverd van de netbeheerder. Deze energie is natuurlijk niet gratis. De kosten hiervoor moet je later alsnog betalen aan je nieuwe energieleverancier. Sluit dus wél direct een nieuw energiecontract af. Heeft het huis waarin je gaat wonen lang leeggestaan? Check dan altijd of het huis niet al is afgesloten van energie. Kijk ook of er op het nieuwe adres geen brief ligt van de netbeheerder waarin staat dat het huis zal worden afgesloten. Neem in deze gevallen direct contact op met de netbeheerder.
Ga je verhuizen? Wacht niet te lang met het afsluiten van een energiecontract
Afsluiting van energie
Het kán dus wel gebeuren dat je geen energie ontvangt. Als er geen energieleverancier bekend is, mag de netbeheerder je afsluiten van energie. Dit gebeurt nooit onmiddellijk. Laat het dus niet zo ver komen. Hoe verlopen de zaken? De netbeheerder laat je per post weten dat er nog geen energieleverancier bekend is op het adres. Als de netbeheerder een termijn stelt waarin je een nieuw energiecontract moet hebben afgesloten, moet je waarschijnlijk een spoedaanvraag doen. Sluit je geen nieuw energiecontract af binnen deze termijn? Dan ontvang je een brief van de netbeheerder waarin staat wanneer ze langskomen om je af te sluiten. De kosten hiervoor zijn erg hoog en komen voor jouw rekening. Zorg er dus voor dat de netbeheerder jou niet hoeft af te sluiten van energie, maar dat jíj een energiecontract afsluit.
Wanneer spoedaanvraag nodig
Vaak krijg je eerst een brief die je er alleen op wijst dat je een nieuw contract moet afsluiten. Dat betekent niet dat je meteen wordt afgesloten van energie. Pas wanneer je een brief ontvangt waarin staat ‘op dd/mm/jjjj wordt u afgesloten’, is een spoedaanvraag nodig. Heb je zo’n brief nog niet gehad, of alleen de eerste brief ontvangen? Dan is een spoedaanvraag niet nodig. Je kunt dan gewoon via onze energievergelijker een nieuw contract voor energie aanvragen. Vul je gegevens in, vergelijk een groot aantal leveranciers op prijs én kwaliteit en sluit direct online een nieuw contract af.
Spoedaanvraag doen?
Moet je wel een spoedaanvraag doen? De energieleverancier kan je informeren over de kosten van je aanvraag. Het kan soms prijzig zijn, maar dat verschilt per situatie. Het beste en goedkoopste is natuurlijk om te voorkomen dat je zo’n spoedaanvraag moet doen. Dit doe je door op tijd een nieuw contract af te sluiten via onze energievergelijker. Als je hulp nodig hebt of meer informatie wilt, kun je ook altijd contact opnemen met onze klantenservice.
Dit artikel is eerder verschenen op 12 april 2018, maar is herschreven op 13 augustus 2019.
Laat een reactie achter