Het wegdek als één groot zonnepaneel dat zonlicht direct omzet in elektriciteit voor omliggende huizen, lantaarnpalen en zelfs elektrisch rijdende auto’s. Dat klinkt als de verre toekomst, maar volgens de experts van SolaRoad maken we daar al binnen enkele jaren op meerdere plaatsen in Nederland gebruik van. Dat klinkt veelbelovend, vinden wij als energievergelijker. Daarom spraken we met Sten de Wit, woordvoerder van SolaRoad, en vroegen hem hoe groot de kans nou echt is dat we straks allemaal fietsen of autorijden over een weg die tegelijkertijd energie opwekt.
The future is now
“De vraag is niet óf, maar wanneer precies,” zegt Sten. Hij onderbouwt zijn antwoord met de positieve resultaten uit het eerste SolaRoad-project in Krommenie dat eind 2014 van start ging. Het zonnefietspad van 70 meter lang heeft in het eerste jaar al 9800 kWh opgewekt. Genoeg om drie gemiddelde huishoudens van elektriciteit te voorzien. “Het resultaat stijgt boven alle verwachtingen uit,” vult Sten aan. En dat terwijl SolaRoad nog steeds in de pilotfase zit. Om de pilot verder uit te rollen wordt het fietspad in Krommenie dit jaar nog met 20 meter verlengd. Vanaf volgend jaar komen er nieuwe testpaden bij op andere locaties. “De testfase richt zich op fietspaden, maar met de switch naar autowegen zijn we ook al aan de slag,” verklaart Sten.
Van beton naar lichtbron
Om een antwoord te vinden op de vraag hoe duurzame energie grootschalig kan worden opgewekt zonder ruimte in te leveren, staken TNO, de provincie Noord Holland, wegenbouwer Ooms Civiel en technisch dienstverlener Dynniq in 2010 de koppen bij elkaar. Het antwoord werd gevonden in een weg bestaande uit betonnen modules van 2,5 bij 3,5 meter breed, met een geharde glazen en lichtdoorlatende toplaag van ongeveer 1 centimeter. Daaronder ligt een laag met zonnecellen die het zonlicht dat op het wegdek valt opvangt en omzet in elektriciteit.
Drie keer de wereld rond
De pilot vormt een stevige basis. Volgens Sten zijn er dan ook geen onoplosbare problemen meer die grootschaliger gebruik van de SolaRoad in de weg staan. Naar verwachting zijn de zonnewegen binnen tien jaar door heel het land te vinden. “We schatten dat in Nederland ongeveer 10.000 km fietspad geschikt is voor de SolaRoad-technologie. Het echte potentieel ligt bij regionale en lokale autowegen. Daar hebben we zo’n 120.000 kilometer van,” zegt Sten. Ter vergelijking: dat is drie keer de wereld rond. “Als zonnepanelen in één derde van deze wegen zou worden geïntegreerd, dan kunnen alle acht miljoen auto’s die we in Nederland hebben – mits elektrisch – worden gevoed.” Sten doelt hiermee niet alleen op elektrische oplaadpunten, maar ook een nieuwe techniek die wordt ontwikkeld om auto’s tijdens het rijden op te laden.
Wil jij ook graag gebruik maken van groene energie uit eigen land?
Filter dan op “Alleen groen uit Nederland” bij jouw energievergelijking
Onzichtbare bron van energie
Het project is een belangrijke aanvulling op de opwekking van groene energie in Nederland. “Nederland heeft een forse opgave in het opwekken van groene energie,” zegt Sten. “De zon is een krachtige energiebron, maar daarvoor is voldoende ruimte nodig en in Nederland is ruimte schaars. Zonnepanelen integreren in de bestaande bebouwing is dan de beste oplossing. SolaRoads zijn weliswaar duurder dan een gewoon wegdek, maar naar verwachting verdienen de wegen zichzelf terug binnen hun levensduur van twintig jaar. De wegen zijn dus duurzaam én uiteindelijk ook goedkoper dan een normaal wegdek.”
Laat een reactie achter