8 april 2019. De dag waarvan iedere snorfietsrijder uit Amsterdam wist dat die zou komen. Vanaf deze datum zijn snorfietsers namelijk verplicht het fietspad te verlaten en de rijbaan op te gaan. We zijn nu, letterlijk en figuurlijk, een aantal weken onderweg en vroegen ons af: wat doet dit met de aansprakelijkheid van snorfietsers en auto’s? Wij zochten het voor je uit!
Amsterdamse chaos
We nemen je even mee naar het verkeersbeeld van vóór 8 april. De gemiddelde Amsterdamse fietser weet het nog maar al te goed. Een ritje van A naar B binnen de ring betekende chaos. Het krappe fietspad delen met een peloton van achttien man was geen uitzondering. Links en zelfs rechts schoten de fietsers en scooters rakelings langs je heen. Om vervolgens opgejaagd te worden door een nieuwe stoet toeterende snorfietsers/scooters die niet konden wachten je in te halen. Deze drukte zorgde nog wel eens voor ongelukken, iets wat de nieuwe wet (lokale scheiding van fiets en snorfiets) moet gaan voorkomen.
Kritiek
Snorfietsers krijgen vanaf 8 april 2019 acht weken de tijd om te wennen aan de nieuwe wet. In deze twee maanden worden ze nog niet beboet bij overtreding. Hierdoor zijn de snorfietsers nog niet helemaal verdwenen van het fietspad. Ondanks de positieve insteek, klinkt er ook wat kritiek vanuit de snorfietsers. De maximale snelheid voor snorfietsers blijft namelijk 25 km per uur op de rijbaan. Een tempo dat een stuk lager ligt dan de rest van het verkeer dat op de rijbaan rijdt. Of dit de verkeersveiligheid echt ten goede gaat komen, zal dus blijken. Mochten er daadwerkelijk minder ongelukken gebeuren, dan zullen ook steden als Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Leiden en Groningen de proef op de som nemen.
Vergelijk hier jouw scooterverzekering
‘Zwakke verkeersdeelnemers’ versus ‘sterke deelnemers’
Bij een aanrijding wordt er altijd gekeken naar zwakke en sterke deelnemers. Een fietser of voetganger is een zwakke deelnemer, een automobilist een sterke. De aansprakelijkheid bij een ongeluk ligt in beginsel bij de sterke deelnemer. Tenzij er sprake is van overmacht. Ondanks de lage snelheid van een snorfiets wordt deze toch gezien als sterke deelnemer, ook op de rijbaan. Hiermee is de bestuurder van de snorfiets gelijk aan bijvoorbeeld een bestuurder van een auto. Het feit dat snorfietsen nu ook op de rijbaan rijden, verandert niets aan deze verhouding. Als er een ongeval plaatsvindt, zal er per geval moeten worden gekeken wie er (gedeeltelijk) aansprakelijk is. De toekomst zal uitwijzen hoe de rechtspraak hier vervolgens mee om zal gaan. En of snorfietsers voortaan meer bescherming nodig hebben.
Oké, wat als…
een snorfietser tóch op het fietspad rijdt en in botsing komt met een afslaande een auto, waardoor deze autoschade oploopt? Dan is de snorfietser niet per definitie (volledig) aansprakelijk. Afhankelijk van bijvoorbeeld de snelheid en zichtbaarheid zal iedere situatie individueel bekeken worden. Draagt deze snorfietser op het fietspad, tegen de nieuwe regels in, ook geen helm? Dan kan er gekeken worden naar de eventuele eigen schuld. De verwachting is dat er in de rechtsspraak met invoering van deze nieuwe wet er vaker gekeken zal worden naar deze ‘eigen schuld’. Dan wordt er besloten wie er aansprakelijk is voor het ongeluk.
Met Pricewise zit je wel snor(fiets)
We hopen allemaal natuurlijk nooit in een dergelijke situatie terecht te komen, maar helaas valt dit niet uit te sluiten. Een WA-verzekering is daarom voor snorfietsers én automobilisten verplicht. Hiermee wordt schade die je aan anderen toebrengt met je voertuig gedekt. Wist je dat je door te vergelijken via Pricewise flink wat geld kunt besparen op deze noodzakelijke verzekering? Bij dezen! Binnen een mum van tijd heb je jouw scooterverzekering (de WA-verzekering voor snorfietsen) of autoverzekering vergeleken. Zo ga jij met een gerust hart én een iets vollere portemonnee de weg op.
Laat een reactie achter