Met de ingang van het prijsplafond in januari 2023 is het sinds lange tijd weer voor meer dan de helft goedkoper om je elektrische auto thuis op te laden in plaats van bij de snelladers van Fastned. Het volladen van Tesla Model S kost je thuis nu rond de 30 euro bij 0,40 euro per kWh. Bij Fastned (standaard) kost diezelfde tank 62,25 euro bij 0,83 euro per kWh. In augustus 2022 was een automobilist met een elektrische auto thuis nog 58 euro (0,77 per kWh) kwijt, bij Fastned betaalde je op dat moment 51 euro (0,68 per kWh). Dit blijkt uit een analyse van prijsvergelijker Pricewise.
Niet boven het prijsplafond
Hans de Kok, directeur Pricewise, wijst erop dat dit voor automobilisten alleen geldt zolang deze automobilisten onder het prijsplafond blijven. “Als zij hun auto opladen nadat zij het verbruik van het prijsplafond hebben bereikt, dan zijn zij mogelijk ongeveer evenveel kwijt als bij een snellader. De huidige marktprijzen van energieleveranciers liggen rond de 0,80 euro per kWh. Budget Energie verlaagde afgelopen week hun prijs per eenheid stroom naar 0,39 euro, dat is 0,01 euro onder het tarief van het prijsplafond. Als de inkoopprijs van energie verder daalt of blijft op het niveau van afgelopen week, dan verwacht ik dat meerdere energieleveranciers hun prijzen verlagen tot onder het prijsplafond. De weeromstandigheden spelen hier, naast de groothandelsprijzen voor gas, een grote rol. Wanneer dat gebeurt, is het ook boven het verbruik van het prijsplafond goedkoper om je auto thuis op te laden. Houd er rekening mee dat je wel sneller aan het maximum verbruik komt van het prijsplafond geldt (2900 kWh per jaar) als je je auto thuis oplaadt. ”
Verschil is groot
De kosten voor het opladen van de elektrische wagen laten volgens De Kok concreet zien hoeveel de kosten voor elektriciteit zijn gestegen. “Het opladen van diezelfde Tesla kostte een eigenaar in augustus 2021 maar 18 euro. De kosten voor een kWh waren toen rond de 0,24 euro. Een jaar later, in augustus 2022, betaalde je drie keer zo veel om je auto thuis op te laden. Mogelijk zijn de iets lagere subsidies voor veel Nederlanders weer een drijfveer om een elektrische wagen in overweging te nemen, naast duurzaamheid en comfort.”
Laat een reactie achter