Een busje rijden als je gaat verhuizen, een cabrio bij mooi weer en een stationwagen als je met het hele gezin een dagje weg gaat. Hoe? Autodelen is het sleutelwoord. Ruim honderdduizend particuliere autobezitters doen het al en overal duiken nieuwe autodeel-concepten op. De nieuwste naam tussen de autodelers: Porsche. Een Porsche 911, Boxter of Cayman rij je nu gewoon met vier vrienden.
Bloeiende markt
Porsche speelt als een van de eerste luxe automerken in op de bloeiende autodeelmarkt. “Als de markt verandert, moet je innoveren,” verklaart Maarten den Hartoog, projectmanager bij Porsche. “Daarom bieden we nu de mogelijkheid om tegen een vast bedrag per maand een Porsche te delen met vrienden. Alleen de brandstof komt daar nog bovenop.”
Iedereen een eigen auto is zó ouderwets
Terwijl andere platformen waar huurauto’s worden aangeboden voornamelijk gericht zijn op kostenbesparing of mobiliteit, ligt de focus bij Porsche verder nog op de emotionele keuze van de gebruiker. “Ook mensen met een kleinere beurs willen graag een Porsche rijden,” verklaart Maarten. “Bezit wordt in onze maatschappij steeds minder belangrijk, gebruik juist steeds meer. Door deze deelconstructie wordt dat mogelijk.”
Nieuwe initiatieven
Autodelen staat nog in de kinderschoenen, maar het wint snel terrein. Dat blijkt uit cijfers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). In 2015 groeide het aantal deelauto’s met 28%, naar een aantal van 14.352. Dat zijn er ruim 3.000 meer dan een jaar eerder. Met name in de vier grote steden lijkt autodelen een beginnende goudmijn, met Amsterdam als koploper.
Huren van de buren
Met name peer-to-peerverhuur – waarbij bijvoorbeeld de buurman zijn auto beschikbaar stelt voor anderen uit de buurt – zit in de lift. Volgens Aron Vaas, COO van carsharingplatform MyWheels, komt dat omdat er steeds meer barrières worden weggenomen. “Een deelauto huren is inmiddels bijna net zo gemakkelijk als een normale huurauto,” zegt Aron. “Deelplatformen als MyWheels regelen niet alleen een gemakkelijke overdracht, maar zorgen bijvoorbeeld ook vaak voor een autoverzekering.” Daarnaast bespaar je met een deelauto vaak op de kosten. Wanneer je minder rijdt dan 10.000 kilometer per jaar, is af en toe een deelauto huren zelfs goedkoper dan een eigen auto voor de deur.
Benieuwd of jouw auto eigenlijk wel goed verzekerd is?
De beste autoverzekeringen vergelijk je hier
100.000 deelauto’s
Om autodelen de komende jaren verder te stimuleren, sloegen aanbieders, leasebedrijven, gemeenten en het Rijk de handen in een met de Green Deal Autodelen. Het streven: 100.000 deelauto’s in 2018. Dat heeft niet alleen voordelen voor de portemonnee, maar ook voor het milieu. Zo vermindert de CO2-uitstootvolgens het KiM met 8 tot 13%, rijden autodelers minder kilometers en wordt er met carsharing ruimte bespaard omdat er minder parkeerplekken nodig zijn.
Kosten- én milieubesparing
Hoewel 100.000 deelauto’s in 2018 wat optimistisch lijkt – er moeten dan jaarlijks ruim 28.000 deelauto’s bijkomen – is een ding zeker: carsharing is here to stay. Aron voorspelt grote veranderingen de komende jaren. “Autodelen wordt hoe dan ook alleen maar groter. Ik denk zelfs dat autodelen de persoonlijke auto gedeeltelijk of helemaal gaat vervangen. Zeker als de zelfrijdende auto over enkele jaren haar intrede maakt: dan kun je auto’s oproepen en voor laten rijden. Een eigen auto op de oprit is dan totaal overbodig.”
Laat een reactie achter