De Zorg is er voor veel Nederlanders niet eenvoudig op geworden. Er is een grote keuze aan zorgverzekeringen en over kwaliteit is weinig bekend. Daar wil minister Edith Schippers van Volksgezondheid verandering in brengen. Samen met vijf gezondheidsorganisaties heeft ze een nieuw plan gemaakt: ‘het jaar van transparantie’. Schippers wil daarmee meer en betere informatie over kwaliteit en de kosten van zorg.
Met één druk op de knop kun je alle informatie op internet vinden die je wilt. Maar als het over zorg, ziekenhuizen en behandelingen gaat, is die kennis er nauwelijks. Terwijl consumenten tegenwoordig hun zorgkeuze meer dan ooit zelf in de hand hebben. Ze kunnen kiezen uit meer dan 50 zorgverzekeringen. Die niet allemaal dezelfde zorgverleners contracteren.
Schippers wil betere informatie voor patiënten en pakt die taak op met de Nederlandse Patiëntenfederatie (NPCF), de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en Nederlandse Federatie van Universitaire Medische Centra (NFU), Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN) en Zorgverzekeraars Nederland (ZN).
Er moeten duidelijke en betrouwbare antwoorden komen op vragen als: Moet ik naar de dokter? Wie is dan de beste dokter voor mij? Wat moet ik aan de dokter vragen? Uit welke behandelingen kan ik kiezen? Zijn er risico’s? En wordt de behandeling wel vergoed door mijn zorgverzekeraar?
Tussen maart 2015 en maart 2016 zijn hier concrete acties voor gepland. Tot de zomer 2015 wil Schippers de bestaande informatie verbeteren op de overheidswebsite www.kiesBeter.nl en websites als www.zorgkaartnederland.nl en www.thuisarts.nl. In de tweede helft van het jaar moet er nieuwe informatie over de kwaliteit van zorg komen.
Manager Verzekeringen Alies Huisbrink van Pricewise juicht meer inzicht in kwaliteit van zorg toe. “Overstappen van zorgverzekering wordt een stuk eenvoudiger als dit plan in de praktijk ook werkt.”
“Prijs is nu de grootste drijfveer om over te stappen. Maar over kwaliteit is weinig bekend. Wij willen dat onze klanten straks niet alleen kunnen vergelijken op premie en polisvoorwaarden, maar ook op kwaliteit per ziekenhuis en zorgbehandeling. Dan komt de consument tot een betere keuze voor zijn zorgverzekering.”
Laat een reactie achter