Jaarlijks verhogen veel providers de tarieven voor internet, tv en bellen. Deze wijziging geldt voor nieuwe contracten, maar ook voor bestaande klanten verandert meestal de prijs. Er bestaan allerlei redenen voor de prijsverhoging. Investeringen in het netwerk bijvoorbeeld, en hogere snelheden die worden aangeboden. Past jouw provider het tarief aan? Hier lees je wat dit inhoudt en wat het voor jou betekent.
Vergelijk internet- en tv-pakketten
Definitieve prijsverhoging bij providers
Provider KPN kondigde dit jaar als eerste een prijsverhoging aan. Per 1 juli 2021 stijgen de prijzen voor de vaste internetaansluitingen met maximaal € 1,50 per maand. Uitzondering hierbij is het 1Gbit/s-abonnement. De prijs hiervoor daalt juist met € 7,50 per maand.
Ook XS4ALL heeft een prijsverhoging aangekondigd die per 1 juli ingaat. Het goedkoopste (Internet Basic) abonnement stijgt met € 1,-. Het duurste pakket (Internet Pro) kost straks € 2,- per maand meer.
Ziggo verhoogt vanaf 1 juli 2021 de tarieven met € 1,43 per maand. Dit komt neer op een verhoging van gemiddeld € 17,- per jaar. Deze verhoging is lager dan onze eerdere voorspelling. Daarnaast dalen de tarieven van de pakketten met Internet Giga juist in prijs, met maximaal € 5,50 per maand.
Naast deze aankomende prijsverhogingen, paste T-Mobile al in januari de prijzen. Dit gebeurde op basis van een inflatiecorrectie van 1,6%
Redenen jaarlijkse prijsverhoging
Providers geven als reden voor de prijsverhogingen vaak de investeringen die ze doen aan het netwerk. Zo noemt KPN bij de prijsverhoging als reden expliciet veiligheid en kwaliteitsverhoging van het netwerk. Ook Ziggo wijdt de prijsstijging aan de groei van datagebruik en de vraag naar veiliger internet.
Daarnaast spelen de hoge kosten voor interactieve tv-content die de verschillende providers leveren vaak een rol. Net als het verbeteren van de klantenservice. Ook geven providers steeds meer geld uit aan acquisitie door de toenemende concurrentie op de telecommarkt.
Wat zijn jouw rechten als consument bij een prijsverhoging?
Het staat de provider vrij om de prijzen van een abonnement te wijzigen. Je hoort dan wel minimaal vier weken van tevoren een aankondiging te krijgen. Daarin staat wat er precies verandert.
De provider moet je er in de aankondiging ook op wijzen dat je door deze wijziging het recht hebt om kosteloos je abonnement op te zeggen. De wijziging is namelijk in strijd met het contract dat je ooit ondertekende. Je kunt dus zonder opzegboete overstappen. Ook als je nog binnen je contractduur zit.
Wat is een inflatiecorrectie en wat zijn dan je rechten?
Er is een verschil tussen een prijsverhoging en een inflatiecorrectie. Waar KPN en XS4ALL de prijs verhogen, stegen de tarieven bij T-Mobile door een inflatiecorrectie. Als er sprake is van inflatie, stijgen de prijzen. En stijgen de prijzen? Dan heeft een bedrijf – in dit geval dus de provider – zelf ook meer kosten. Dit rekent ze door in de prijs die jij betaalt. Voila, een inflatiecorrectie.
Aan een prijsverhoging door inflatiecorrectie liggen geen andere redenen ten grondslag, zoals investeringen in het netwerk. Providers mogen maximaal één keer per jaar hun prijzen aanpassen aan de inflatie. Dat jouw provider nog geen correctie heeft doorgevoerd, betekent niet dat dit ook niet gaat gebeuren. Bij een inflatiecorrectie hoeft een provider je niet van tevoren op de hoogte brengen. Ook kun je hierbij niet kosteloos je abonnement opzeggen.
Overstappen naar een nieuwe provider
Verhoogt jouw provider de tarieven? Dan is dat voor jou een mooi moment om eens kritisch naar je huidige internet- en/of tv-abonnement te kijken. Misschien past het huidige pakket niet meer bij je wensen of ben je bij een andere provider met eenzelfde pakket voordeliger uit. Vergelijk daarom via Pricewise de verschillende providers en stap over naar een voor jou voordeliger en/of beter abonnement. Wij regelen voor jou de beste deals en hoogste kortingen. Zo weet je zeker dat je nooit te veel betaalt voor internet en tv.
A. Nijboer
Lekker dan, ziggo belooft veel maar de service is naadje en veranderd helemaal niks. Heb al jaren last van uitval van de televisie. E35 storing. Moet je nazien of de kabel wel goed is aangesloten. Kwast natuurlijk, de kabel valt er niet zomaar uit. Nee, dat ligt aan de signaal-ontvanger, de Humax. Tot twee keer toe vervangen, maar de klacht is nog steeds hetzelfde, stekker er uit, stekker er in. Dan krijg je weer beeld. Blijf je in beweging nietwaar? Klacht bij ziggo deponeren? Heel gedoe, en je moet uitkijken een monteur te laten komen, want dat brengen ze schaamteloos in rekening ook al is de klacht gegrond,
Edwin
Bij ons in Twente valt bij veel gemeenten niet over te stappen naar een andere glasvezelaanbieder. Je zit vast aan Caiway en een andere aanbieder wordt niet toegelaten. Je moet de prijsverhoging dus slikken als je glasvezel wil. De rest vind ik geen alternatief
Jean-Paul van Netelenbroek
En jullie voorspelling voor Ziggo klopt ook al niet; alweer te hoog. Lekker de landelijke media en consument opzwepen met ontoereikende berekeningen…