Voor wie deze voorjaarsvakantie buiten Europa op vakantie gaat, kan het slim zijn om een ‘embedded sim’ aan te schaffen. eSIM is de opvolger van de fysieke simkaart, maar dan digitaal. Met eSIM kun je op één toestel meerdere abonnementen gebruiken zodat je op vakantie gemakkelijk overschakelt naar een voordelige, lokale databundel. Hoewel eSIM zo’n acht jaar geleden al werd geïntroduceerd, is nog lang niet iedereen ermee bekend. Vorig jaar koos slechts 16 procent van de mensen bij een provider die eSIM aanbiedt, voor de digitale simkaart, zo blijkt uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise.
Lees meerPersberichten Telecom
Pricewise is regelmatig in het nieuws. Hier vind je al onze persberichten die gerelateerd zijn aan internet, tv en bellen.
Helft Nederlanders stelt aankoop uit voor Black Friday
Vrijdag 24 november is het Black Friday. De dag waarop winkels stunten met koopjes. Uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise blijkt dat de Nederlandse consument zijn aankopen uitstelt tot Black Friday, maar dat dit sterk verschilt per leeftijdscategorie. In de leeftijdscategorie 16 t/m 29 jaar stelt 60 procent hun aankopen uit, dit tegenover 43 procent van de Nederlanders in de leeftijdscategorie 40 t/m 49 jaar. Nederlanders in de leeftijdscategorie 30 t/m 39 jaar zijn zich ook zeer bewust van Black Friday, want 58 procent stelt hun aankopen uit.
Lees meerPrijzen van smartphones verdubbeld
Sinds 2015 zijn de prijzen van merksmartphones bijna verdubbeld. Tegenwoordig kost een toestel van de populairste fabrikanten gemiddeld 800 euro, dat is 97 procent meer dan in 2015. Wanneer je naar alle merken in de markt kijkt is de gemiddelde prijs van een smartphone die in 2015 werd verkocht, in dezelfde periode met 51 procent gestegen. Dat blijkt uit een eigen marktanalyse van prijsvergelijker Pricewise.
Lees meer51 procent Nederlanders maakt buitenlandse kosten buiten databundel
Uit onderzoek van online vergelijker Pricewise blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders extra kosten maakt buiten hun databundel in het buitenland. Dat heeft hoofdzakelijk drie redenen. Meestal hanteren providers in andere EU-landen wél een datalimiet waarmee unlimited ineens limited wordt. Ook is het verschil tussen de EU en Europa voor veel mensen onduidelijk. Ten derde beseffen veel mensen niet dat als ze vanuit Nederland bellen of sms’en naar een buitenlands nummer, dit niet binnen hun bundel valt.
Lees meerOnline.nl maakt nieuwe telecomtarieven bekend
De nieuwe tarieven voor internet, bellen en televisie van Online.nl zijn bekend. De tarieven bij de drie meest afgesloten pakketen via Pricewise voor nieuwe klanten stijgen met gemiddeld 3,33 euro per maand. Dat is een meerprijs van 39,96 per jaar. De consumententarieven van de drie meest gebruikte internetpakketten voor huidige klanten van Online.nl blijven gelijk.
Lees meer53% huishoudens met glasvezelverbinding kiest 100Mbit/s
Het kabinet wil dat eind 2023 alle huishoudens in Nederland kunnen beschikken over een internetverbinding van tenminste 100 megabit per seconde (Mbit/s) en een grote meerderheid over 1 gigabit per seconde (Gbit/s). Uit analyse van vergelijkingssite Pricewise blijkt dat het overgrote deel van de huishoudens hier inmiddels over beschikt, maar dat de aansluiting in de praktijk nog niet massaal gebeurt en de keuze voor een hoge snelheid nog maar weinig wordt gemaakt.
Lees meer23% kan zich geen leven voorstellen zonder streamingdiensten
Bijna een kwart van de Nederlanders (23%) kan zich geen leven voorstellen zonder hun favoriete series en films op streamingdiensten. Ondanks de kosten blijven streamingdiensten populair: meer dan de helft van Gen Z (53%) en Millennials (56%) kijkt liever naar een streamingdienst dan de traditionele televisie. Het gemiddelde onder Nederlanders ligt met 33% veel lager. Dit blijkt uit onderzoek van online consumentenadviseur Pricewise onder 1.000 respondenten, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht. In tegenstelling tot het gemiddelde van Nederlanders (28%) geeft een groter gedeelte van deze jongere generaties (45%) hun geld liever uit aan streamingdiensten dan aan een tv-abonnement. Zij sluiten ook vaker alleen een internetabonnement af. Dit in tegenstelling tot de oudere generaties, Generatie X (58%) en Babyboomers (79%), die nog altijd gaan voor een alles-in-één-pakket.Lees meer
Afschaffing delen Netflix-account zorgt niet voor grote stijging nieuwe abonnees
Ook al zijn streamingdiensten populair: voor 53% van de Nederlanders is het een van de eerste dingen die zij laten gaan als ze moeten besparen. Dat is volgend jaar mogelijk ook te zien bij Netflix als de populairste streamingdienst delen buiten het huishouden onmogelijk maakt. Met ingang van het beleid dat in 2023 ingaat, moet de groep die nu meekijkt op een account van iemand buiten het huishouden waarschijnlijk op zoek naar een nieuwe optie. Maar 15% van deze groep die nu (on)betaald meekijkt op een Netflix-account buiten het eigen huishouden is van plan volgend jaar een eigen abonnement af te sluiten. 34% van de meekijkers buiten het huishouden sluit geen eigen abonnement af bij de populairste streamingsdienst. 51% weet nog niet wat ze gaan doen. Dat blijkt uit onderzoek van online vergelijker Pricewise onder 1.000 Nederlanders, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht. Lees meer
KPN maakt nieuwe tarieven bekend: stijging van 1,90 euro per maand
Pricewise maakt vandaag de nieuwe telecomtarieven van KPN bekend. De consumententarieven van internetpakketten van KPN stijgen met gemiddeld 1,90 euro per maand. Het nieuwe tarief, dat neerkomt op een verhoging van 22,80 euro per jaar, gaat in per 1 juli 2022. Ondanks dat de prijs gemiddeld stijgt, zijn niet alle pakketten onderhevig aan een verhoging. Zo blijven de tarieven voor de hoogste bandbreedte 1GB, digitenne en vaste belminuten gelijk. KPN verhoogt de pakketten met gemiddeld 3,5% en kiest er bewust voor niet mee te gaan in het actuele inflatiecijfer (11,2%) dat een aanzienlijke verhoging teweeg zou brengen.Lees meer
Tarieven glasvezel houden voor 27% de overstap naar sneller internet tegen
47% van de Nederlanders vindt glasvezel beter dan andere internetverbindingen. Toch vindt ruim een kwart van de Nederlanders die nu nog geen glasvezel hebben (27%) de huidige tarieven te hoog: de prijs houdt deze groep tegen om over te stappen naar dit snelle internet. Een internet only-abonnement met glasvezel kost bij het grootste glasvezelnetwerk van Nederland al snel 35 euro en vaak veel meer. Slechts 27% van de Nederlanders is bereid om meer dan 35 euro neer te leggen voor snel internet (exclusief tv en vast bellen). Meer dan de helft van Nederland (52%) heeft hier minder voor over: zij zijn bereid maximaal tussen de 16 en 35 euro te betalen. Dit blijkt uit representatief onderzoek onder 1.000 Nederlanders dat is uitgevoerd door vergelijkingssite Pricewise, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht.Lees meer
Steeds meer streamers delen hun account
34% van de Nederlandse streamers kijkt mee op het account van een ander. Aan de andere kant deelt 28% van de streamers de inloggegevens met een ander, zodat zij ook gebruik kunnen maken van de dienst. In 2020 gaf nog 28% aan niet te betalen voor diensten zoals Netflix, Disney+ en Videoland: zij keken gratis mee op het account van iemand anders. Het zijn vooral de jongere generaties, gen Z en millennials, die de inloggegevens van accounts veelvuldig uitwisselen. Deze generaties hebben ook steeds minder behoefte aan de ouderwetse manier van tv-kijken: zij (13%) sluiten vaker dan oudere generaties (5%) alleen een internetpakket af. Die laatste groep gaat nog altijd liever voor een telecompakket met internet, tv én bellen. Dit blijkt uit representatief onderzoek onder 1.000 Nederlanders dat is uitgevoerd door vergelijkingssite Pricewise, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht.Lees meer
Kwart Formule 1-kijkers heroverweegt tv-abonnement
Viaplay, de streamingdienst die de uitzendrechten van het nieuwe Formule 1-seizoen heeft bemachtigd, maakte bekend dat hun abonnement 13,99 euro per maand kost. De potentiële aanwas aan klanten is groot; meer dan vier op de tien Nederlanders (43%) geeft aan Formule 1 te kijken en van die groep is meer dan de helft (54%) bereid te betalen voor Formule 1. Gemiddeld zijn zij bereid 12,15 euro neer te leggen. Dit blijkt uit onderzoek van online vergelijker Pricewise, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht. Voor provider Ziggo wordt het een spannende tijd. Bijna een kwart van de Nederlanders (23%) die Formule 1 kijkt via Ziggo, overweegt Ziggo op te zeggen vanwege het verdwijnen van de racewedstrijden uit het aanbod.