Het sociale media gebruik onder Nederlanders stijgt. In 2024 gebruikten 14,3 miljoen mensen in Nederland sociale media. In 2023 waren dit er 14,1 miljoen en in 2022 nog 13,5 miljoen. Vooral jongeren onder de 40 jaar hebben fors meer tijd gespendeerd op sociale media. Maar uit een onderzoek in opdracht van prijsvergelijker Pricewise blijkt dat juist die groep graag minder tijd wil spenderen op sociale media.
Lees meerPersberichten Telecom
Pricewise is regelmatig in het nieuws. Hier vind je al onze persberichten die gerelateerd zijn aan internet, tv en bellen.
Alles-in-één-internetpakketten nauwelijks nog afgesloten in Nederland
Tegenwoordig kiezen Nederlanders steeds minder vaak voor alles-in-één-pakketten. Dat blijkt uit data van prijsvergelijker Pricewise. Waar het vroeger heel normaal was om tv en thuisbellen samen af te sluiten met een internetabonnement, gebeurt dat nu nauwelijks meer. De enige uitzondering is de combinatie internet en tv. Verder worden alle telecomdiensten tegenwoordig vooral los van elkaar vergeleken en afgesloten.
Lees meerZestigplussers checken nauwelijks of internet thuis goedkoper kan
Het internetgebruik van Nederlanders is de afgelopen tijd sterk toegenomen en zo ook de verschillen in prijs tussen de internetabonnementen (CBS). Uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise in samenwerking met onderzoeksbureau PanelWizard blijkt dat de helft van de Nederlanders tot 50 jaar elk jaar checkt of hun internetabonnement goedkoper kan. Uit data van Pricewise blijkt dat ook een groot deel van deze leeftijdsgroep overstapt. Opvallend is dat maar 30 procent van de zestigplussers ieder jaar het abonnement checkt en ook dat maar 11 procent ieder jaar overstapt.
Lees meer63 procent Nederlanders wil geen goedkoper streamingabonnement met reclames
In het buitenland is het al de norm en ook in Nederland komt het steeds meer op: streamingabonnementen met reclames tegen lagere kosten. Videoland, HBO Max en SkyShowtime zijn drie streamingdiensten die al een abonnementsvorm met reclames aanbieden in Nederland en ook Netflix en Disney+ hebben plannen om hier binnenkort mee te starten. Maar uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise blijkt dat 63 procent van de Nederlanders helemaal geen abonnement met reclames zou afsluiten als daarmee de prijs omlaag gaat.
Lees meerMeeste Nederlanders kijken vaker streamingdiensten dan tv
De opmars van streamingdiensten zorgt ervoor dat het aantal mensen met tv-abonnementen ieder jaar een stukje verder daalt. Uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise in samenwerking met Panel Wizard blijkt dat 79 procent van de jongeren onder de 30 jaar meer televisiekijken via streamingdiensten dan via de vaste kanalen op televisie.
Lees meerNu ook op festivals bereik met 5G
Onlangs werd bekend dat Odido, KPN en VodafoneZiggo extra frequentieruimte hebben gewonnen bij de Nederlandse veiling van 5G-netwerken op de 3,5GHz-band. Dit betekent dat er meer capaciteit komt voor het maken van internetverbinding, waardoor snel bereik op drukke plekken nu daadwerkelijk mogelijk is. De providers voeren de nieuwe ruimte geleidelijk in.
Lees meerNederland duur voor internet naar Europese maatstaven
Internet in Nederland kost gemiddeld een stuk meer dan in onze buurlanden. Dat blijkt uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise. Met een gemiddelde van 43 euro per maand voor 100 Mb betalen wij een stuk meer dan mensen uit Roemenië, Spanje en Frankrijk. Terwijl de kwaliteit van internet in sommige van die landen beter is dan dat van ons.
Hans de Kok, directeur Pricewise: “De prijzen voor internet in Nederland zijn de afgelopen jaren licht gestegen en de klantperceptie over kwaliteit van het internet ook. De meest aangevraagde internetverbinding is in ons land nog steeds 100 Mb en daarvoor betalen we fors. Zeker in vergelijking met andere landen zien we dat Nederland aan de bovengrens zit.”
Lees meerGezinnen betalen maandelijks gemiddeld 66 euro aan internetkosten
Het internetgebruik van Nederlanders is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. Volgens het CBS had bijna de gehele Nederlandse bevolking van twaalf jaar of ouder in 2022 thuis toegang tot internet (97 procent). Een groot deel (90 procent) was dagelijks online. Daarom zijn een thuisabonnement én mobiel internet (4G of 5G) bij veel mensen vaak niet meer weg te denken. Toch zijn de kosten voor deze aansluitingen gezamenlijk hoog. Volgens onderzoek van prijsvergelijker Pricewise geeft een huishouden, bestaand uit twee personen, gemiddeld 66 euro per maand uit aan internetkosten.
Hans de Kok, directeur Pricewise: “De kosten van abonnementen zijn voor iedereen gestegen het afgelopen jaar. Men heeft vaak veel verschillende terugkerende kostenposten die stil doorlopen en jaarlijks steeds een beetje stijgen in prijs. Alles bij elkaar kan dat flink schelen op jaarbasis. Het is daarom goed om vaste lasten altijd te blijven vergelijken.”
Lees meerStandaard internet duurder, sneller wordt goedkoper
We betalen steeds meer voor internet, maar wie stilzit betaalt het meeste. Uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise blijkt namelijk dat het standaard internet (100 Mb) de afgelopen jaren steeds duurder is geworden, terwijl sneller internet (1Gb) steeds goedkoper is geworden.
Lees meerMeerderheid Nederlanders belt onnodig buiten de bundel in het buitenland
Bellen of internetten over de grens kan kostbaar zijn. Uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise blijkt dat 58 procent van de Nederlanders wel eens buiten hun tegoedbundel belt in het buitenland. De kosten lopen gauw op. Voor wie deze meivakantie buiten Europa reist, kan het slim zijn om een eSIM aan te schaffen. Dit is een tegoedbundel voor het land van verblijf en voorkomt daarmee hoge kosten.
Lees meerBijna helft Nederlanders checkt nooit of inboedelverzekering goedkoper kan
In deze periode doen veel mensen een voorjaarschoonmaak, maar daarbij wordt lang niet altijd aan de vaste lasten gedacht. Uit onderzoek van vergelijker Pricewise blijkt dat de zorgverzekering het vaakst wordt gecheckt op prijs, maar zelfs die wordt door een kwart van de Nederlanders nooit nagelopen. Telefoon en televisie abonnementen lopen vaak jarenlang ongezien door en ook de inboedelzekering wordt door 45 procent na afsluiten niet meer gecheckt op het beste aanbod. Van de mensen met een autoverzekering geeft 42 procent aan nooit te controleren of deze nog wel aansluit bij de huidige situatie. Een overstap kan een flinke besparing opleveren. Pricewise rekende uit dat een gemiddeld eenoudergezin tot wel 284 euro per maand kan besparen met een check van de vaste lasten.
Lees meerEen op de drie Nederlanders checkt nooit of autoverzekering goedkoper kan
In deze periode doen veel mensen een voorjaarschoonmaak, maar daarbij wordt lang niet altijd aan de vaste lasten gedacht. Uit onderzoek van vergelijker Pricewise blijkt dat de zorgverzekering het vaakst wordt gecheckt op prijs, maar zelfs die wordt door een kwart van de Nederlanders nooit nagelopen. Telefoon en televisie abonnementen lopen vaak jarenlang ongezien door en ook de aansprakelijkheidsverzekering wordt door de meerderheid (51 procent) na afsluiten niet meer gecheckt op het beste aanbod. Van de mensen met een autoverzekering geeft 42 procent aan nooit te controleren of deze nog wel aansluit bij de huidige situatie. Een overstap kan een flinke besparing opleveren. Pricewise rekende uit dat een gemiddeld eenoudergezin tot wel 284 euro per maand kan besparen met een check van de vaste lasten.
Lees meer