Uit onze analyse blijkt dat de tariefverschillen voor het opladen van elektrische auto’s aan een openbare laadpaal in de vier grootste steden van Nederland steeds groter worden. De prijzen zijn zelfs zo verschillend, dat het voor mensen uit Utrecht goedkoper is om heen en weer naar Rotterdam te rijden om daar de auto op te laden. Verder blijkt uit de analyse dat niet alleen de tariefverschillen tussen de gemeenten onderling groot zijn, ook binnen gemeenten zelf worden verschillende prijzen gehanteerd. In gemeente Amsterdam zijn er maar liefst acht verschillende laadtarieven, terwijl Rotterdam er maar twee hanteert.
Utrecht het duurst, Rotterdam het goedkoopst
Met een gemiddeld oplaadtarief van € 0,79 per kWh voor AC-laden staat de gemeente Utrecht met stip op nummer één van duurste gemeenten om je auto elektrisch op te laden. Amsterdam volgt op een tweede plaats met een gemiddeld tarief van € 0,56 per kWh (incl. BTW). Het verschil met nummer drie is vervolgens heel groot. In Den Haag betaal je een gemiddeld tarief van € 0,33 per kWh. Gemeente Rotterdam is zelfs nog goedkoper, met een gemiddeld tarief van € 0,31 per kWh. De gemeente Utrecht is daarmee 250 procent duurder dan Den Haag en Rotterdam.
Acht verschillende tarieven binnen Amsterdam
Wat opvalt in de analyse is dat binnen gemeente Amsterdam maar liefst acht verschillende tarieven worden gehanteerd. De prijsverschillen ontstaan door de grote verscheidenheid aan aanbieders van openbare laadpalen. Het laagste tarief is dat van snelladers. Met een gemiddeld tarief van €0,30 per kWh zijn de laadpalen zelfs goedkoper dan die van de gemeente Den Haag en Rotterdam. De duurste laadpalen zijn die van Vattenfall en TotalEnergies, die beiden een tarief van € 56 per kWh hanteren.
Alle laadpaalaanbieders op een rijtje
Honderden euro’s op jaarbasis besparen
Hans de Kok, directeur van Pricewise, moedigt consumenten aan goed te onderzoeken wat de tarieven van de openbare laadpalen binnen hun gemeente zijn. “Amsterdammers die gewend zijn om in de straat hun auto op te laden bij een laadpaal van Vattenfall of TotalEnergies kunnen op jaarbasis gemiddeld 800 euro besparen (bij 20.000 km/jaar) door voortaan enkel bij een laadpaal van de gemeente op te laden. Die laadpaal staat misschien niet op loopafstand, maar door bijvoorbeeld met de fiets of tram naar de auto te gaan kun je aanzienlijk veel geld besparen en tegelijk een frisse neus halen.”
Slim nadenken over waar en wanneer je de auto gaat opladen, is iets wat De Kok iedereen aanraadt. “Ga je met de auto naar een andere stad? Kijk dan vooraf welke laadpaalaanbieders er zijn en waar deze laadpalen staan, om op deze manier geld te besparen.”
Inwoners van Utrecht die niet naar Rotterdam willen rijden om op te laden, kunnen er volgens De Kok ook voor kiezen om naar het dichtstbijzijnde snellaadstation te gaan. De Kok: “Snelladen heeft de reputatie om niet alleen de snelste, maar ook de duurste laadmethode te zijn. Maar uit onze analyse blijkt dat niet het geval te zijn. Snelladen bij Fastned kost momenteel € 0,69 per kWh en is daarmee € 0,10 per kWh goedkoper dan in Utrecht. Kijk dus vooraf welke laadpaal-aanbieders er zijn en waar deze laadpalen staan, maar vooral wat deze kosten via jouw laadpas om geld te besparen.”
Check de laadkosten in je app van je laadpas
Als je vaak je auto laadt aan een publieke laadpaal, kan het voordeliger zijn om een laadpas aan te schaffen. Met een laadpas betaal je de kosten van de laadpasaanbieder. Zonder laadpas betaal je de kosten van de laadpaalaanbieder.
De prijzen en voorwaarden van deze laadpassen verschillen per aanbieder. Met al die verschillende aanbieders en laadpassen, snappen we dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Wij zetten de aanbieders van de laadpassen op een rijtje, met daarbij de prijzen en voorwaarden. Zo weet jij precies waar jij naartoe moet om je elektrische auto op te laden. Als je eenmaal weet waar je jouw auto op moet laden, wordt geld besparen een eitje.
ANWB
- Kosten per maand = € 3,99
- Starttarief om te laden = € 0,00
- Kosten per kWh = € 0,60
- Contractduur = 1 jaar
Eneco
- Kosten per maand = € 3,00
- Starttarief om te laden = € 0,00 / € 0,61
- Kosten per kWh = € 0,23 / € 0,51
- Contractduur = 1 jaar
MKB Brandstof
- Kosten per maand = € 6,90 (€3,95 voor eerste 3 maanden)
- Starttarief om te laden = € 0,00
- Kosten per kWh = € 0,49
- Contractduur = 1 jaar
E-Flux
- Kosten per maand = € 3,23
- Starttarief om te laden = € 0,00
- Kosten per kWh = tarief laadpaal
- Contractduur = geen
* Voor dit onderzoek hebben wij gekeken naar publiekelijke laadpaaltarieven (en niet naar laadpastarieven).