December nadert en dat betekent dat de oldtimers die profiteren van de overgangsregeling binnenkort de stalling in moeten. Eén van de eisen om gebruik te kunnen maken van deze regeling is namelijk dat de oldtimer in december, januari en februari op privéterrein staat. In deze periode is het niet toegestaan om de weg op te gaan met de oldtimer. Ook mag je deze niet langs de weg parkeren. Het grote voordeel van de overgangsregeling, zijn de lagere vaste lasten die hier voor de oldtimer tegenover staan. In dit artikel lees je over de vaste lasten waarop je bespaart als je kiest voor de overgangsregeling. En hoe het zit als je toch wilt rijden in de winterperiode.
Overgangsregeling in het kort
In 2014 werd in de oldtimer-regeling de leeftijd waarop oldtimers vrijstelling van wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) krijgen, gewijzigd van 25 naar 40 jaar. Sommige oldtimers vielen hierdoor tussen wal en schip. Om die reden werd de overgangsregeling in het leven geroepen. Oldtimers die op benzine rijden, niet bedrijfsmatig worden gebruikt en tussen 1 januari 1978 en 1 januari 1988 in gebruik zijn genomen, kunnen hiervan profiteren. Hierdoor betalen autobezitters van deze oldtimers wel wat aan wegenbelasting, maar een stuk minder dan het reguliere bedrag. Zodra een motorrijtuig 40 jaar is, kun je geen gebruik meer maken van de overgangsregeling. Vanaf dat moment krijg je namelijk gewoon vrijstelling van de wegenbelasting dankzij de oldtimer-regeling. Hieronder zie je hoeveel oldtimers van 2014 tot en met 2019 recht hadden op de overgangsregeling. Dit is op bouwjaar en niet op eerste moment toelating, daarom kan het daadwerkelijke aantal wat afwijken.
<div class="iframe-link" style="max-width: 960px; width: 100%; min-width: 380px; position: relative;"><a style="text-decoration: none;" href="https://www.pricewise.nl/autoverzekering/wegenbelasting-berekenen/"><span style="position: absolute; bottom: 12px; right: 0px; font-size: 14px; color: #777777; font-family: inherit;">Onderzoek door: Pricewise.nl</span><iframe class="localfocusvisual" frameborder="0" style="width:100%;height:450px;overflow:hidden" src="https://localfocus2.appspot.com/5dcd2ab824ab5"></iframe></a></div>
Minder wegenbelasting
Voor oldtimers van 40 jaar en ouder die niet zakelijk worden gereden, hoeven bezitters geen wegenbelasting te betalen. Dit omdat deze ‘hobbyistenauto’s’ meestal weinig op de weg komen. Wie profiteert van de overgangsregeling, betaalt slechts een kwart van de wegenbelasting voor de oldtimer met een maximum van in totaal € 125,- op jaarbasis. Als je je hebt aangemeld voor de overgangsregeling, dan hoef je je voor het volgende jaar niet aan te melden. Je krijgt in november automatisch een rekening voor de wegenbelasting voor het aankomende jaar. Zorg ervoor dat je de wegenbelasting op tijd – voor 1 januari – betaalt, anders geldt alsnog het volledige, reguliere tarief.
Miljoenen euro’s verschil voor drie maanden niet rijden
De wegenbelasting die betaald wordt, hangt af van de gewichtsklasse van de auto, het soort voertuig, de brandstof waarop de wagen rijdt en de provincie waarin de autobezitter woont. Voor oldtimers met de overgangsregeling wordt een kwarttarief aan wegenbelasting betaald. Met een maximum van € 125,-. Hoe hoger het gewicht van de oldtimer, hoe hoger de besparing. Voor een benzine-personenauto uit Noord-Holland in de gewichtsklasse 851 t/m 950, de meestvoorkomende klasse volgens cijfers van het CBS, wordt op jaarbasis € 73,- betaald in plaats van de volledige € 292,-; een besparing van € 219,-. In de gewichtsklasse 2451 t/m 2550 is de jaarbesparing € 1.543,-. Wordt er voor alle 78.636 oldtimers waarvoor de overgangsregeling ingezet kan worden de minimale besparing van € 78,- per jaar gedaan, dan zou het totaal al uitkomen op 6 miljoen euro. Wordt gerekend met de besparing op basis van de verdeling in gewichtsklasse zoals deze is*, dan komt het totaal op een mogelijke besparing van 38,67 miljoen euro in 2019.
* Verdeling in gewichtsklasse personenauto’s op benzine met bouwjaar 1978 tot en met 1987 die in 2019 in Nederland zijn, is tot stand gekomen op basis van cijfers van het CBS. Hierbij was het totaalaantal in bouwjaren en gewichtsklassen van benzineauto’s alleen beschikbaar in combinatie met brandstoffen diesel, LPG, CNG, elektrisch en overig/onbekend. Waarvan benzineauto’s het overgrote deel vertegenwoordigen met 78.636, van het totaal van 97.810 oldtimers. De verdeling van het totale aantal is doorberekend naar percentages van enkel de oldtimers op benzine. Het aantal oldtimers is gebaseerd op bouwjaar. Door rekenen met bouwjaren i.p.v. moment eerste toelating en omrekenen van verhouding in percentages van het totaal naar enkel benzine, zouden de daadwerkelijke cijfers wat kunnen afwijken.
<div class="iframe-link" style="max-width: 960px; width: 100%; min-width: 380px; position: relative;"><a style="text-decoration: none;" href="https://www.pricewise.nl/autoverzekering/autoverzekering-vergelijken/"><span style="position: absolute; bottom: 12px; right: 0px; font-size: 14px; color: #777777; font-family: inherit;">Onderzoek door: Pricewise.nl</span><iframe class="localfocusvisual" frameborder="0" style="width:100%;height:1100px;overflow:hidden" src="https://localfocus2.appspot.com/5dcd2820e3e5d"></iframe></a></div>
Lager tarief geldt vanaf 1 januari
Als je op dit moment het gewone tarief aan wegenbelasting betaalt voor de oldtimer, dan kun je pas vanaf 1 januari gebruikmaken van de overgangsregeling. Voor die tijd moet je de het verzoek én de betaling doen. Koop je een oldtimer en heeft de vorige eigenaar deze aangemeld voor de overgangsregeling, dan neem je dit kwarttarief automatisch over. Je hoeft de overgangsregeling dan dus niet zelf aan te vragen. Verkoop je je oldtimer, breng je deze naar de sloop, wordt de wagen gestolen of exporteer je deze naar het buitenland binnen het belastingjaar? Dan krijg je de te veel betaalde belasting niet terug als je profiteert van de overgangsregeling.
Schorsen kenteken oldtimer
Tijdens de verplichte winterstop, ben je niet verplicht het kenteken te schorsen. En dat je in de maanden december, januari en februari de weg niet op mag, betekent niet dat het kenteken voor die periode is geschorst. Zonder schorsing staat het kenteken gewoon als actief in het systeem van de RDW. Dit betekent dat je alsnog verplicht bent een geldige apk en een minimale WA-verzekering te hebben voor de wagen. Ga je de oldtimer schorsen en maak je gebruik van de overgangsregeling, dan krijg je géén belastingteruggave. Wel bestaat de mogelijkheid de autoverzekering tijdens de schorsing op te schorten. Dat betekent dat je in die periode geen autopremie betaalt. Ook geldt er dan geen apk-plicht. Om die reden kan het interessant zijn om het kenteken van je oldtimer alsnog te schorsen. Aan de schorsing zijn wel kosten verbonden. Voor een oldtimer betaal je daarvoor het laagtarief van € 24,10. Vanaf het moment dat je de schorsing opzegt, ben je direct verplicht een actieve autoverzekering én een geldige apk te hebben. Heb je die niet, dan kun je een boete krijgen. Voor het niet hebben van een geldige apk, ligt dat bedrag op € 140,-. Heb je geen verzekeringsbewijs? Dan betaal je € 600,- aan boete.
Reguliere autoverzekeringen vergelijken
Opschorten autoverzekering
Schors je het kenteken van de oldtimer, dan moet je de autoverzekering zelf tijdelijk stopzetten (opschorten) bij de autoverzekeraar. Doe je dit, dan betaal je die periode geen premie. Wel hebben autoverzekeraars soms andere regels voor auto’s die profiteren van de overgangsregeling. Daarbij is opschorten niet altijd mogelijk. Vaak is dit het geval bij de specifieke oldtimerverzekering, maar dit kan ook het geval zijn bij de reguliere autoverzekering. Reden hiervan is de toch al vaak lage premie. Controleer voordat je het kenteken gaat schorsen of het nuttig is om dit te doen. Kun je de verzekering niet opschorten, dan heeft het schorsen van het kenteken financieel gezien niet veel nut. Tenzij je natuurlijk van plan bent de oldtimer flink te restaureren, waardoor de apk-kosten veel lager uitvallen.
Oldtimerverzekering en opschorten
Om een oldtimerverzekering af te kunnen sluiten, moet de datum van ingebruikname minimaal 25 jaar terug liggen. Met een oldtimerverzekering kun je de verzekering vaak niet opschorten. Wel heeft deze verzekering andere voordelen. Als je een oldtimerverzekering hebt en de weg niet op gaat in december, januari en februari, krijg je van sommige autoverzekeraars korting op de premie. Bij andere verzekeraars kun je de verzekering tijdelijk on hold zetten, wat je ook weer premie scheelt. In de periode waarin je de oldtimer niet gebruikt, is de auto verzekerd tegen brand en diefstal, maar niet tegen verkeersrisico’s.
Apk-plicht
In de drie maanden waarin je de weg niet op mag met de oldtimer, kun je een boete krijgen als je dat wél doet. Uitzondering is de rit naar het apk-keuringsstation. Als je het kenteken niet schorst, dan is de oldtimer gewoon apk-plichtig. Schors je het kenteken wel tijdens de verplichte ‘winterschorsing’? Dan hoef je niet aan deze apk-plicht te voldoen. Wel moet je ervoor zorgen dat je een geldige apk hebt zodra je de schorsing opheft. Je kunt voor de apk-keuring een tijdelijke ontheffing aanvragen. Je mag dan rond de afspraaktijd de weg op.
Klussen en stallen
De wintermaanden waarin je de weg niet op mag, worden door veel oldtimerbezitters gezien als een handige klusperiode. De auto mag de weg niet op, moet verplicht op privéterrein staan en dat betekent dat je drie maanden de tijd hebt om de wagen klaar te stomen voor de heerlijke lente- en zomermaanden. Daarbij komt dat rijden in de winter belastender is voor de oldtimer. Wil je gaan klussen? Zorg er dan voor dat je ruimte hebt, en dat je mag klussen in de ruimte waar je de oldtimer plaatst. Verder is het belangrijk dat de stalling niet al te vochtig is. Lang stilstaan in een vochtige, koude omgeving is niet goed voor een oldtimer. Hierdoor kan roestvorming ontstaan, kun je last krijgen van vastzittende remschoenen en kan de accu slechter worden. Om de oldtimer in optimale conditie te houden, kun je een aantal dingen doen. Of je de wagen nou stalt of ermee de weg op gaat.
Oldtimer rijden in de winter
Ben je wel van plan om met de oldtimer te rijden in de winter, dan kun je geen gebruikmaken van de overgangsregeling. Je bent dan verplicht de reguliere wegenbelasting te betalen. Ook heb je daarbij apk- en verzekeringsplicht. Profiteer je nu wel van de overgangsregeling, en besluit je dit jaar toch te willen rijden in de wintermaanden? Dan kun je je afmelden voor de overgangsregeling. Je bent dan verplicht om het normale tarief voor het hele jaar (vanaf 1 januari) te betalen aan de Belastingdienst. De belasting die je al hebt betaald voor de overgangsregeling, krijg je niet terug. Dit kost je heel veel extra voor maar één maandje rijden. Om de kosten te drukken, kun je ervoor kiezen de oldtimer ná december af te melden voor de regeling. Je hoeft de oldtimer dan alleen in december te stallen en betaalt vanaf januari de reguliere belasting voor het aankomende jaar. Kijk ook naar de verplichtingen vanuit de autoverzekering of oldtimerverzekering. Als je een oldtimerverzekering hebt, stelt de verzekeraar je soms verplicht de auto te stallen in de wintermaanden. Daar moet je dan ook rekening mee houden als je een oldtimer hebt die profiteert van de oldtimer-regeling.
Overgangsregeling aanvragen
Als je wilt profiteren van de overgangsregeling, dan moet je deze zelf aanvragen bij de Belastingdienst. Als deze de aanvraag goedkeurt, ontvang je een acceptgiro thuis. Je kunt de wegenbelasting voor de oldtimer niet via automatische incasso betalen. De overgangsregeling bestaat tot 2028. In dat jaar bereiken alle oldtimers die in 2014 de 25-jarige leeftijd hadden, de 40 jaar. Dat zijn alle oldtimers die op het moment van de regelwijziging opeens geen vrijstelling meer kregen.
*Dit artikel werd eerder geplaatst op 6 november 2018 en is uitgebreid en aangepast op 14 november 2019.
Correctie 2019: in 2019 werd er berekend dat er dat jaar 39 miljoen euro bespaard kon worden met de overgangsregeling. Dat klopt niet. Deze berekening viel te hoog uit doordat er werd gerekend op basis van alle personenwagens op benzine met bouwjaren van ’78 tot en met ’87 die in 2019 in Nederland waren. Hier ging het fout, want hiervoor hadden alleen de wagens met bouwjaren van ’80 tot en met ’87 gebruikt moeten worden. De wagens met de bouwjaren ’78 en ’79 vielen in 2019 namelijk al onder de oldtimerregeling. Daarom wordt de berekening teruggedraaid naar 27 miljoen. Ook het aantal oldtimers dat volgens deze berekening recht had op de overgangsregeling, klopt niet. Hierin zijn namelijk de jaren ’75 tot en met ’77 niet meegenomen. Dat had wel moeten gebeuren. Voor actuele cijfers zie het artikel van 2020.
Laat een reactie achter