Verzekeraar NN Group heeft vanochtend een overnamebod uitgebracht van 2,4 miljoen euro op de concurrent Delta Lloyd. Wordt het bod geaccepteerd, dan wordt NN Group naar verwachting een van de dominantste partijen binnen de verzekeringswereld. Maar wat betekent dat voor de consument en voor de premie? Directeur Hans de Kok van Pricewise sprak over de mogelijke gevolgen voor consumenten bij BNR Nieuwsradio.
Minder concurrentie
Met een overname van Delta Lloyd wordt NN Group een belangrijke speler op de markt. Met name op het gebied van schadeverzekeringen, levensverzekeringen en zorgverzekeringen. En daar zal de consument, vooral op het gebied van keuzevrijheid, ook wat van merken, verwacht Hans de Kok. “Door een overname is er vanzelfsprekend minder concurrentie. In een markt met maar een paar grote spelers, wordt het voor kleine partijen moeilijker om in marktaandeel te groeien. Het wordt nieuwe partijen haast onmogelijk gemaakt om zich in de markt te vestigen. Dat heeft tot gevolg dat er minder keuzevrijheid is voor de consument, zowel in producten als in premies. Dat is niet gunstig voor de vrije markt.”
Consolidatieslag
Een eventuele overname van Delta Lloyd is de nieuwste in de golf van fusies en overnames die plaatsvindt in de verzekeringswereld. De afgelopen vijf jaar liep het aantal verzekeraars van levensverzekeringen en schadeverzekeringen al sterk terug, blijkt uit cijfers van het Verbond van Verzekeraars. Zo liep het aantal levensverzekeraars terug van 50 in 2010 naar 39 in 2014. Het aantal schadeverzekeraars was in 2014 slechts 131, tegenover 213 vier jaar eerder. Hierbij gingen kleine spelers in de markt veelal op in grotere concerns.
Direct writers
Tegenover de mogelijk mindere keuzevrijheid, staat dat NN Group en Delta Lloyd op hun beurt worden beïnvloed door kleinere partijen. Hans: “Beide concerns werken nog met een intermediair model, waarbij een tussenpersoon de klant bedient. In de nieuwe wereld van verzekeraars zie je vaak dat verzekeraars handelen als direct writer. Daarbij hebben verzekeraars direct contact met klanten zonder tussenpersoon. Dat is een positieve ontwikkeling, omdat premies bij direct writers over het algemeen lager zijn. De grote concerns zullen hierin waarschijnlijk gedwongen meegaan.”Aan kwaliteit leveren klanten bij direct writers namelijk ook niets in. “Belangrijker is om te kijken naar de dekking die past bij de verzekerde. Dat staat los van hoe de klant wordt bediend”, aldus Hans.
Of en wanneer Delta Lloyd echt wordt overgenomen, is vooralsnog niet bekend. NN Group deed het voorstel van overname door ongevraagd te bieden op de aandelen van Delta Lloyd. Concreet biedt NN Group € 5,30 per aandeel.
Laat een reactie achter