AMSTERDAM – Vorige week heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) haar Trendrapportage marktwerking en consumentenvertrouwen in de energiemarkt – Eerste helft 2012 gepubliceerd. Naar aanleiding hiervan is NMa begonnen met een campagne die consumenten aanmoedigt over te stappen naar een goedkope energieleverancier.
Voordeliger dan gedacht
De Nederlandse toezichthouder op goede concurrentieverhoudingen benadrukt in het rapport dat overstappen van energieleverancier grote voordelen voor de consumenten oplevert. Waar de meeste consumenten vaak bang zijn voor teveel administratieve rompslomp met weinig voordeel, concludeert het NMa-onderzoek het tegenovergestelde. In plaats van een jaarlijks voordeel van €72,-, wat de gemiddelde consument vaak denkt, blijkt dit voordeel jaarlijks zo’n €488,- te zijn. Dit voordeel is gebaseerd op een jaarrekening van €2000,- en dus inhoudt dat er een kwart hierop bespaard kan worden.
Berekeningen rapportage
Afgelopen jaar (1 juli 2011 – 1 juli 2012) zijn ongeveer 11% van de huishoudens over op een goedkopere energieleverancier. In het totaal zijn ongeveer 36% van de consumenten ooit één of meerdere keren overgestapt en 33% van de consumenten geeft aan hier interesse in te hebben. Veel vaker gaan consumenten op energievergelijkingswebsites opzoek naar informatie over een andere dan wel hun eigen energieproducent. Opvallend is dat uit het onderzoek geen enkele klant bij zijn of haar familie of vrienden informeert.
Overstapcoach
Volgens de berekeningen van de NMa is zeker tweederde van de Nederlandse consumenten nog nooit gewisseld van energieleverancier. Speciaal voor deze groep heeft het NMa een campagne bedacht die door de ConsuWijzer zal worden gevoerd. Onder de naam Overstapcoach energie wordt de consument stap voor stap geinformeerd over het overstapproces. Het laat zien dat er in praktijk geen drempels zijn in het overstapproces, zoals veel consumenten vaak wel denken.