Wil je een vakantie boeken of heb je er een op de planning staan? We snappen dat je je nog steeds zorgen maakt over waar je straks aan toe bent. Welke invloed heeft het coronavirus op de reis die je eventueel hebt geboekt? Wat moet je doen als je toch niet wilt gaan? Wat als je vastzit op je reisbestemming? En hoe zit het met medische kosten in het buitenland? We zochten het voor je uit.
Vakantie geboekt… wat nu?
Ben je een van de vele Nederlanders die voor de coronacrisis een mei- of zomervakantie heeft geboekt naar een zonnige of Zuid-Europese bestemming, dan heb je waarschijnlijk veel vragen en twijfels. We hebben daarom onderzocht hoe de grootste Nederlandse reis- en vliegmaatschappijen omgaan met annuleringen of wijzigingen. En we kunnen er helaas niet omheen: het coronavirus is in veel gevallen geen geldige annuleringsreden. Ook niet als er een negatief reisadvies geldt. Je zult dus meestal geen geld terugkrijgen vanuit je annuleringsverzekering. Als je via een reisorganisatie hebt geboekt, kun je het beste contact opnemen of kijken op de website. De reisorganisatie kan de reis misschien omboeken naar een andere datum of bestemming. Ook zijn er reisorganisaties die vouchers uitdelen voor de geannuleerde reizen. Zo kan je geplande reis op een later moment alsnog doorgaan. Bekijk ook de actuele voorwaarden per reisverzekeraar:
- a.s.r.
- Avéro Achmea
- Centraal Beheer
- De Internationale
- FBTO
- Klaverblad Verzekeringen
- Nationale Nederlanden
- OHRA
- Unigarant
Heb je je vakantie kunnen annuleren en had je hiervoor een kortlopende reisverzekering afgesloten? Dan kun je de premie van de kortlopende reisverzekering in sommige gevallen terugvragen. Je kunt hiernaar informeren bij je verzekeringsmaatschappij. Is annuleren niet gelukt, of wil je je reis zelf niet annuleren? Let er dan op dat je niet verzekerd bent voor schade door het coronavirus als je naar een gebied gaat waarvoor een negatief reisadvies geldt. Deze schade is dan namelijk niet onvoorzien. Een verzekering is er alleen om onvoorziene gebeurtenissen te dekken.
Reisorganisaties en corona
Gebruik onderstaande code om de tabel over te nemen:
<div class="iframe-link" style="max-width: 960px; width: 100%; min-width: 380px; position: relative;"><a style="text-decoration: none;" href="https://www.pricewise.nl/verzekeringen/reisverzekering/reisverzekering-vergelijken/"><span style="position: absolute; bottom: 12px; right: 0px; font-size: 14px; color: #777777; font-family: inherit;">Onderzoek door: Pricewise.nl</span><iframe class="localfocusvisual" frameborder="0" style="width:100%;height:550px;overflow:hidden" src="https://localfocus2.appspot.com/5e8306e7586d9"></iframe></a></div>
Up in the air
Vliegmaatschappijen hebben hun annulerings- en omboekregelingen ook aangepast. Lees hieronder de regelingen van vijf vliegmaatschappijen die vanuit Nederland naar de zon vliegen.
- KLM: heb je een ticket geboekt met een vertrek vóór 31 december 2021? Dan kun je de reisdatum zonder extra kosten wijzigen. Er kan wel een tariefverschil in rekening worden gebracht. Wil je de vlucht annuleren? Dan verwijst KLM naar de voorwaarden in de bevestigingsmail van je boeking.
- Transavia: voor het omboeken van je vlucht moet je wijzigingskosten betalen op basis van het pakket dat je hebt gekozen. Wil je de vlucht annuleren? Dan krijg je de kosten niet vergoed.
- easyJet: als je niet langer kunt reizen, kun je met alle nieuwe en bestaande boekingen, tot twee uur voor, vertrek je vlucht zonder wijzigingskosten omzetten. Wil je de vlucht annuleren? Dan krijg je de kosten niet vergoed.
- Ryanair: heb je vóór 30 september 2021 een geboekt en ga je voor 31 december 2021 op reis? Dan kan je zonder extra kosten de vlucht wijzigen. Wil je de vlucht annuleren? Dan krijg je de kosten niet vergoed.
Als je geen vergoeding krijgt voor het annuleren van je vlucht, heb je wel recht op teruggave van een aantal overheidsbelastingen. Neem contact op met de klantenservice van je vliegtuigmaatschappij om in aanmerking te komen voor een teruggave.
De bovenstaande tabel en tekst zijn voor het laatst geüpdatet op 3 juni 2021. Neem voor de actuele en precieze voorwaarden voor annuleren contact op met je reisorganisatie of vliegmaatschappij.
In het oog van de storm
Stel, je bent al op vakantie en zit vast in een hotelkamer of op een vliegveld. Als je niet terug naar huis kunt door het coronavirus, worden de extra verblijfkosten meestal niet vergoed vanuit de reisverzekering. Als je een kortlopende reisverzekering hebt afgesloten, maar noodgedwongen langer moet blijven, blijft je verzekering gelden tot je weer terug bent in Nederland. Ook als het reisadvies voor het gebied negatief wordt terwijl jij daar bent, blijf je verzekerd. Als je op vakantie bent en eerder naar huis wil vanwege het coronavirus, bieden zowel de reis- als annuleringsverzekering waarschijnlijk geen vergoeding. Besmettingsgevaar is namelijk niet gedekt.
Hoestend en proestend
Word je tijdens je reis in het buitenland ziek en moet je naar het ziekenhuis? Coronavirus of niet, je medische kosten worden vergoed door je zorgverzekering en een reisverzekering met een aanvullende dekking voor medische kosten biedt de meeste zekerheid. Je zorgverzekering dekt wel alleen de kosten tot het in Nederland geldende tarief. De overige kosten die je zorgverzekeraar niet vergoedt, kun je opvangen door een reisverzekering met medische kosten af te sluiten. Het is goed om te weten dat alleen je zorgverzekering de medische kosten dekt van een coronabesmetting.
Als je nog in Nederland bent en ernstig ziek wordt waardoor je niet meer op reis kunt, is dit wel een geldige annuleringsreden. Ook als je door het coronavirus ernstig ziek wordt. Ziek worden is namelijk een onvoorziene omstandigheid. Een doktersverklaring is bij sommige verzekeraars een wel vereiste om een vergoeding te krijgen.
Jouw zomervakantie
Er zijn dus een hoop punten om rekening mee te houden bij het boeken van je eigen mei- of zomervakantie. Houd ten eerste het advies van het ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten. Het reisadvies voor jouw vakantiebestemming kun je online vinden. Denk dan na over een passende reisverzekering. Via Pricewise kun je alleen doorlopende reisverzekeringen vergelijken. Ook is een annuleringsverzekering vergelijken handig. Het coronavirus zal niet altijd een geldige reden zijn, maar je kunt jezelf zo een hoop kosten besparen als je je reis om een andere reden moet annuleren.
Meer informatie over de reisverzekering in tijden van corona? Bekijk onze pagina: Reisverzekering corona.
A van Schaik
Even een vraag.
Wij hebben 5 maart 2020 via Suntip een week geboekt in een Hotel in Marbella .
Vliegen met Ryanair vanaf Duitsland Charleroi.
Nu staat heel Spanje op rood,,,en willen wij ons geld terug hebben .
Maar Suntip zeg nee hoor het is veilig ook al is het code rood en moeten wij daarna 10 dagen in quarantaine.
Suntip zeg jullie kunnen gewoon gaan ,,,,,of zelf cancelen maar dan krijgen we geen geld terug.
Hier graag een antwoord op.
Merel van Hengstum
Hoi A van Schaik,
Lastige situatie! Het probleem is dat elke reisorganisatie andere voorwaarden heeft, omdat het coronavirus voor ons allemaal natuurlijk een uitzonderlijke gebeurtenis is. Met welke voorwaarden ben je akkoord gegaan op het moment van boeken? En wat kun je nu vinden over de maatregelen op de website?
Je kunt eventueel even contact opnemen met onze klantenservice. Zij kunnen direct vragen stellen aan je en meehelpen met het bedenken van een oplossing.
Succes en een fijne dag nog!
Groetjes,
Merel
Gal
Wij hebben een reis naar turkije geboekt met 5 personen en vliegen 31 juli,buiten EU blijft code oranje. Wij willen helemaal niet meer op vakantie met 3 kinderen. Wij hebben bij aegon allrisk annuleringsverzekering en vorig jaar afgesloten en de reis in januari geboekt. Contact gezocht bij onze reisorganisatie, als we niet willen en annuleren moeten we 1600 euro betalen. We moeten het hele bedrag 3700 euro betalen rond 19 juni. Wat kan onze annuleringsverzekering voor ons doen. In onze allriskdekking stond pandemie. Aegon al gebeld ze kunnen 7 dagen van te voren pas wat doen en als we zelf willen annuleren dat de kosten voor ons zijn. Niemand zit te wachten op een vakantie met beperkingen en risico,s.
Met vriendelijke groet
Merel van Hengstum
Hi Gal,
Helaas kunnen wij je daar ook niet verder bij helpen. Het is per situatie en verzekeraar verschillend of je kosteloos kunt annuleren, een vergoeding krijgt of zelf moet betalen. Zoals je al aangeeft, was een pandemie wel opgenomen in jullie allriskdekking. Wellicht kun je Aegon nogmaals benaderen om te vragen hoe het zit met deze dekking en waarom jullie dan wel of geen geld terug kunnen krijgen. Wij kunnen je daar helaas niet bij helpen, omdat elke verzekeraar andere voorwaarden heeft en dit voor ons allemaal een uitzonderlijke situatie is. Het blijft natuurlijk erg vervelend, dus ik hoop dat jullie het kunnen oplossen.
Succes en nog een fijne dag!
Groetjes,
Merel
Marja
Ons park in nederland is open. Wij krijgen geen voecher. Komen weniet dan zijn wij de 500 euro kwijt. Wij hebben in geen 15 jaar vakantie gehad . Vorig jaar is mijn vader overleden en heb van zijn erfenis. Voor de corona crisis een vakantie geboekt van 5 juni tot 12 juni. . Wat moeten we nu. Hebben ook geen geld om te naar de rechter te stappen. Hebben geen auto moeten met de trein. Kunnen auto niet betalen. Ze zien vakantie niet als noodzaak. Maar gaan weniet zijn we alles kwijt
Michel Scheerhoorn
ik heb een reis geboekt met gezin naar Gran Canaria op 31 juli.
Hier heb ik 2 jaar voor moeten sparen.
Ik moet deze reis op 19 juni aanstaande betaald hebben terwijl ik al 2 dingen weet.
ten eerste als de reis niet doorgaat moet ik moelijk doen om mijn geld weer terug te krijgen .
ten tweede als de reis wel doorgaat heb ik hier eigenlijk helemaal geen zin in met al die maatregelen ( afstand ,de helft van restauarants /zwembaden is dicht of failliet,maatregelen met buffet ,,,mondkapje op ,op je vakantie Etc etc….
pfff ik heb toch niet 2 jaar gespaard voor zo een vakantie.dat kun je in mijn ogen geen vakantie meer noemen..
en ik heb diabetes type 1 dus ik behoor tot risicogroep en ik hoor net op de radio dat je ook bij de reisverzekeringen niet meer tegen corana kan verzekeren..
Merel van Hengstum
Hi Michel,
Wat vervelend zeg, zeker omdat je al zo lang hebt gespaard voor deze vakantie. Je kunt het beste contact opnemen met de organisatie waar je de reis hebt geboekt om te vragen of er nog mogelijkheden zijn om je reis te annuleren. Dan kun je jouw situatie aan hen uitleggen en kunnen zij je verder helpen met eventuele oplossingen.
Succes en alvast een fijne avond!
Groetjes,
Merel
Raymond
Hi, Ik heb met een paar vrienden een reis geboekt naar Griekenland in voor 24-30 mei, echter gaat dat door corona nu niet door. Hebben wij recht op ons geld terug van het appartement (ging via booking.com)? hadden contact met ze opgenomen en ze zeiden tegen ons dat het ons probleem was en niet die van hun….
Merel van Hengstum
Hi Raymond,
Vervelend zeg! Of je je geld terug kunt krijgen, kan per boeking verschillen. Ik keek even op de site van Booking.com en zij geven aan dat je bij een boeking zonder flexibele annuleringsvoorwaarden mogelijk geen recht hebt op terugbetaling. Kun je ergens terugvinden welke (annulerings)voorwaarden gelden voor jouw boeking?
Als je deze informatie hebt gevonden, kun je het beste even contact opnemen met onze klantenservice. Geef ook bij hen aan dat je al contact hebt opgenomen met Booking.com. Misschien hebben zij nog een oplossing voor je!
Groetjes,
Merel
Robby Winne
Ik heb zojuist vernomen dat TUI.be de reizen t/m 30-04 heeft geannuleerd.
Koos v Bodegraven
Ik heb een treinreis geboekt. Zijn daar ook gegevens over?
Merel van Hengstum
Hi Koos,
Allereerst excuses voor het late antwoord! Waarschijnlijk heb je inmiddels zelf al een antwoord gevonden op de vraag. Sowieso raden wij in de meeste gevallen aan om zelf contact op te nemen met de maatschappij waar je je reis hebt geboekt. Zij weten het beste wat hun beleid is en kunnen je ook beter helpen met het eventueel annuleren of omboeken van je reis.
Groetjes,
Merel
Yvonne Teuwissen
Hallo,
Wat als je in nieuw zeeland zit en extra kosten moet maken om terug naar te komen naar Nederland? Mijn vakantie word meer dan een week korter zoals het er nu naar uit ziet.
De maatschappij, air new zealand vliegt niet op sjanghaj, omgeboekt met extra kosten, over Dubai voor 4 April met Qantas.
Nu vliegt Quantas tot eind maart en hoop ik in die tijd een vlucht te krijgen.
Groeten,
Yvonne Teuwissen
Merel van Hengstum
Hi Yvonne,
Excuses voor het late antwoord! Waarschijnlijk heb je zelf inmiddels al een oplossing gevonden. Wij kunnen in dit soort gevallen ook weinig hulp bieden en adviseren vaak om zelf contact op te nemen met de vliegmaatschappij om te kijken wat er mogelijk is. Vervolgens kun je bij je (reis)verzekeraar navragen of extra kosten worden vergoed, aangezien dit per verzekeraar en per pakket verschilt.
Groetjes,
Merel
Henk Schouwink
Ls,
Dank voor jullie berichtgeving.
Wij ontvangen van onze reisorganisatie een ‘ Coronavoucher’, is een jaar geldig, maar niet overdraagbaar. Zie ook Jinek van gisteravond.
Dit moet je ook zien in als een vorm van solidariteit.
Met vriendelijke groet,
Henk S.
afw feith
op vakantie gaik de laatste jaren niet meer blijf gewoon thuis