Sinds mei zijn sommige rijhulpsystemen verplicht voor nieuwe auto’s. De meeste rijhulpsystemen zorgen namelijk voor minder auto-ongelukken, bleek uit onderzoek van het Verbond van Verzekeraars. Sommige rijhulpsystemen verlagen de kans om betrokken te raken bij een ongeval met meer dan de helft ten opzichte van auto’s zonder deze rijhulpsystemen. Wij lichten toe welke rijhulpsystemen sinds mei verplicht zijn in nieuwe automodellen, wat de (verwachte) invloed daarvan is op de premie voor de autoverzekering én welke rijhulpsystemen het meest bijdragen aan de verkeersveiligheid.
Nieuwe regels sinds mei 2022
Sinds mei 2022 gelden er nieuwe regels rondom rijhulpsystemen. Waar voorheen autofabrikanten zelf besloten welke rijhulpsystemen zij standaard plaatsten in welk model, staat dit nu vast. Zo moet een auto die nu verkocht wordt de volgende systemen bevatten:
- intelligente snelheidsassistent;
- noodstopfunctie;
- rijstrookondersteuning;
- aandachtsassistent;
- achteruitrijcamera of sensorsysteem;
- zwarte doos die het rijgedrag opslaat.
Daarnaast moeten fabrikanten zorgen voor een makkelijker te installeren alcoholslot. Vanaf 2024 gaan al deze verplichtingen ook in voor bestaande modellen.
Invloed op premie voor de autoverzekering
Wat betekent deze verandering voor de premie op de autoverzekering? Hans de Kok, directeur van Pricewise, zegt hier het volgende over: “De verwachting is dat de verplichting van deze rijhulpsystemen gaat zorgen voor minder ongelukken en daardoor voor minder letselschades. Op dit moment is nog niet bekend of dit ook daadwerkelijk gaat leiden tot een lagere premie voor de autoverzekering. Als er een ongeluk ontstaat, is de schade aan de auto in de meeste gevallen wel hoger doordat deze onderdelen ook vervangen moeten worden. De verwachting is dat verzekeraars nog meer premiedifferentiatie gaan toepassen op basis van het type auto dat de gebruiker rijdt.”
Systemen die bijdragen aan de verkeersveiligheid
Het type rijhulpsysteem is bepalend voor hoeveel kleiner de kans op een auto-ongeluk is. Van alle rijhulpsystemen, ook wel Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) genoemd, draagt de Lane Keep Assist (LKA) het meest bij aan de verkeersveiligheid. Dit systeem stuurt actief mee, waardoor een bestuurder binnen de witte belijning op de weg blijft. De kans op een ongeluk is 67% kleiner bij auto’s met dit systeem. Op plek twee in het lijstje van meest veilige rijhulpsystemen staat de Rear Collision Warning (RCW). Dit systeem, ook wel de achteropkomend-verkeerswaarschuwing genoemd, geeft licht- en geluidssignalen als de bestuurder moet remmen of uitwijken om een aanrijding te voorkomen. De verminderde kans op een ongeval ten opzichte van auto’s zonder dit systeem? Maar liefst 50%. Het systeem Blind Spot Warning (BSW), ook wel dodehoekwaarschuwing genoemd, verkleint de kans op een ongeluk met tot wel 33%.
Niet alle systemen zorgen voor minder ongevallen
Niet alle rijhulpsystemen dragen bij aan minder ongevallen op de weg, denk bijvoorbeeld aan cruisecontrol. Het grote nadeel van dit systeem is dat het de aandacht en reactiesnelheid van bestuurders beïnvloedt. Cruisecontrol is zelfs verboden op sommige plekken in België omdat diverse ongelukken ontstonden door rijden met cruisecontrol. Het alternatief is het veiligere Adaptive Cruise Control dat de kans op ongelukken verkleint. Waar cruisecontrol zorgt voor een constante snelheid helpt Adaptive Cruise Control met remmen, afstand houden en gas geven.
Dit artikel verscheen eerder op 14 oktober 2021
Laat een reactie achter