Martin en Ingrid Bakker (allebei 62) rijden al jaren vijf keer per jaar naar Frankrijk. Daar hebben ze een huis in Zuid-Bourgondië, zo’n 300 kilometer onder Parijs. Nu rijden ze erheen met de lease-auto van Martin, maar voorgaande jaren stapten ze altijd in de Ford Focus van zijn vrouw. Eigenlijk hebben ze alle spullen daar, maar toch hangt er altijd een volle aanhanger aan de auto. Nemen jullie te veel mee? “Ik vind van wel, maar Ingrid niet. Ik neem nooit meer dan drie paar schoenen mee. Ingrid niet meer dan vijf. Ook al staan daar al zeven paar…” grapt Martin. Hoe verlopen hun autoritjes en welke autoverzekering hebben ze?
Ja, de kaas gaat weer mee op reis
De Nederlandse kaas gaat mee. “Franse kaas is hartstikke lekker, maar niet ’s morgens op brood. Dat zie je de Fransen ook niet eten, hoor,” zegt Ingrid. “Die ontbijten met croissants met jam en dopen die in thee of koffie,” vult Martin aan. Gaat er veel kaas mee? “Nee, hoor,” begint Ingrid. “Wel, we nemen best wat mee,” valt Martin in. “Nou ja, we nemen twee kilo mee. Maar we zijn er ook meer dan drie weken!” verklaart Ingrid. “Moeten we vrijdag trouwens nog even bestellen op de markt,” zegt ze tegen haar man.
En… een voorraadje voor de eerste dagen
Hoelang duurt de autoreis? “De recordtijd is 8 uur en een kwartier,” lacht Martin. “We moeten 810 kilometer rijden.” Dus nemen ze een koelbox mee met etenswaren voor onderweg.” “Vooral broodjes. We zorgen dat we een voorraadje hebben voor de eerste paar dagen mee,” zegt Ingrid. En uiteraard zijn er andere producten die ze per se in huis moeten hebben. “Hagelslag staat er al en als die op is, kunnen we nieuwe kopen bij een winkeltje van Nederlanders in de buurt,” vertelt Ingrid. Pindakaas moet ook mee. “Hebben we dat nog staan in Frankrijk?” vraagt Ingrid aan haar man.
Lease-auto verzekeren ze zelf voor buitenland
Door de jarenlange ervaring, weten ze precies hoe het daar werkt. Al zeven jaar hebben ze het huis in Frankrijk. Daarvoor gingen ze al dertien jaar naar de camping in Zuid-Frankrijk. “Nu gaan we vaak rond de feestdagen naar het huis,” vertelt Ingrid. Zij en haar man gaan altijd met de auto en kennende ins en outs van hun autoverzekering. “Sinds dit jaar gaan we met de lease-auto. Een Peugeot 308. Deze wordt verzekerd door mijn werkgever, maar de pechhulp is alleen in Nederland geldig,” vertelt Martin. Hoe werkt dat dan in het buitenland? “Daarvoor hebben we zelf een pechhulpverzekering bij de ANWB af moeten sluiten. Daarvoor betalen we € 124,- per jaar. Bij pech moeten we dan bellen naar steunpunt Lyon.”
Weten welke autoverzekering het best bij jouw auto past? We hebben een overzichtje voor je
Kun je zodra je dát weet, heel makkelijk even checken wat voor jou de beste deal is
Band vervangen kunnen ze, maar niet zonder krik
Hebben jullie de verzekering weleens nodig gehad in het buitenland? “Ja, één keer. Dat was met mijn Focus,” zegt Ingrid. “We hadden een lekke band. En die kunnen we eigenlijk zelf wel vervangen, maar onze jongens hadden de krik uit de auto gehaald en niet meer teruggelegd,” vertelt Ingrid. Toen hadden ze dus toch hulp nodig en belden de ABN Amro – daar is de Focus verzekerd. “De verzekeraar vertelde dat we naar de snelwegpolitie moesten bellen. Die zorgt dan dat de dépannage – de Franse ANWB – komt.” Hiervoor was Ingrid gelukkig verzekerd, want ze had de Pechhulpverzekering Buitenland afgesloten bij haar verzekeraar.
Ruitschade kost je zo € 400,-
Ingrid heeft voor haar Focus een WA + beperkt casco-verzekering afgesloten en betaalt maandelijks iets meer dan € 26,- aan premie. Haar auto is veertien jaar oud (ze kan dus niet meedoen aan onze pechhulp-actie), daarmee zou de WA-verzekering ook een veilige optie zijn. Maar die wil ze niet. “Ik heb eens ruitschade gehad. Dat wordt met een WA + vergoed, maar met WA niet,” legt ze uit. “En weet je wel hoeveel zo’n ruit kost? Ongeveer € 400,-.” zegt Martin. Naar Frankrijk toe hebben ze verder weinig autopech gehad.
Die zuinige oude Focus
Ingrid weet dat haar auto niet heel veel meer waard is. “Ja, hij is oud, maar van mijn vader geweest en ik wil er graag nog een jaar of langer in rondrijden. Het is zonde om ‘m weg te doen, want hij rijdt zuinig. Naar Frankrijk zo’n 1 op 17. Hoeveel denkt ze op de verzekering van haar oude wagen te kunnen besparen? “Ik denk eigenlijk bijna niets, hoeveel kan dat nou zijn? Ik betaal nu maar € 26,- per maand.”
En Ingrids besparing is…
We halen haar kenteken en andere gegevens door de vergelijker. Wat blijkt? De goedkoopste WA + beperkt casco zou haar € 15,90 kosten. “Oh, ik heb trouwens ook nog aanvullend een schadeverzekering-inzittenden. Die kost ongeveer drie euro per maand extra,” voegt ze toe. Zonder zou ze dan € 23,- per maand betalen. In de vergelijker zijn er elf verzekeringen die goedkoper zijn dan die van haar. “Oh, dus ik kan zelfs nóg minder betalen dan dat ik nu doe.” En dat verbaast haar, want met haar ‘iets meer dan € 25,-’, vond ze dat ze toch echt al goedkoop uit was. Ingrids jaarbesparing? € 86,-.
WA en WA+ schelen niet áltijd heel veel in premie
Psst: met een auto van veertien jaar, raden we over het algemeen aan om voor een WA-verzekering te gaan. Vooral als je eventuele schade zelf zou kunnen bekostigen. Ingrid zou, met haar oudere auto en achttien schadevrije jaren, ook voor de minimale WA-verzekering kunnen kiezen. Haar goedkoopste deal is € 15,26. Scheelt niet heel veel met die WA + beperkt casco. In dit geval is kiezen voor iets meer dekking waarschijnlijk ook zeer verstandig (en prettig).
PS: het huis van Ingrid en Martin in Frankrijk is te huur als zij er zelf niet zijn!
Laat een reactie achter