Zorgverzekeraars hebben hun marketingbudget bijna verdubbeld sinds 2006, toen het nieuwe zorgstelsel werd ingevoerd. Dat blijkt uit een analyse van het Financieele Dagblad (FD) op basis van cijfers van de Nederlandsche Bank.
Stijging van 16% naar 30%
In 2007 bedroegen de acquisitiekosten van zorgverzekeraars gemiddeld nog geen 16% van alle bedrijfskosten. In 2012 is het percentage gestegen tot 30%, nog net geen verdubbeling. Tegelijkertijd is het totaal aan bedrijfskosten gedaald met gemiddeld 3,7%.
‘Groei is redelijk’
In het FD stelt Rogier van der Hooft, commercieel directeur van CZ, dat deze aantallen bewijzen dat het stelsel van marktwerking begint te werken. Volgens hem draaide de website van CZ een paar jaar geleden op 2 mensen. Nu zijn dat er 15. Van der Hooft vindt die groei redelijk. Van een grote zorgverzekeraar verwachten klanten een goede website. Met een ondermaatse site is de kans op klantverlies groter dan een paar jaar geleden.
In 2012 gaven zorgverzekeraars € 475 miljoen uit aan reclamespotjes, folders, advertenties en overige marketingcampagnes. Het totaal aan premie-inkomsten over 2012 bedraagt € 38 miljard.
Laat een reactie achter