”Hoe kan ik anderen laten weten dat ik tevreden ben met jou?” We zijn net klaar met de evaluatie van de behandelperiode en mijn cliënt is tevreden. Hij is klachtenvrij, weet wat te doen om een terugval te voorkomen en kan weer lekker wielrennen.
Door gastblogger en fysiotherapeut Florian Smits
”Er moet toch iets zijn waardoor ik anderen kan laten weten dat je hier zo’n goede behandeling krijgt, een Tripadvisor of zoiets?”, vervolgt hij.
Tripadvisor, IENS, Zoover. Allemaal bekende websites waar mensen hun ervaringen delen met anderen. Recensies en persoonlijke ervaringen zijn tegenwoordig zeer belangrijk en worden meegenomen in de besluitvorming om ergens naar op reis te gaan of een hapje te eten.
Ook binnen de zorg bestaat dit fenomeen. Sterker nog, met ingang van volgend jaar willen de zorgverzekeraars de kwaliteit van fysiotherapie beter in kaart brengen. Ze verplichten fysiotherapeuten om de ervaringen van de patiënt te meten met de zogeheten CQ-index, een kwaliteitssysteem. De bedoeling is dat je die resultaten als fysiotherapeut ook weer terug laat zien in je werk.
Wel zit er verschil per zorgverzekeraar. Het gaat van een inspanningsverplichting tot aan een keiharde eis van een x-aantal personen. Door middel van (anonieme) vragenlijsten worden verschillende facetten van de behandeling beoordeeld. Te denken valt aan informatievoorziening, bejegening, therapietrouw en verwachtingsmanagement behandelproces.
Op zich een prima systeem. Meten is weten. En het geeft naast de zorgverzekeraars vooral de mensen zelf een mooi handvat om de voor hen juiste zorg te kiezen. En juist dat wordt steeds belangrijker. De zorg verandert. Het is niet meer van deze tijd dat alles maar vanzelfsprekend is. Vergoedingen vanuit de basis- en aanvullende verzekering worden strakker getrokken en dan wil je meer ’waar’ voor je geld. Vakmanschap en specialisme kan met het kwaliteitssysteem beter gewaardeerd worden en voor de (para)medici is het ook een extra stimulans om wel dat extra stapje te zetten.
Aan de andere kant is het voor de zorgverzekeraars weer een extra handvat om de controle op de (para)medische wereld te vergroten. Voegt deze CQ-index iets toe? De waarheid zal voorlopig in het midden liggen. Zolang andere administratietaken van de fysiotherapeut (dossiervoering en behandelgemiddeldes) belangrijker blijven, zie ik het persoonlijk vooral als een meerwaarde voor de mensen zoekend naar de juiste zorgverlener
Mooi!, zegt hij. Hier ben ik blij mee! We spreken af dat ik de link naar hem doorstuur en geven elkaar de hand. Ook ik sluit tevreden deze sessie af.
En nu maar wachten op de beoordeling….
Florian Smits (1981) heeft zijn eigen fysiotherapiepraktijk in Amsterdam. Hij is gespecialiseerd op het gebied van fiets- en wielrengerelateerde klachten.
Laat een reactie achter