De gemiddelde Nederlander scoort een zeer mager zesje als het gaat over de kennis van zijn zorgverzekering. Meer dan de helft van de Nederlanders (58%) weet niet wat voor zorgverzekering hij heeft; een selectieve, een natura- of een restitutiepolis. 72% heeft zelfs nog nooit van een selectieve zorgpolis gehoord. Maar ook over basisbegrippen als eigen risico, dekking en zorgverlener, heerst veel verwarring.
Dat blijkt uit onderzoek van Pricewise onder 1000 respondenten, uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction. Het wordt lastig om zelf een goede keuze te maken uit al het aanbod als je kennis over je zorgverzekering eigenlijk onvoldoende is,” zegt Hans de Kok, directeur van vergelijkingswebsite Pricewise.
Weloverwogen kiezen is lastig als kennis van basale zorgbegrippen ontbreekt
Uit het onderzoek blijkt dat 28% van de ondervraagden onterecht meent dat zorgverzekeraars zorgverleners zijn. 7% rekent zelfs het Ministerie van VWS tot de zorgverleners. Vooral lager opgeleide, jonge en oudere mensen hebben een beperkt beeld van zorgbegrippen. Ook termen als eigen bijdrage en eigen risico zijn voor veel van de ondervraagden niet duidelijk. Men weet globaal wat beide termen betekenen, maar niet precies wat ze inhouden.
Zo is het verschil tussen beiden niet duidelijk. Veel ondervraagden denken ten onrechte dat het eigen risico ook geldt voor hun aanvullende verzekering en dat je de eigen bijdrage ook vrijwillig kunt verhogen in ruil voor een lagere zorgpremie. Maar weinig consumenten weten dat een bezoek aan de huisarts niet onder het eigen risico valt. En wie bepaalt er eigenlijk wat er wel en niet binnen de basisverzekering valt? 46% denkt ten onrechte dat de zorgverzekeraar hier in rol in speelt. Opvallend is dat vrouwen meer moeite hebben met deze vragen dan mannen.
De overheid en zorgverzekeraars slagen er onvoldoende in de consument goed te informeren
Hans de Kok: “De keuze in zorgverzekeringen is dit jaar groter dan ooit. Er zijn veel verschillende pakketten en uiteraard verschillen de contracten tussen zorgverleners en verzekeraars. De overheid en zorgverzekeraars slagen er onvoldoende in de consument goed te informeren over zijn zorgverzekering en alle veranderingen. Van consumenten wordt verwacht dat zij een keuze maken tussen drie soorten basisverzekeringen en een groot aantal aanvullende verzekeringen met uiteenlopende polisvoorwaarden.”
Ingewikkelde terminologie en onvoldoende uitleg vaak het probleem
Het gaat vaak al mis bij het gebruik van termen als ‘selectief, ‘natura’ en ‘restitutie’. Gebruik je in plaats hiervan termen als ‘beperkte keuze’, ‘ruime keuze’ en ‘altijd keuze’ dan stijgt het begrip van de consument met 100%. Dit blijkt uit de kwalitatieve testpanels die we de afgelopen maanden hebben uitgevoerd. Hetzelfde geldt als je mensen duidelijk laat zien wat de wisselwerking is tussen vrijwillig eigen risico en maandelijkse premie, en wat het verhogen van je vrijwillig eigen risico inhoudt als je aanzienlijke zorgkosten verwacht. Geef je prijsvoorbeelden van behandelingen, dan zijn consumenten beter in staat om in te schatten of ze aanvullende verzekeringen echt nodig hebben of niet. En leg je aan de hand van een simpele tabel uit waar de verschillen zitten tussen de drie soorten basisverzekeringen dan zijn mensen veel sneller in staat om een weloverwogen keuze te maken.
“Wij passen deze resultaten al uitgebreid toe op onze vergelijkingssite, zodat elke Nederlander in staat is om zijn zorgverzekering ook echt goed te vergelijken. Ik hoop ook dat de overheid en veel zorgverzekeraars dit voorbeeld volgen en duidelijker worden in hun communicatie naar consumenten. Er is nog veel kennis te winnen. Uitgangspunt voor een goede keuze moet wat mij betreft minimaal een 8 zijn.”
Laat een reactie achter