De Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) laat vanaf september al zijn klanten een extra (dubbele) maandnota vooruit betalen. Het bedrijf zegt daartoe gedwongen te zijn door een toename van het aantal ‘’professionele wanbetalers’’.
De NLE hanteert het laagste borgbedrag voor notoire wanbetalers die zich aanmelden voor een nieuwe energiecontract, omdat ze elders vanwege aanhoudende betalingsachterstanden niet langer terecht kunnen. De NLE vraagt bij inschrijving voor de zekerheid € 180,- voor stroom plus gas. Daar waar bijvoorbeeld MainEnergie € 1.000,- borg eist. Dat gebeurt vanwege een zogenoemd indicatief verhoogd betalingsrisico.
Indekken
Alle energieleveranciers vragen zo’n borg na een negatieve kredietcheck. Het geld is bedoeld om zich in te dekken tegen debiteurenrisico`s en de kosten van herinneringsbrieven, aanmaningen en incasso(bureaus). Wie hardnekkig blijft weigeren te betalen loopt uiteindelijk tegen een radicale afsluiting aan – als de weersomstandigheden dat toelaten – en moet dan (wederom) op zoek naar een energieleverancier.
In die groep risicovolle nieuwkomers zit niet zozeer het probleem van de NLE (zij betalen immers al een borg). Het gaat daar met name om steeds groter wordende groep wanbetalers die geen borg hebben betaald bij hun entree tot de NLE maar tijdens het eerste jaar wanbetaler dreigen of blijken te worden. De energieleverancier claimt een flinke toename van ‘’professionele wanbetalers’’, maar precieze getallen geeft NLE niet.
Stijging wanbetalers
NLE is waarschijnlijk niet de enige met deze problemen. Het is meer een maatschappelijk probleem dat nu in het nieuws komt door deze wijziging van betaling van NLE. Dat de lijst met mensen die hun energienota niet meer (kunnen) betalen stilaan groeit is waarschijnlijk. Het bureau voor kredietregistratie (BKR) stelt namelijk dat de het aantal achterstanden op leningen recent verder is opgelopen (bijna 800.000 inmiddels). Zorgverzekeraars melden op hun beurt een stijging van betalingsachterstanden op de zorgpolis (totaal ruim een miljard euro).
Maar of de tegenvaller bij NLE eventueel een ‘’strop’’ rechtvaardigt voor alle klanten die hun nota’s wel keurig op tijd afrekenen met het energiebedrijf is niet duidelijk.
Termijnbedrag
Het klantenbestand van de Nederlandse Energie Maatschappij telt naar inschatting ruwweg 375.000 huishoudens (circa 800.000 aansluitingen). Die mensen moeten aan het eind van de volgende maand (september) gemiddeld genomen ongeveer € 167,- (het doorsnee termijnbedrag) extra op tafel leggen. Sommigen minder, andere aanzienlijk meer. Dat hangt af van het persoonlijk termijnbedrag. Hoe dan ook levert dat een flinke cash-flow impuls op voor de NLE. Daarnaast leveren die miljoenen nog elf maanden rente extra op voor NLE.
Tussentijds wijzigen
Het termijnbedrag wordt bij aanvang van een contract bepaald op basis van 36-maanden verbruikshistorie van een aansluiting. Energieleveranciers bieden tussentijds de gelegenheid om het voorschot tussentijds te verhogen of te verlagen als het energieverbruik vermindert, doorgaans wel met maximaal 10%. Die extra termijnbedragen aan de NLE worden tegen het einde van een energiecontract ofwel op de jaarnota verrekend, net zoals de reguliere maandelijkse voorschotten. Wat verder belangrijk is, is dat de energieleverancier energiekosten incasseert voor anderen. Hierdoor loopt NLE risico voor anderen. Bijvoorbeeld voor netwerkkosten (Liander, Enexis, Stedin). Of voor de Nederlandse staat (overheidsheffingen). De energierekening beslaat voor meer dan 55% netwerkkosten, heffingen en belastingen. Omgekeerd bieden de netwerkbedrijven ook weer leveringszekerheid aan de klant ingeval van onvoorziene omstandigheden.
NLE is niet de enige die een extra zekerheid vooraf inbouwt. Zo kent Energieflex ook een 2 maandelijks borgprincipe. Budgetenergie incasseert eenmalig vooraf een bedrag (vaste leveringskosten), die varieert van € 10,- tot € 50,-.
Dubbel incasseren
Het dubbel incasseren van de eerste voorschotnota lijkt nog een grijs gebied te zijn. In de algemene voorwaarden voor de energiemarkt staat het volgende: “12.5. Indien de leverancier dit verlangt, is de contractant voorschotten verschuldigd op hetgeen hij wegens levering over het lopende tijdvak van afrekening zal moeten betalen. De leverancier bepaalt in redelijkheid de grootte van de voorschotten, de periode waarop zij betrekking hebben en de tijdstippen waarop zij in rekening worden gebracht en moeten zijn betaald. De contractant kan de leverancier gemotiveerd verzoeken om de grootte van de voorschotten aan te passen. Op een dergelijk verzoek beslist de leverancier in redelijkheid. Bij de gespecificeerde nota, die overeenkomstig lid 2 ten minste éénmaal per jaar plaatsvindt, worden ten minste de reeds in rekening gebrachte en/of betaalde voorschotten verrekend.”
Belangrijk om te weten
Klanten van NLE die geen extra maand voorschot willen betalen hebben het recht om direct op te zeggen. Normaal gesproken geldt bij een energiecontract voor bepaalde tijd een boete (opzegvergoeding) van minimaal € 50,- per product. Bij zo`n vroegtijdige switch (contractbreuk) naar een ander energiebedrijf verspelen klanten echter hun recht op een introductiekorting of –bonus (op dit moment € 110,-). Het is dus belangrijk dat NLE klanten nagaan hoe hoog hun eventuele introductiekorting is geweest. Klanten met een energiecontract dat over enkele maanden afloopt, kunnen beter niet energie vergelijken en overstappen. Dan verspelen ze hun bonus namelijk niet. En eventueel kunnen ze hun extra voorschot gespreid betalen.
Laat een reactie achter