Geef het maar toe allemaal, wij hebben graag wat te zeuren. Het zit in onze volksaard om te stellen dat niets zo goed is of het is wel ergens slecht voor. Goed nieuws is geen nieuws, maar over slecht nieuws zetten we graag een fikse boom op met elkaar. Die Nederlanders, het zijn net mensen. Maar wist je dat het Nederlandse zorgstelsel de beste is van Europa? Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de onafhankelijke denktank Health Consumer Powerhouse.
Nederlands zorgstelsel beste van Europa
Het gegeven dat goed nieuws geen nieuws is, verklaart misschien waarom in de media maar weinig aandacht wordt besteed aan het onderzoek. Deze HPC brengt sinds 2005 ieder jaar de Euro Health Consumer Index uit, een onderzoek naar de kwaliteit van zorgsystemen in 36 Europese landen. Bij de publicatie van de eerste lijst in 2005, stond Nederland al in de top drie. Sinds die tijd zijn we alleen maar geklommen op deze lijst, waarop de maximale score 1.000 punten is. Vorig jaar stond Nederland met 870 punten bovenaan, gevolgd door Zwitserland met 851 punten. Het goede nieuws is dat Nederland dit jaar zelfs op Zwitserland is uitgelopen. Waar Zwitserland amper is gestegen en nu op 855 punten uitkomt, heeft Nederland een sprong gemaakt naar 898 punten. En dat is een record, want zo hoog scoorde nog nooit een land op de index van HPC.
Zorgverzekeraar als regisseur
Belangrijk zijn twee vragen: waarop baseert HPC zijn score en waarom doet Nederland het daarin zo goed? Bij het antwoord op beide vragen is één ding van essentieel belang: het jaar 2006. In dat jaar nam Nederland afscheid van het oude zorgstelsel met zijn onderscheid tussen ziekenfonds– en particuliere verzekering, en trad de Zorgverzekeringswet in werking. Een kernelement in dit nieuwe zorgstelsel is dat de zorgverzekeraars hierin de rol hebben gekregen van de regisseurs die de kwaliteit, toegankelijkheid en kosten van de zorg moeten bewaken.
Transparant over kwaliteit
Het lag voor de hand dat dit proces moeizaam van de grond kwam. Over de kwaliteit van de zorg was in 2006 immers nog weinig bekend. Het was bepaald geen gemeengoed onder zorgaanbieders om transparant te zijn over de kwaliteit van het werk dat zij deden, of over de kwaliteitsverschillen die tussen hen bestonden. Zorgverzekeraars restte dus in hun regierol aanvankelijk weinig anders dan bij de zorginkoop druk op de prijs te zetten.
Aandacht voor zorg
Onder druk wordt alles vloeibaar. Aandacht voor de kwaliteit van zorg is een belangrijk onderwerp geworden voor zorgprofessionals. De medisch-wetenschappelijke beroepsverenigingen zijn kwaliteitsrichtlijnen gaan opstellen en zijn zich steeds meer toetsbaar gaan opstellen over hun kwaliteit. En de patiënten zijn zich steeds openlijker gaan uitspreken over wat zij van die kwaliteit vinden. Kijk bijvoorbeeld maar eens op www.zorgkaartnederland.nl.
Samen bepalen
Terug naar de ranglijst. Waarom doet Nederland het daarop volgens HPC zo ongekend goed? Omdat we hier een systeem hebben met elkaar beconcurrerende zorgverzekeraars en omdat hier de zorgaanbieders en de patiënten samen bepalen wat goede zorg is. Die combinatie is ideaal. Hoe helderder wij samen met de zorgaanbieders de kwaliteit van zorg definiëren, hoe beter de zorgverzekeraars op basis van die kwaliteit de zorg kunnen inkopen waarvan jij en ik gebruik maken.
Laat een reactie achter