Vrijdag 24 november is het Black Friday. De dag waarop winkels stunten met koopjes. Uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise blijkt dat de Nederlandse consument zijn aankopen uitstelt tot Black Friday, maar dat dit sterk verschilt per leeftijdscategorie. In de leeftijdscategorie 16 t/m 29 jaar stelt 60 procent hun aankopen uit, dit tegenover 43 procent van de Nederlanders in de leeftijdscategorie 40 t/m 49 jaar. Nederlanders in de leeftijdscategorie 30 t/m 39 jaar zijn zich ook zeer bewust van Black Friday, want 58 procent stelt hun aankopen uit.
Inmiddels is Black Friday geen vrijdag meer, maar een periode van bijna twee weken geworden. Hoe weet je nu wanneer je de beste deal kunt krijgen? Hans de Kok, directeur Pricewise adviseert iedereen nog even te wachten met inkopen: “Black Friday duurt inmiddels bijna twee weken. Je ziet dat er een opbouw gaande is waarbij kortingen steeds hoger worden in deze ‘actieperiode’. Vergelijken is altijd een goed idee. Zo weet je wat er op de markt is en dat je de beste prijs krijgt.”
Overal korting op
Er wordt steeds meer aangeboden met Black Friday-korting. Waar het vroeger vaak producten waren, krijg je nu ook korting op diensten en abonnementen. Zo is het mogelijk om telefoon-, televisie- en internetdeals te sluiten op Black Friday.
Singles day
Black Friday lijkt voor ons misschien wel het grootste prijzencircus van het jaar, maar het staat in schril contrast met ‘Singles Day’ in China. Dit moment in november is inmiddels ook een periode in plaats van de dag, waarin vrijgezelle mensen zichzelf trakteren op mooie spullen en ervaringen. Vorig jaar was de befaamde Singles Day goed voor in totaal 1,15 biljoen yuan (157 miljard dollar). Dat is meer dan vier keer de 35 miljard dollar die Amerikaanse shoppers vorig jaar besteedden tijdens Cyber Week, de periode van Black Friday tot Cyber Monday, volgens gegevens van Adobe Analytics.
Laat een reactie achter