Heb je een auto? Dan heb je waarschijnlijk ook te maken met de grote beurt. Dit wordt uitgevoerd om allerlei onderdelen van de auto te controleren of te vervangen. Hoewel deze onderhoudsbeurt niet verplicht is, zorgt het ervoor dat jij veilig de weg op gaat. Wil jij weten waarom je een grote beurt beter niet kunt overslaan, wat de kosten zijn van een grote beurt en wat het verschil is met een kleine beurt? Op deze pagina lees je alles wat je moet weten over de grote beurt voor je auto.
Waarom is een grote beurt belangrijk?
Schade, slijtage of andere defecten worden bij een grote beurt tijdig opgemerkt en verholpen. Dit voorkomt dat deze kapotte onderdelen nog meer schade aan je auto aanbrengen. Zo weet je zeker dat je in een veilige auto rijdt. Bovendien kan het overslaan van een grote (of kleine) beurt ervoor zorgen dat je recht op garantie vervalt.
Wil je meer weten over schade aan je auto of die van anderen? Lees alles over de WA-verzekering, WA + beperkt casco en de allriskverzekering.
De kosten van een grote beurt
Het is lastig te zeggen hoeveel een grote beurt kost. Deze kosten hangen namelijk af van meerdere factoren, zoals het type auto dat je hebt, de leeftijd van je auto en waar je heengaat voor de grote beurt. Ook de hoeveelheid onderdelen die vervangen moeten worden en de prijs van deze onderdelen bepalen de kosten van een grote beurt.
Is er weinig mis met jouw auto? Dan liggen de gemiddelde kosten meestal tussen de € 200,- en € 400,-. Moeten er meerdere auto-onderdelen vervangen worden? Dan liggen de kosten voor een grote beurt hoger, meestal tussen de € 700,- en € 1000,-.
Hoewel een grote beurt dus kosten met zich meebrengt, kan het overslaan van een grote beurt ervoor zorgen dat je te lang doorrijdt met een mogelijk onveilige auto. Hierdoor kunnen versleten of defecte onderdelen meer schade aan de auto veroorzaken, waardoor de kosten uiteindelijk hoger liggen. Bovendien levert de auto bij verkoop meer op als je een grote beurt niet overslaat, doordat het onderhoudsboekje volledig ingevuld is.
Wanneer doe je een grote beurt?
Een vraag die veel mensen hebben: “Wanneer doe je een grote beurt voor je auto?” Hoewel dit per type auto verschilt, wordt aangeraden om na iedere 30.000 gereden kilometer of om de 2 jaar je auto een grote beurt te geven. In het onderhoudsboekje wordt bijgehouden wanneer jouw auto een grote beurt heeft gehad. Heb je een nieuwere auto? Dan verschijnt er op je dashboard een melding wanneer het tijd is voor een grote beurt.
Hoelang duurt een grote beurt?
Tijdens een grote onderhoudsbeurt kijkt een monteur de hele auto na. Hoelang een grote beurt duurt, is natuurlijk afhankelijk wat de monteur tijdens de controle tegenkomt. Meestal duurt de grote beurt een halve dag. Breng je de auto ‘s ochtends weg? Dan kun je deze vaak aan het einde van de dag weer ophalen. Duurt het langer? Dan kan er – afhankelijk van de autoverzekering die je hebt – vervangend vervoer geregeld worden.
Checklist grote beurt auto
Bij een grote beurt van de auto voert de monteur veel verschillende werkzaamheden uit. De auto wordt op 80 à 90 punten gecontroleerd aan de hand van een checklist. Veel garages hebben een eigen checklist, maar deze komen grotendeels met elkaar overeen.
Zo controleert de monteur in de auto onder andere de airbag, airco en de handrem. Om de auto wordt bijvoorbeeld de verlicht gecontroleerd, net als de buitenspiegels en de ruitensproeiers. De monteur smeert deurscharnieren en indien nodig worden de ruitenwissers vervangen.
Ook controleert de monteur de onderdelen onder de motorkap, zoals de rem- en koelvloeistof, de motor en de accu. De onderkant van de auto wordt natuurlijk niet overgeslagen. De banden, het remsysteem en de uitlaat: de monteur neemt alles onder de loep.
Tot slot wordt bijvoorbeeld ook het oliefilter vervangen, net als motorolie en het luchtfilter.
Verschil grote beurt, kleine beurt en APK
Een kleine beurt, een grote beurt en een APK. Er zijn allerlei controles en onderhoudsbeurten voor je auto. Maar wat is eigenlijk het verschil?
Zoals gezegd bevat de grote beurt ongeveer 80 à 90 controlepunten. Deze wordt meestal om de twee jaar uitgevoerd. De kleine beurt gebeurt meestal ééns per jaar, maar net als de grote beurt is deze onderhoudsbeurt niet verplicht. De checklist van een kleine beurt bestaat uit ongeveer 30 controlepunten. Er wordt gecheckt of onderdelen nog minimaal 15.000 kilometer meekunnen. Als dit het geval is, dan wordt het onderdeel niet vervangen. De kleine beurt duurt meestal een klein uurtje.
De APK is geen optionele onderhoudsbeurt, maar een verplichte controle. Tijdens de APK-keuring wordt gecheckt of je auto aan alle wettelijke veiligheidseisen voldoet. Onderdelen worden alleen vervangen om te voorkomen dat je auto wordt afgekeurd. De meeste auto’s moeten jaarlijks een APK-keuring ondergaan.
Plan de APK-keuring tegelijk met de grote beurt. Dan betaal je slechts voor één beurt en krijg je de APK gratis. Wil je meer besparen op je autokosten? Lees onze blog over besparen op het onderhoud van je auto.
Laat een reactie achter