“Heeft het huis een dak op het zuiden?” Gaan we die vraag straks net zo vaak stellen als dat we dat nu doen over een tuin? Google’s nieuwste tool – Project Sunroof – wil de stap naar zonnepanelen op je dak namelijk overal ter wereld vereenvoudigen.
Hoe werkt het?
Je vult je postcode in op Google.com/sunroof – en, voilà – op je scherm verschijnt het jaarlijks aantal zonuren dat jouw dak vangt. Daarnaast laat de alwetende zoekmachine je zien hoeveel geld je bespaart op je energierekening als je er zonnepanelen op plaatst. Daarbij wordt rekening gehouden met de ligging van het dak ten opzichte van de zon, weersomstandigheden, het aantal beschikbare vierkante meters op je dak – dus met de schoorsteen er al af – voor zonnepanelen en eventuele nabije schaduwveroorzakers zoals bomen of gebouwen.
Vergelijk groene energie op Pricewise.nl
Voor niets gaat de zon op. Oh nee, toch niet.
Een belangeloos duurzaam initiatief? Hmm, we laten het in het midden. Google wil namelijk aan dit project geld verdienen als affiliate. Dat werkt als volgt: laat je via Project Sunroof door een lokale aanbieder zonnepanelen plaatsen op je dak, dan ontvangt Google een vergoeding. Google koppelt namelijk een tussenpersoon lokale aanbieders van zonnepanelen aan geïnteresseerden.
“20% project”
Project Sunroof is het resultaat van een “20% project” van Google-medewerker – en zelf zonnepaneleneigenaar – Carl Elkin. Als medewerker van Google besteed je 20% van je tijd aan eigen experimenten. Ook Gmail was ooit zo’n experiment.
Pilotsteden
Voor nu kun je op Google.com/sunroof alleen je postcode invullen als je in een van de drie Amerikaanse pilot-steden Boston, San Francisco of Fresno woont. Google heeft de ambitie om het project snel uit te rollen naar de rest van de VS. Waarna de rest van de wereld volgt.
Google weet raad
Google weet dus nogal wat van je. Zoekopdrachten, plaatsen waar je bent geweest, de video’s die je op YouTube bekijkt en de sites die je bezoekt. Maar wisten ze voorheen vooral veel over je aan de hand van je online-gedrag, nu krijgen ze ook informatie over je aan de hand van je offline-gedrag. Met Project Sunroof bijvoorbeeld, maar ook met de slimme thermostaat van Nest. Nest werd door Google overgekocht in januari 2014 voor 3.2 miljard dollar. Met de slimme thermostaat zien ze precies hoeveel energie je verbruikt per dag. Het is straks een kleine stap om in te zien wanneer je thuis bent.
Zonnepanelen steeds populairder
Potentie voor Project Sunroof lijkt er in Nederlandin ieder geval te zijn. Het aantal Nederlandse huizen met zonnepanelen is de laatste jaren al flink gestegen. Netbeheerder Alliander ziet in 2014 het aantal klanten dat zelf duurzame energie opwekt, stijgen met 40%. De teller van Alliander staat in 2015 daarmee op 88.000. Medenetbeheerder Stedin zag haar klanten met zonnepanelen het afgelopen jaar stijgen met 50%. Enne… Wanneer volg jij?
Nog een energiezuinig project
Nog zo’n energiezuinig project waar Google’s-bestuursvoorzitter Eric Schmidt onlangs in investeerde is een douchekop die 70% minder water verspilt. In plaats van een straal water, komt er nevel uit. Nebia heet ‘ie. En je kunt ‘m er gewoon zelf op schroeven. Sta jij hier straks onder?
https://www.youtube.com/watch?v=19xEx23vZtE
Laat een reactie achter